بی‌ ام‌ و M4 CS معرفی شد

M4 چندان باسابقه نیست؛ اما امروزه به عنوان یک خودروی اسپرت طرفداران زیادی دارد. نسخه‌ی پرقدرت CS از این مدل، امروز در نمایشگاه خودروی شانگهای معرفی شد.

به گزارش ایسکانیوز، هرچند سری 4 بی‌ام‌و در ظاهر یک سری 3 کوپه و دودر محسوب می‌شود؛ از نظر فنی با تغییراتی همراه بوده و حالا محبوب‌ترین خودروی این برند است. تعداد توئیت‌ها و جستجوهای اینترنتی برای M44 بیش از هر خودروی دیگر در تاریخ بی‌ام‌و بوده و برای مدلی که تنها ۳ سال قدمت دارد، جالب توجه است. آپشن‌های رقابتی M4 با نام Competition Package شناخته می‌شود که شامل سیستم تعلیق و فنربندی اختصاصی، فرمان بهینه‌سازی شده، وزن کمتر و پیشرانه‌ی قدرتمند‌تر است. این پکیج فروش خوبی دارد؛ ولی برای مهندسان شرکت M پاور کافی نبوده و حالا آن‌ها نسخه‌ی CS را برای علاقه‌مندان بی‌ام‌و معرفی کرده‌اند.

سال گذشته، نسخه GTS به‌عنوان یکی از سریع‌ترین خودروهای تاریخ سری M معرفی شد. این مدل از نظر کارشناسان بیش از حد پرقدرت و گران بود، هرچند تمامی ظرفیت تولید ۷۰۰ دستگاه آن، به قیمت ۱۳۳ هزار دلار فروخته شد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت M4 GTS حدود ۳.۴ ثانیه بود و با پیشرانه‌ی توئین توربوی ۳ لیتری و ۴۹۳ اسب بخار، نهایت سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت را ممکن می‌کرد.

خودروی M4 CS قرار بود قدرتمندتر از نسخه‌ای از M4 - که مجهز به پکیج آپشن‌های رقابتی است - اما با وجود مدل GTS، مناسب استفاده‌ی روزانه و با قیمتی منطقی‌ باشد. حالا صندلی‌های مدل CS، هرچند اسپرت، اما بسیار راحت و کاربردی هستند، به طوری که تفاوت آن‌ها با M4 استاندارد و نشیمن خشک GTS کاملا احساس می‌شود. این آرامش در سیستم تعلیق و فنربندی نیز وجود دارد.

پیشرانه‌ی این مدل از سری S55 بی‌ام‌و است که با ۳ لیتر حجم و توربوی دوگانه ارائه می‌شود. قدرت این پیشرانه‌ی تخت ۶ سیلندر، ۴۶۰ اسب بخار و گشتاور آن ۶۰۰ نیوتن‌متر خواهد بود. جعبه‌دنده‌ی دستی برای این خودرو قابل سفارش نیست و صرفا با گیربکس DCT هفت سرعته‌ی اتوماتیک عرضه می‌شود. بهینه‌سازی پیشرانه و کلاچ دوبل، شتاب‌ صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۳.۸ ثانیه را فراهم می‌کند که به مدل مشهور GTS بسیار نزدیک است، اما تفاوت چندانی با M4 مجهز به آپشن‌های رقابتی ندارد. تمام قدرت این خودرو به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود؛ اما به‌خوبی توسط سیستم کنترل گشتاور M پاور مدیریت می‌شود.

سیستم ترمز این خودرو تفاوت زیادی با M4 فول‌آپشن ندارد؛ اما می‌توان به جای کالیپرهای ۴ پیستون، مدل کربن سرامیک ۶ پیستون برای آن سفارش داد که البته برای استفاده‌ی خارج از پیست کاربردی ندارد. ترمزهای استاندارد M پاور در مقایسه با مدل‌های کربن سرامیک، بسیار کم‌صداتر هستند و برای رانندگی روزانه و کنترل قدرت این خودرو مناسب ارزیابی شده‌اند.

رینگ‌های اسپرت CS از مدل 763M هستند که پیش‌تر در خودروهای M2 و M3 دیده بودیم. سایز آن‌ها در جلو ۱۹ اینچ و در عقب ۲۰ اینچ است که به ترتیب ۹ و ۱۰ کیلوگرم وزن دارند. طبق معمول، لاستیک‌های پایلوت کلاب میشلن که همیشه در خودروهای اسپرت بی‌ام‌و دیده می‌شود، برای M4 CS نیز استفاده شده است تا نقش زیادی در فرمان‌پذیری و زیبایی این خودرو داشته باشد.

ظاهر بیرونی CS شباهت زیادی به M4 مجهز به آپشن‌های رقابتی دارد؛ ولی با خطوطی حجم‌دهنده در گلگیر و سپر، علاوه بر جذابیت بیشتر، آیرودینامیک بهتری نیز به همراه دارد. در نمای جانبی، مدل CS همان نسخه‌ی GTS بدون بالچه‌ی عقب و رینگ‌های اسپرت طلایی را تداعی می‌کند. کاپوت جلو نیز تمام فیبرکربن است اما به رنگ بدنه تولید می‌شود. بخش پایینی سپر، بالچه‌هایی از فیبر کربن دارد که سیاه‌رنگ هستند. این فیبر کربن با طرح سنتی در سپر عقب و دیفیوزر روی صندوق نیز وجود دارد.

درفضای داخلی، کابین GTS با چند تغییر اساسی برای CS باز طراحی شده است. داخل درها از فیبر کربن بدون پوشش است که حس اسپرت CS را افزایش می‌دهد و همراه با دستگیره‌ی آویز، حسی نوستالژیک به این خودرو می‌دهد. ترکیبی از چرم طبیعی و آلکانترا در صندلی‌ها و داشبورد استفاده شده است که با خط دوخت سفید جذابیت زیادی دارد. فرمان هم بسیار خوش‌دست و از آلکانترا انتخاب شده است که با ترکیب نخ آبی و قرمز به اصالت برند M پاور اشاره می‌کند. لوگوی CS در بخش‌های مختلف خودرو و خصوصا روی داشبورد استفاده شده است، اما روی صندلی‌ها تأکید زیادی بر طرح سنتی M4 دیده می‌شود.

این خودرو فقط در سه رنگ عرضه می‌شود که شامل آبی متالیک سن‌مارینو، آبی مات تیره موسوم به سیاه یخ‌زده (Frozen Dark Blue II) و خاکستری متالیک سنگ آهک (Lime Rock) خواهد بود. بی‌ام‌و مدعی است که با معرفی M4 CS، یکی از بهترین خودروهای اسپرت دنیا با قابلیت استفاده‌ی روزانه را ارائه کرده است. این مدل با رانندگی آرام و ظاهری جذاب، می‌تواند به اندازه‌ی خودروهای سوپراسپرت سریع و قدرتمند باشد. قیمت دقیق بی‌ام‌و M4 CS هنوز مشخص نیست، اما مطمئنا بیش‌ از ۱۰۰ هزار دلار خواهد بود؛ این درحالی است که نسخه‌ی M4 مجهز به آپشن‌های رقابتی، اکنون ۷۵ هزار دلار قیمت دارد.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 759852

وب گردی

وب گردی