چین و اتحادیه اروپا؛ تلاشی تازه برای پشبرد فرایند جهانی شدن

با بررسی و حل و فصل برخی اختلافات تجاری میان چین و اتحادیه اروپا در هفتمین دور گفت وگوها در پکن، انتظار می رود روابط اقتصادی میان آنان از این پس با تهدیدهایی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بر زبان آورده، وارد مرحله جدیدی شود.

به گزارش ایسکانیوز، گفت وگوهای سه روزه صورت گرفته اخیر نشان داد که دو طرف به دنبال ارتقای روابط در چارچوب جهانی شدن اقتصاد و تجارت آزاد و عادلانه هستند، بخصوص آنکه علاوه بر چین مقامات اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده اند به عنوان دو قدرت بزرگ می بایست در قبال چالش های بین المللی، اصلاحات و ارتقای سیستم کشورداری دست به تغییرات زد.
در شرایطی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با خروج از پیمان های اقتصادی و تاکید بر امضای توافقنامه های دوجانبه اقتصادی با کشورها و همچنین خروج از پیمان تحولات اقلیمی تاکید دارد، چین به شدت در تلاش است تا به اتفاق اروپا فرایند جهانی شدن را به پیش ببرد.
‌چین پس از آنکه آمریکا اعلام کرد از پیمان اقتصادی ترانس پاسیفیک موسوم به «تی پی پی» خارج می شود، تلاش دارد پیمان و توافقنامه جامع اقتصادی را با 15 کشور جهان در راستای پیشبرد جهانی شدن امضا کند که در حال حاضر نیز درصدد مقدمات انجام این کار است.
گزارش ها حاکیست که کشورهای عضو اتحادیه اروپا با توجه به شرایط پیش آمده، در حال تقویت همکاری های خود در مسایل جهانی از جمله تحولات اقلیمی با یکدیگر و چین بوده و در هفتمین دور نشست راهبردی مقامات بلند پایه این کشورها در پکن در این ارتباط توافقات مهمی حاصل شده است.
ریاست این اجلاس را که به مدت سه روز در شهر پکن برگزار شد و دیروز (پنجشنبه) به کار خود پایان داد، «یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای دولتی چین و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده داشتند.
دو طرف پس از این اجلاس توافق کردند همکاری گسترده تری در باره مسایل جهانی از جمله توازن اقتصادی در جهان داشته و به پیمان های مرتبط با تحولات اقلیمی پایبند باشند.
پکن و اتحادیه اروپا شرکای بزرگ تجاری هستند و اگرچه در زمینه تغییرات ارزشی ارز و یا مازاد تولید فولاد چین اختلافاتی با یکدیگر دارند اما نمی خواهند این اختلافات باعث کاهش سطح روابط شود و بخصوص زمانی که آمریکا مساله جهانی شدن را زیر سئوال می برد، انتظار می رود که این دو طرف موضوعات جهانی را با همکاری قوی تری پیگیری کنند.
مسایل مختلفی وجود دارد که طرفین قصد دارند روی آنها کار کنند که از جمله می توان برنامه توسعه هزاره تا سال 2030 میلادی و یا نشست سران «گروه 20» در هامبورگ آلمان یاد کرد، اینکه طرفین باید برای پیشبرد توافقنامه تحولات اقلیمی پاریس مشارکت نزدیک داشته باشند.
تجارت، سرمایه گذاری، تبادلات میان نیروی انسانی، ابداعات، تحولات اقلیمی، جهانی شدن و همکاری در سازمان تجارت جهانی همگی از قلمروهایی است که چین و اروپا روی آن کار می کنند و در نشست اخیر در پکن هم توافقات خوبی را در این عرصه ها بدست آوردند.
البته چین نیز انتقادهایی از اتحادیه اروپا دارد، بخصوص اینکه اروپا بر اساس برخی ملاحظات اقتصادی از ورود کالاهای چینی بخصوص تولیدات فولادی به اروپا جلوگیری می کند و یا تعرفه های سنگینی بر روی برخی کالاهای چینی در نظر می گیرد.
در نشست اخیر در پکن، یکی از مسایل مطروحه همین موضوع بود و چین این اقدامات را مصداق حمایت گرایی تجاری یکجانبه دانست و از اروپا خواست به قوانین سازمان تجارت جهانی پایبند باشد.
همچنین اعلام شده، اتحادیه اروپا به دنبال معاهده دو جانبه سرمایه گذاری با پکن است تا راه را برای کمپانی‌های اروپایی در انجام معاملات تجاری با چین هموار کند و این نشان می دهد دو طرف تلاش های خود را برای کنار گذاشتن اختلافات به شکل قابل توجهی افزایش داده اند.
پیشتر برخی کارشناسان اعلام کرده بودند که پکن از زمانیکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شده، در برابر اتحادیه اروپا حالتی تهاجمی به خود گرفته است که البته چین این موضوع را در نشست اخیر به طور جدی تکذیب کرد.

منبع: ایرنا

303

کد خبر: 760062

وب گردی

وب گردی