انتقاد وزیر بهداشت از تبلیغ «یاس» در جامعه

وزیربهداشت تبلیغ یاس و ناامیدی در جامعه، رذائل اخلاقی، مشکلات معیشتی و بیکاری را از جمله موارد تاثیر گذار بر سلامت روان مردم جامعه عنوان و بر ضرورت توجه به این حوزه تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر حسن هاشمی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه این هفته تهران که به مناسبت آغاز هفته سلامت در آن حضور یافت، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های دولت یازدهم توجه به خدمات حوزه سلامت بود که در طرحی به نام تحول نظام سلامت در هیات وزیران تصویب شد. حاصل این طرح کاهش پرداخت از جیب مردم و بیمه شدن رایگان 11 میلیون نفر در مراجعه به مراکز درمانی بود. این قانون 20 سال پیش از شروع به کار ما تصویب شده بود که خوشبختانه در این دوره به سرانجام رسید.

وی افزود: بسیاری از کسانی که دفترچه بیمه دریافت کرده‌اند پیش از آن توان مالی مراجعه به بیمارستان‌های دولتی و پرداخت حق بیمه را نداشتند. دولت هزاران هزار میلیارد تومان را به جای مردم پرداخت کرده است؛ به ویژه برای حاشیه نشینان و روستاییان. قبل از اجرای طرح مردم در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی برای گرفتن نخ بخیه، چاقوی جراحی، لباس و ... علاوه بر هزینه آزمایشگاه و تصویربرداری، باید هزینه می‌کردند، اما در قالب طرح تحول، پرداختی از جیب مردم برای دریات خدمات درمانی در روستاها به سه درصد و در شهرها به شش درصد رسید.

ارائه خدمات درمانی به 10 میلیون حاشیه نشین

وزیر بهداشت با اشاره به زندگی 10 میلیون نفر در حاشیه شهرهای کشور، ادامه داد: این جمعیت خدمات بهداشتی و درمانی به مراتب نامناسب تری نسبت به روستاها دریافت می‌کردند. وزارت بهداشت بعد از سرشماری برای آنها مراقب سلامت، پزشک، دندان پزشک و سایر خدمات درمانی اختصاص داد، همچنین نقایص خدمات درمانی در روستاها نیز برطرف شد.

وی همچنین بیان کرد: طی این مدت به اندازه 20 سال تخت بیمارستانی تحویل داده‌شده است. همچنین بیش از 20 هزار میلیارد تومان تجهیزات برای بیمارستان‌ها توزیع شد که همه آنها از شرکت‌های دانش بنیان خریداری شده است.

کاهش سهم واردات دارو از کشورهای خارجی/ افزایش تولید داروی داخلی

هاشمی ضمن اشاره به کاهش سهم واردات دارو از کشورهای خارجی افزود: تاکنون توانسته‌ایم سه هزار خانه و مرکز بهداشت، هفت هزار پایگاه و مرکز جامع خدمات سلامت راه‌اندازی کنیم. برای تقویت تولید داخل نیز هر ماه دو داروی جدید تولید کرده‌ایم که در مجموع تا امروز 100 داروی جدید به چرخه دارویی کشور وارد شده است. در طول این مدت سهم داروی تولید داخل از 60 به 70 درصد رسیده و واردات آن نیز 350 میلیون دلار کاهش یافته است. صادرات نیز به کشورهای منطقه و خارج از آن افزایش داشته است.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به توجه سازمان بهداشت جهانی به موضوع سلامت روان، تصریح کرد: سلامتی امروز تنها مربوط به جسم سالم نیست بلکه سلامتی روح و روان نیز اثر متقابلی بر جسم دارد. امروز موضوع سلامت روان در دنیا به شدت مورد توجه است. کشور ما در یک منطقه آشوب زده قرار گرفته‌ که عوارض مشکلات کشورهای همسایه بر ما نیز تاثیرگذار است. همچنین باید به عوارض ناشی از دفاع مقدس و حوادث طبیعی نیز توجه کرد. علاوه بر آن سالانه حدود 18 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و 10 برابر این رقم معلول و خانه نشین می‌شوند. به واسطه این حوادث نیز بسیاری از کودکان یتیم و همسران نیز دچار مشکل می‌شوند، بنابراین باید به این بخش توجه کنیم.

در جامعه ما یاس تبلیغ می‌شود

هاشمی ضمن اشاره به تاثیر مشکلات اقتصادی، فرهنگی، فقر و کم سوادی بر سلامت روان اظهار کرد: افسردگی در ایران بیش از متوسط جهانی نیست. این رقم در حال حاضر در میان زنان 16 درصد و حدود 10.8 درصد در مردان گزارش شده است. اضطراب نیز از دروغ ناشی می‌شود. در جامعه‌ای که رذائل اخلاقی گسترش پیدا کند به دنبال آن اضطراب هم افزایش می‌یابد. گسترش دروغ، چشم و هم چشمی و طمع به قدرت و مال دنیا نیز اضطراب را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: این موضوع باعث توسعه خشم عمومی در جامعه و به دنبال آن آسیب رسیدن به بخش‌های مختلف از جمله خانواده می‌شود. گاهی نسل‌ها طول می‌کشد که چنین مواردی اصلاح شود. یاس یکی از مشکلاتی است که در جامعه ما تبلیغ می‌شود، در حالی که در چنین جامعه‌ای قطعا نشاط و شکوفایی وجود ندارد. یکی از مواردی که باید حتما به آن توجه شود پرهیز از ناامیدی است و کسانی که آن را در جامعه، ‌کشور و خانواده‌ها تبلیغ می‌کنند مسیر غلطی را در پی گرفته‌اند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بیکاری و مشکلات معیشتی باعث گرفتاری روحی و روانی مردم می‌شود، افزود: اختلافات شخصی، منطقه‌ای و شهرهای مختلف که گاهی به آن توسط بعضی از شوراهای شهر و نمایندگان دامن زده می‌شود سبب بروز این اختلالات می‌شوند. اگر قناعتی که دستور دین ما است مورد توجه قرار نگیرد باعث گرفتاری‌های اعصاب و روان می‌شود.

وی ادامه داد: اختلالات اعصاب و روان به معنی دیوانه بودن نیست بلکه مشکلاتی از قبیل گوشه گیری، اختلال خواب و ... در این گروه طبقه بندی می‌شود. البته این موضوع در مسئولین نیز وجود دارد و گاهی در میان آنها بیشتر دیده می‌شود. در روابط خانوادگی و اجتماعی نیز گاهی مشکلاتی ایجاد می‌شود که نیاز به مشاوره دارد.

اختصاص مشاور سلامت روان برای هر 40 هزار نفر در کشور

به گفته هاشمی در حال حاضر به ازای هر 40 هزار نفر یک مشاور سلامت روان از سوی وزارت بهداشت پیش بینی شده اما هنوز فرهنگ مراجعه به آن ایجاد نشده است.

وزیر بهداشت همچنین اضافه کرد: در دنیا بسیاری از افراد موثر مشاور سلامت روان دارند. گاهی در خانواده‌ها به این موضوع بی توجهی می‌شود که باعث منزوی شدن فرزندان و در نتیجه روی آوردن آنها به الکل، سیگار و آسیب‌های اجتماعی می‌شود. طی 26 سال گذشته آمار این اختلالات در کشور دو برابر شده است. البته در دنیا نیز همین وضعیت جریان دارد اما ما در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم که باید باورهای دینی باعث آرامش روان مردم شود. در این جامعه نباید دروغ و تهمت وجود داشته باشد.

هاشمی با بیان اینکه جوانان از مسئولین و محتویات برنامه‌های صداوسیما و تربیون‌های عمومی درس می‌گیرند بیان کرد: امیدوارم همه در جهت کاهش خشم و یاس عمومی که برخی آن را در جامعه تبلیغ می‌کنند موفق تر عمل کنند. اگر می‌خواهیم کشوری آباد و انقلابی موثر داشته باشیم حتما باید به این بخش توجه کنیم و به سمت کاهش آسیب‌های اجتماعی برویم.

دریافت کننده و انتشار:نیوشا یعقوبی

701/701

کد خبر: 760129

وب گردی

وب گردی