اردوغان: موضع آلمان در قبال رفراندوم اخیر به دلیل احساس گناه مرکل است

رجب طیب اردوغان با انتقاد از موضع آلمان در قبال رفراندوم اخیر اعلام کرد: هنوز آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با من تماس نگرفته است. من این مساله را به احساس گناه ربط می‌دهم. باید این مساله را از او بپرسید.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از روزنامه حریت، صدراعظم آلمان بعد از اعلام نتایج رفراندوم اخیر در ترکیه از رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه خواست تا بعد از پیروزی دشوارش در همه پرسی اصلاحات قانون اساسی درصدد برقراری "گفت‌وگوی محترمانه" در داخل این کشور باشد.

آنکارا در دوران برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی با چند کشور اروپایی از جمله آلمان بر سر جلوگیری از تجمع‌های انتخاباتی وزیران ترکیه در این کشورها برای حمایت از رای مثبت به اصلاحات قانون اساسی ترکیه دچار مناقشه شد.

اردوغان نیز تصمیم مقام‌های محلی آلمان برای جلوگیری از تجمع‌های سیاسی مقام‌های ترکیه را "اقدامات آلمان نازی" خوانده و باعث ناخرسندی برلین شد.

رییس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه "دولت اوباما ما را درباره پ.ک.ک فریب داد"، اعلام کرد: ما با دولت باراک اوباما، رییس جمهوری پیشین آمریکا توافقات دوجانبه ای درباره پ.ک.ک داشتیم اما اوباما ما را فریب داد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به گسترش روابط ترکیه و آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا گفت: من فکر نمی‌کنم که دولت ترامپ اینگونه رفتار کند.

وی در گفت‌وگوی تفصیلی با شبکه خبری الجزایر، درباره تماس تلفنی دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش بعد از اعلام نتایج رفراندوم اخیر در ترکیه گفت: در این تماس تلفنی درباره سوریه و عراق گفت‌وگو کردیم. البته در دیدار دو جانبه این مسایل منطقه‌ای با جزئیات بیشتری مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: من به ترامپ گفتم که حزب دموکراتیک کردهای سوریه و یگانهای مدافع خلق وابسته به پ.ک.ک هستند. ما شاهد نمونه‌هایی از این وابستگی‌ها بوده‌ایم و آنها را به خوبی می‌شناسیم. بیاید به پاکسازی آنها بپردازیم. من اعلام کردم که ما هیچ حقی به این مساله قائل نیستیم که یک گروه تروریستی را توسط یک گروه تروریستی دیگر حذف کنیم.

منبع: ایسنا

۳۰۳

کد خبر: 760141

وب گردی

وب گردی