چین: ژاپن دوران فاشیسم و نظامی‌گری را کنار بگذارد

چین با اعتراض شدید به تصمیم ژاپن مبنی بر گنجاندن بخشی از مطالب کتاب «آدولف هیتلر» دیکتاتور آلمان نازی در کتابهای درسی این کشور، از توکیو خواست دوران فاشیسم و نظامی گری را کنار گذاشته و دیگر وارد چنین موضوعاتی نشود.

به گزارش ایسکانیوز، «لو کانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین با انتقاد شدید از روند در پیش گرفته شده توسط ژاپن، در سخنانی خاطر نشان کرد که دولت توکیو باید کتب درسی مناسبی را تحویل دانش آموزان داده و تاریخ را در کتابهای درسی تحریف نکند.
روزنامه چاینا دیلی روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: بر اساس مصوبه دولت ژاپن، از این پس بخش هایی از کتاب مربوط به «آدولف هیتلر» و نظامی گری های وی با نام «کشمکش من»؛ در زمره محتویات کتاب های درسی این کشور قرار خواهد گرفت.
چین به شدت به این اقدام اعتراض کرده و سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گفت که باید جهت گیری صحیح تاریخی به دانش آموزان آموخته شده و فاشیسم و نظامی گری کنار گذاشته شود.
«لو کانگ» تصریح کرد که تصمیم دولت ژاپن برای انتشار این کتاب ها برای دانش آموزانی که به سنین نوجوانی و جوانی رسیده اند حتی برای جامعه آن کشور قابل درک نیست.
وی تاکید کرد: آنها محتویات یک کتاب غیرمشهور را در اختیار دانش آموزان قرار می دهند که آموزه های نظامی گری دارد و این برای جوانان به هیچ وجه مناسب نیست.
سخنگوی چین یادآور شد: فاشیسم و نظامی گری بود که نهایتا باعث شروع جنگ جهانی دوم شد و اکنون باید ریشه کن شود.
او گفت که هیچ جای اشتباهی برای دولتمردان ژاپنی در این زمینه وجود ندارد و حتی توهم نظامی گری و فاشیسم هم درست نیست و باعث می شود مسایل تاریخی به درستی به جامعه منتقل نشود.
وی از توکیو دعوت کرد که به جای منحرف کردن اذهان دانش آموزان، روندی را در پیش بگیرد که باعث اعتماد کشورهای آسیایی به توکیو شده و جامعه بین المللی نیز در همین مسیر اعتمادسازی با ژاپن گام بردارد.
با انتشار کتب درسی جدید در ژاپن، علاوه بر چین؛ کره جنوبی نیز تاکید کرده که که آموزه های این کتب واقعی نیست و قشر جوان را منحرف می کند.
روزنامه چاینا دیلی می نویسد که این کتاب مروج تبعیض نژادی و فاشیسم و نظامی گری است و محتویات مخربی برای نسل جوان دارد.

منبع: ایرنا

303/302

کد خبر: 759808

وب گردی

وب گردی