داروی صرع در فرانسه موجب نقص عضو در هزاران نوزاد شده است

پژوهشگران در فرانسه نسبت به استفاده از داروی "والپروات" برای درمان صرع و اختلال دوقطبی در دوران بارداری هشدار داده‎اند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، آنها می گویند کودکانی که مادرانشان در دروان بارداری از این دارو استفاده می کردند، ممکن است با نقص عضو شدید به دنیا بیایند.

بر اساس تحقیقات تازه بین ۲۱۵۰ تا ۴۱۰۰ کودک در فرانسه که به دلایلی مرتبط با این دارو بوده‌اند از نقص عضو شدید رنج می‌برند.

این تحقیقات همچنان نشان داده است که تاثیر این دارو بر زنان مبتلا به اختلال دو قطبی نسبت به زنان مبتلا به صرع کمتر بوده است. اما آنها هم پس از استفاده از این دارو دو برابر با خطر به دنیا آوردن کودکان با نقص عضو مواجهند.

بر اساس نتایج این تحقیقات زنان بارداری که با داروی والپروات مداوا شده‌اند چهار برابر بیشتر از سایرین در خطر به دنیا آوردن کودکان با نقص عضو هستند.

این دارو از سال ۱۹۶۷ در فرانسه عرضه شد و در سراسر جهان برای درمان صرع و اختلال دو قطبی از آن استفاده می‌شود .اما اکنون به پزشکان در فرانسه توصیه شده است که آن را به دختران، زنان باردار یا دارای سنین باروری تجویز نکنند.

به گزارش بی بی سی، "سانوفی"، شرکت تولید کننده این دارو هنوز واکنشی نسبت به نتیجه تحقیقات نشان نداده است.

بعضی از قربانیان استفاده از این دارو می گویند که مقامات فرانسه و این شرکت داروسازی در زمینه هشدار دادن نسبت به عوارض جانبی این دارو بسیار آهسته عمل کرده‎اند.

پیش‌تر در تحقیقاتی که در ۲۰۱۳ در انگلیس انجام شد، نسبت به خطرات ناشی از استفاده از والپروات هشدار داده شده بود. این دارو به نام‌های تجاری از قبیل اپیلیم، دپاکین، دپاکوت و استاوزور عرضه می‌شود.

دریافت کننده و انتشار:نیوشا یعقوبی

701701

کد خبر: 760122

وب گردی

وب گردی