آمادگی موسسات پژوهشی ایران برای همکاری با ایتالیا

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در اولین نشست علوم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا در دانشگاه شهید بهشتی گفت: موسسات پژوهشی و پارک های علم و فناوری ایران از همکاری با ایتالیا استقبال می کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم گفت: در طول تاریخ همواره تعاملات علمی و فرهنگی دو کشور و مهاجرت دانشمندان به کشورهای یکدیگر وجود داشته و از علوم و فناوری های یکدیگر بهره‌مند می شدند و دو کشور نقش و تأثیر زیادی نیز در ارتقا و پیشرفت علمی دنیا داشته اند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: ایران و ایتالیا به عنوان دو کشور با سابقه و دارای تمدن کهن و اصیل در دنیا مطرح بوده اند و قطعاً دلیل ایجاد این تمدن برای هر دو کشور چیزی جز دانشمندان برجسته و دانش و علم تولید شده و خدمات علمی دو کشور نبوده است.

دبیرکل شورای عالی عتف گفت: خوشبختانه در عصر حاضر در هر دو کشور ایران و ایتالیا ظرفیت ها و پتانسیل لازم جهت بازآفرینی و احیای تعاملات علمی و فناوری به عنوان زیر بنای همکاری ها و تعاملات اقتصادی و اجتماعی وجود دارد.

او افزود: وجود حدود چهار و نیم میلیون دانشجو، یکصد هزار عضو هیأت علمی، یکصد هزار نفر دانشجوی دکترای تخصصی و ۸۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد، ۳۹ پارک علم و فناوری و ۱۸۰ مرکز رشد علم و فناوری، موقعیت بالای علمی و فناوری کشور ایران در منطقه و همچنین وجود دانشگاه ها و مراکز علمی و فناوری برجسته و معتبر در کشور ایتالیا این پتانسیل را فراهم کرده است تا در یک فضای مبتنی بر احترام همکاری متقابل و دوستانه یک دیپلماسی علمی و فناوری حداکثری را داشته باشیم. این امر زمینه گسترش هر چه بیشتر اقتصادی، صنعتی و اجتماعی و در نتیجه توسعه علمی – فناوری دو کشور در برخواهد داشت.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: خوشبختانه در فضای بوجود آمده پس از برجام و در ادامه آن تفاهم نامه ۲ سال قبل بین وزرای علوم دو کشور، مدل های همکاری علمی و فناوری ارزشمندی بین ایران و ایتالیا به انجام رسیده و یا در حال انجام است که انعقاد تفاهم نامه همکاری معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران با شورای تحقیقات ملی ایتالیا (CNR) و امضای برنامه اجرایی (Action plan) و امضای تفاهم نامه بین وزارت آموزش، دانشگاه ها و تحقیقات ایتالیا و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران در سال ۲۰۱۵۵ و برنامه اجرایی آن تفاهم نامه از جمله آنها است.

او امضای قرارداد با مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام (ICTP) ، تهیه و تدوین پیش نویس برنامه اجرایی طرح پیترو دلاوله Pietro Della Valle و انجام چندین تفاهم نامه و توافق نامه همکاری های علمی، پژوهشی و فناوری بین دانشگاهها و پژوهشگاه های ایران و ایتالیا را از دیگر همکاری های پژوهشی ایران و ایتالیا اعلام کرد.

احمدی گفت: در ادامه این همکاری ها با توافق انجام شده با پرفسور لیپاردی رئیس محترم بنیاد شهر علم ایتالیا زمینه برگزاری نشست همکاری های علمی و فناوری بین دو کشور ایران و ایتالیا فراهم شد که با حضور هیأت های عالی رتبه از وزارتخانه های علوم ایران و آموزش و تحقیقات ایتالیا جلسات سیاستگذاری و برنامه ریزی برگزار شد

دبیر کل شورای عالی عتف گفت: ما بر این باوریم که تبادلات علمی و بین المللی و ایجاد زمینه های همکاری پایدار و درازمدت در حوزه علم و فناوری در بین کشورها به توسعه جریان دانش، خلاقیت و نوآوری شتاب بخشیده و در نهایت ضمن افزایش رفاه اجتماعی، صلح و دوستی را بین کشورها و جوامع به ارمغان خواهد آورد. این هم افزایی های دو جانبه در عرصه های علمی، فناوری موجبات توسعه هرچه سریع تر اقتصادی و اجتماعی را فراهم خواهد ساخت.

او تاکید کرد، در این مسیر جمهوری اسلامی ایران با اتکای به توانمندی های علمی – فناوری موجود آماده است در قالب برنامه های مشترک علمی – فناوری در سطح منطقه و بین المللی نقش اثرگذار داشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: امیدوارم این نشست دو جانبه به فراهم نمودن شرایط و زمینه های لازم جهت همکاری های علمی و فناوری بین دانشگاهها و مراکز پژوهشی، پارک های علم و فناوریو شرکت های فناور دو کشور را فراهم کند.

او افزود: در راستای تداوم این حرکت بزرگ به عنوان گام نخست آمادگی جمهوری اسلامی ایران را استقرار واحدهای R&D شرکت های ایتالیایی در پارک های علم و فناوری مرتبط، ایجاد واحدهای تحقیقاتی مشترک در دانشگاهها و مراکز پژوهشی مرتبط ،ایجاد دفاتر انتقال فناوری مشترک در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری مرتبط و ایجاد مراکز رشد مشترک برای شرکت های دارای برند اعلام می کنم.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی / انتشار دهنده: پارسا فرخوی

204/201

کد خبر: 759834

وب گردی

وب گردی