اظهارات میرکریمی درباره جشنواره جهانی فیلم فجر

در حالی از روز جمعه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر رسما کار خود را آغاز می کند که رضا میرکریمی دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر خبر از یک جشنواره استاندارد با ویژگی های منحصر به فرد را داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر سیدرضا میرکریمی با بیان اینکه تلاش همه دست اندرکاران برگزاری جشنواره ارتقای سطح برگزاری یک جشنواره در سطح بین المللی است گفت: جشنواره تنها دیدن فیلم نیست، بلکه آئینی است که بخشی از آن فیلم دیدن است.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر که در جمع حاضران در سالن نمایش فیلم «آموزگار» به کارگردانی یان ژبیک از جمهوری چک سخن می گفت با اشاره به اینکه جشنواره به شکل رسمی از روز جمعه آغاز به کار می کند گفت: نمایش فیلم برای اهالی رسانه یک روز زودتر از موعد مقرر به این دلیل است که اهالی رسانه و منتقدین از بقیه حاضران جلوتر باشند و چند فیلم را یک روز جلوتر ببینند.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری یک جشنواره استاندارد ابزار خاص خودش را نیاز دارد گفت: یک جشنواره استاندارد به ابزاری نیاز دارد که بخشی از آن‌ها نرم‌افزاری هستند و همه تلاش خودمان را کردیم که جشنواره‌ای با نظم داشته باشیم، شخصیت داشته باشد و در فستیوال‌های دیگر شناخته شود. سعی کردیم فیلم های خوبی انتخاب کنیم و جامعه هدفی داشته باشیم. مدت‌ها روی دسته‌بندی و برنامه‌‌ریزی‌ها کار کردیم تا نتیجه مثبتی داشته باشد.

میرکریمی با بیان اینکه بخشی از ابزار مورد نیاز برای جشنواره سخت‌افزاری است، اظهار کرد: به هرحال برگزاری جشنواره کاخی می‌خواهد که حداقل ۱۵ سالن سینما با ابعاد مختلف داشته باشد تا آدم‌هایی با سلیقه‌های متفاوت را در خود جای دهد. سال قبل ما را می‌ترساندند که این سالن‌‌ها پر نمی‌شود و سالن‌ها خالی خواهند بود، اما امسال شرایط به شکلی پیش رفت که دو سالن هم به جشنواره اضافه کردیم. باید این باور را به وجود بیاوریم که جشنواره فقط فیلم دیدن نیست، آئین فرهنگی و هنری است برای دور هم بودن که در آن فیلم هم نشان می‌دهند. درباره فیلم ها حرف می زنند، گپ می‌زنند، و زمینه حضور افراد مختلف را فراهم می کند. خوشحالیم سال گذشته استقبال‌ها تا حدی بود که توانستیم امسال به مجموعه سالن های نمایش دهنده فیلم ها بیفزاییم.

دبیر جشنواره همچنین تاکید کرد: امسال چون کارهای حضور فیلم ها را چند ماه زودتر آغاز کردیم تعداد همراهان فیلم‌ها، بیشتر از سال گذشته است و بیش از ۷۰ درصد فیلم‌های بخش‌های مختلف با حضور کارگردان اثر به نمایش گذاشته خواهد شد که این یک امتیاز برای جشنواره جهانی فجر است. چون تعداد مهمان‌های یک جشنواره مهم نیست، اما اینکه چه کسانی می‌آیند مهم است. تقریبا ۳۵۰ نفر مهمان از ۶۶ کشور جهان داریم. خیلی زیاد هستند و فرصت خوبی برای گپ زدن با آن‌ها را به وجود می‌آورد، همچنین خبرنگاران سینمایی و منتقدین را هم امسال داریم. امسال نشست‌های علمی زیادی داریم، بزرگداشت کیارستمی را با حضور شخصیت‌های مهم برگزار می‌کنیم و قرار است تصاویر دیده نشده ای از فیلمساز فقید و سرشناس کشورمان را برای نخستین بار به نمایش بگذاریم.

او در ادامه بیان کرد: امسال به دلیل آنکه از همان روزهای نخست سعی کردیم کارها را شروع کنیم نظم و برنامه ریزی بهتری را شاهد بودیم. نظمی که در همان چیدمان و نحوه تقسیم فضای کاخ جشنواره در روزهای نخست به چشم می آید می تواند وجه تمایز امسال را نشان دهد. به عنوان مثال تمامی مهمانان ما برای حضور در سالن های نمایش باید بلیت تهیه کنند چون تنها ۹۵۰ صندلی در چارسو داریم و هشت هزار کارت با احتساب اعضای باشگاه صادر شده است و برای اینکه سهمیه مناسبی برای همه طراحی شود، سالن را به چهار بخش مطبوعاتی، باشگاه، مهمانان خارجی و مارکت تقسیم کردیم.

میرکریمی در پایان با تاکید بر اینکه جشنواره جهانی رویدادی ملی و جهانی است که همه باید به آن افتخار کنیم، عنوان کرد: کسانی هستند که نمی‌خواهند اتفاق‌های خوب را ببینند و چشم‌شان را می‌بندند و فقط می‌خواهند نقد کنند. همه با هم می‌خواهیم جشنواره خوبی برگزار کنیم و در کنار جشنواره‌های هم اندازه خودمان بدرخشیم.

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

دریافت: رضایی

٥٠١٥٠١

کد خبر: 760013

وب گردی

وب گردی