هدف‌ گذاری 2 میلیارد دلاری روابط تجاری ایران و ویتنام قابل دسترس است

همایش تجاری ایران و ویتنام روز پنجشنبه در هانوی پایتخت این کشور جنوب شرق آسیا و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست تاکید کرد هدف‌ گذاری 2 میلیارد دلاری روابط تجاری ایران و ویتنام قابل دسترس است.

به گزارش ایسکانیوز؛ غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که به دعوت اتاق ویتنام در صدر هیاتی تجاری به هانوی سفر کرده است ، در این همایش یک روزه با تاکید بر سیاست راهبردی 'نگاه به شرق' جمهوری اسلامی ایران، هدف گذاری انجام شده برای روابط تجاری 2 میلیارد دلاری ایران و ویتنام را با توجه با ظرفیت های واقعی دو طرف قابل دسترسی دانست.
وی گفت: سیاست 'نگاه به شرق'، سیاست راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است که دولت دکتر حسن روحانی نیز به آن اهتمام ویژه داشته و در فضای پساتحریم هم، همچنان آن را با قوت دنبال کرده است.
به گفته وی، بخش خصوصی ایران نیز با جدیت و علاقه مندی بسیار به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با شرق، ازجمله ویتنام نگاه می ‌کند.
شافعی با اشاره به اینکه عضویت ویتنام در بلوک‌های اقتصادی آ.سه.آن و پیمان ترانس- پاسفیک، اهمیت این کشور را در تحقق سیاست نگاه به شرق ایران دوچندان می‌ کند، گفت: ویتنام از اعضای فعال و تاثیرگذار آ.سه.آن است که می ‌تواند فرصت مناسبی برای ورود کالاهای ایرانی به این اتحادیه که پنجمین قدرت اقتصادی دنیاست را فراهم کند.
وی در ادامه گفت: به رغم اشتراکات و همسویی ‌های ایران و ویتنام و با وجود ظرفیت های فراوان اقتصادی و تجاری دو کشور، متاسفانه سطح روابط به هیچ وجه قابل قبول نمی ‌باشد.
رئیس اتاق ایران با استناد به آماری گفت: سهم ایران از بازار 148 میلیارد دلاری ویتنام، تنها 367 میلیون دلار و در مقابل سهم ویتنام از بازار 78 میلیارد دلاری ایران تنها 18 میلیون دلار است که با در نظر گرفتن حجم و بزرگی اقتصادهای دو کشور و مکمل بودن آنها و از همه مهمتر پیشینه روابط، این ارقام درخور و شایسته نیست.
وی با اشاره به هدف گذاری کوتاه مدت و بلندمدت 2 میلیارد دلاری روابط تجاری دو کشور، آن را با ظرفیت های واقعی دو کشور همخوان و قابل دسترس دانست.
شافعی در پایان به نمایندگی از بخش خصوصی ایران، آمادگی کامل فعالان اقتصادی را برای نقش آفرینی در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه اعلام کرد و ضمن دعوت از رئیس اتاق ویتنام و هیات تجاری این کشور برای سفر به ایران، گفت که تأسیس اتاق مشترک ایران و ویتنام در دستور کار اتاق ایران قرار می گیرد.
پنج تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و ویتنام حضور داشتند.
'حمیدرضا فولادگر' نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیات پارلمانی ایران نیز در این نشست تاکید کرد که مجلس شورای اسلامی از بخش خصوصی دو کشور برای تقویت روابط تجاری دوجانبه حمایت می کند.
هیات تجاری ایران به سرپرستی 'غلامحسین شافعی' رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عصر چهارشنبه برای شرکت در این نشست و مذاکره با مقام های ویتنام وارد هانوی شد.
هیات ایرانی امروز جمعه به شهر 'هوشی مین' سفر کرده تا نشست مشترکی با بازرگانان این شهر ویتنام نیز برگزار کنند.

نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:

کد خبر: 760063

وب گردی

وب گردی