تدوین پروتکل‌هایی برای فعالیت شهروند خبرنگار ضروری است

وقوع سیل در آذربایجان قربانیانی داشت که می‌شد قربانی این حادثه نشوند. بسیاری از آنان در شرایطی جان خود را از دست دادند که پیش از این بارها و بارها درباره آن هشدار داده شده است. معاون سازمان مدیریت بحران در این باره گفته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا مهندس مرتضی اکبرپور درباره قربانیان سیل اخیر در آذربایجان و همچنین اقدامات انجام شده پیرامون این حادثه اظهار کرد: هماهنگی‌های لازم همچنین هشدارها بر اساس اطلاعیه و اخطاریه هواشناسی صادر شده بود اما در همین راستا به منظور بیان عبرت‌ها و درس‌ها و همچنین یادآوری اصول مدیریت بحران ، کارگاه‌های آموزشی برای اعضای شورای مدیریت بحران و همچنین فرمانداری‌ها و بخشداری‌های استان‌ها مجددا برگزار خواهد شد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور درباره اینکه گفته می‌شود شماری از جان باختگان حین تهیه عکس و فیلم دچار حادثه شده‌اند، گفت: موضوعی که باید مورد توجه قرار بگیرد «فرهنگ ایمنی« است. تعدادی از قربانیان خانه‌شان در مسیر سیلاب قرار داشت. موضوعی که بارها نسبت به آن هشدار داده شده است و باید این موضوع جدی گرفته شود. برخی دیگر نیز در حال عکاسی و تصویربرداری بودند.

وی اضافه کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر با توسعه شبکه‌های اجتماعی و پیشرفت تکنولوژی دوربین‌های تلفن همراه با پدیده‌ای روبرو شده‌ایم به نام "شهروند خبرنگار"، این موضوع گرچه در بسیاری از مواقع مثبت است، اما به هنگام بحران‌ و حوادث می‌تواند خطرآفرین شود. اینکه هر شهروندی بخواهد تحت عنوان شهروندخبرنگار در موقعیتی خطرناک قرار گرفته و اقدام به تصویربرداری کند می‌تواند چنین پیامدهایی داشته باشد.

ضرورت ایجاد پروتکل‌هایی برای فعالیت شهروند خبرنگار

وی با تاکید بر لزوم تدوین پروتکل‌هایی برای شهروند خبرنگار، گفت: شهروند خبرنگاران باید ساماندهی شود و در سازمان مدیریت بحران به این موضوع خواهیم پرداخت. چرا که فعالیت در شرایط بحران نیازمند آموزش‌هایی است و افراد متخصص باید دراین شرایط اقدام به تهیه خبر و گزارش کنند.

اکبرپور موضوع دیگر را نیز کنجکاوی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر نمی‌توان گفت که این جان باختگان شهروند خبرنگار بودند یا خیر، اما آنچه که مشخص است این است که تعدادی از این افراد در حال تصویربرداری از محل بودند و میشد این اتفاق رخ ندهد.

اکبرپور اضافه کرد: برخی دیگر نیز بدون توجه به اصول ایمنی وارد سیلاب شده بودند به عنوان مثال جوانی با دوچرخه قصد عبور از سیلاب را داشت که این فرد به هشدارها نیز بی توجه بوده که این موارد نیز باید مورد بررسی قرار گرفته و شهروندان نیز باید به آن توجه داشته باشند.

منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 759821

وب گردی

وب گردی