تلاش چهار ساله باعث بهبود قدرت خرید کارگران و بازنشستگان شد

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: متاسفانه وقتی هیاهو برپا می شود اصالت ها دیده نمی شود.دولت یازدهم ،دولت کم صدا اما پرکار بود که به آرامی اما با پیوستگی کار می کند و طی چهار سال تلاش شد تا قدرت خرید کارگران و بازنشستگان بهبود یافت.

به گزارش ایسکانیوز،علی ربیعی شامگاه پنجشنبه در همایش 'تامین اجتماعی برنامه محور،پشتوانه اقتصاد مقاومتی ،تولید و اشتغال' که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد،افزود: طی چهار سال تعیین دستمزد تلاش شد افزایش نرخ دستمزد از نرخ تورم پیشی بگیرد و قدرت خرید کارگران و بازنشستگان بهبود یافت.

وی با بیان اینکه نیاز به بازتعریف تفکر تامین اجتماعی در کشور داریم، گفت:تصمیم های دشوار و اصلاحات ساختاری سخت در سایه تامین اجتماعی گسترده قابل حصول است.
ربیعی با یادآوری اینکه شکل گیری تامین اجتماعی در دنیا الزامات متعددی را گذرانده است،گفت: کنش اجتماعی کارگران در جهان به شکل گیری نظام تامین اجتماعی منجر شد به طوری که در دورانی، نظام سرمایه داری خشن در کشورهای غربی حاکم بود و کارگران محروم از نظام تامین اجتماعی بودند.
وی با اشاره به فیلم عصر جدید با بازی چارلی چاپلین گفت: در آن فیلم به درستی نشان می داد که چگونه انسان به ابزار تبدیل می شود و حمایت اجتماعی از کارگران مشاهده نمی شد.
به گفته ربیعی، نظام تامین اجتماعی ساز و کاری برای کمک به مردم است.تامین اجتماعی اصلی ترین نهاد اجتماعی است که ذیل آن نظام رفاهی شکل می گیرد.
وی با یاد آوری اینکه برخی از جوامع عقب مانده فقط دارای دو طبقه غنی و فقیر هستند،گفت: جوامع در حال گذار نظیر ایران سه طبقه غنی،فقیر و متوسط در جامعه حضور دارند.
وی ادامه داد: طبقات متوسط اجتماعی با بروز یک بیماری و هزینه های سرسام آور مترتب بر آن می توانند به طبقات فرودست جامعه تبدیل شوند.
وی یادآور شد: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود نظام چند لایه را مورد بررسی قرار داد و بدنبال این تلاشها اکنون توانسته ایم مستمری خانواده هایی که تحت پوشش سازمان های حمایتی هستند را تا ماهانه به 465هزار تومان افزایش دهیم.
ربیعی افزود: با نظام رفاه ریسک زندگی کاهش می یابد. نظام تامین اجتماعی کمک می کند کرامت طبقات محروم در جامعه حفظ شود.امروز همه ما به نظام رفاه اجتماعی نیاز داریم.در نظام رفاه اجتماعی جلوی چند ریسک را می گیریم.
وی با مقایسه نظام تامین اجتماعی در ایران و سنگاپور گفت:نظام تامین اجتماعی قدمتی بیش از 60سال دارد در حالیکه در کشور سنگاپو این قانون تازه است. در ایران ما بیمه بیکاری را در نظر می گیریم درحالیکه در کشور سنگاپور به دلیل آنکه زمین کم است بیمه مسکن در نظر گرفته می شود.درایران نظام تامین اجتماعی بازنشستگان، درمان و بیمه بیکاری به طور توام پیگیری می شود.
وزیر کار با تاکید بر آنکه می توانیم از طریق تامین اجتماعی چند ریسک را پوشش دهیم، گفت: ما به تامین اجتماعی به عنوان بنیادی ترین نهادی که بتواند گونه های مختلف ریسک را پاسخ دهد نیاز داریم به طوری که بتوان به اقشار محروم به گونه ای کمک کرد که زندگی آنها در شرایط بهتری قرار گیرد.
وی گفت: صندوق های حمایتی می توانند متعدد باشند اما خروجی های آنها باید منجر به بهبود زندگی مردم شود. سازمان تامین اجتماعی که طبقات پایین جامعه بتوانند از آن بهره مند شوند و طبقات بالای جامعه هم بدون دخالت دولت از آن بهره مند شوند.
وی تاکید کرد: نیاز به بازتعریف تامین اجتماعی داریم .هنوز نقش تامین اجتماعی در قوام ودوام جامعه به درستی شناخته نشده است.همچنین این نظام به درستی در کشور طراحی نشده است .
ربیعی گفت: مردم با افزایش کارآمدی نظام تامین اجتماعی می توانند بهتر از مزایای تامین اجتماعی بهره مند شوند.باید خدمات تامین اجتماعی را به مردم بهبود دهیم و با سیاست گذاری های صحیح نقش تامین اجتماعی را در جامعه بزرگتر کنیم.
به گفته وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتمای باید با روح جامعه متناسب شود و تلاش کنیم سال 96 در حوزه تامین اجتماعی به لحاظ عاطفی به خدمت گیرندگان با مهربانی بیشتر برخورد کنیم.
وی با یادآوری اینکه سازمان تامین اجتماعی بیش از همه سازمانها با مردم سر و کار دارد گفت: این تعامل بیش از همه با کارفرمایان و سپس مستمری بگیران است.
ربیعی یادآور شد: طی 3.5سال گذشته رویه ای که در تامین اجتماعی در پیش گرفته شد مبتنی بر عقلانیت بود.با برنامه ریزی تلاش کردیم سازمان را به سویی سوق دهیم که مردم فقیر نه تنها فقیرتر نشوند بلکه از آلام آنها بکاهیم.
وی با بیان اینکه سال 96،سال شکوفایی و حتی جهش دولت است، گفت: کارهایی که در دولت یازدهم در حوزه تامین اجتماعی رخ داد(ساخت مراکز درمانی در استانها) به اندازه 30سال گذشته بوده است.
وی پرداختی به مستمری بگیران از صندوق تامین اجتماعی را در آغاز فعالیت دولت یازدهم 18هزار میلیارد تومان و هم اکنون بیش از دو برابر( 42هزار میلیارد تومان) ذکر کرد و گفت: ظرف سه سال گذشته تصمیم های بزرگی گرفته شد .
وی افزود: در اجرای طرح تحول سلامت فشار زیادی به سازمان تامین اجتماعی آمد .تکان های سیاسی می تواند نظام رفاه را خدشه دار کند.
وی با یادآوری اهمیت طرح تحول سلامت گفت: با اجرای این طرح توانستیم 11میلیون نفر را که دارای مشکلات درمانی بودند و به طور عام در حاشیه شهرها زندگی می کنند را دفترچه بیمه درمان بدهیم.
وی گفت: دولت یازدهم به تعهدی که با مردم دارد در تلاش است مشکلاتی که طی سال های گذشته به جامعه وارد شده است را بتدریج کاهش دهد.مسئولان حوزه تامین اجتماعی نمی توانند از مسئولیتی که در برابر مردم دارند ،عقب نشینی کنند.
ربیعی در پایان گفت: ایران نیاز به 20سال عقلانیت مداوم دارد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب عقلانیت توام با شجاعت. مابیش از 10 سال فرصت نداریم.دنیا فرصت ها را از ما می گیرد اگر شتاب نکنیم

نازنین میرزایی/ انتشار دهند:

کد خبر: 760070

وب گردی

وب گردی