روزافتتاح مجتمع بزرگ ورزشی ،درمانی و تفریحی  معلولان هیچ فرد سالمی را راه نمی دهیم

با بچه ها می رویم استخر راهمان نمی دهند! راهمان نمی دهند !چرا؟ بد نیست بگویم ؟می گویند مشتری هایمان کم می شود، می گویند شنا کردن برای بچه های معلول خطرناک است من می گویم اول باید در ذهن تان معلول را بپذیرید . پسر من رامین با دو تا انگشت شناگرماهری است مثل ماهی شنا می کند مناسب سازی هم لازم ندارد و اگر همه ذهن شان را مناسب سازی کنند همه چیزدرست می شود.

زهره حاجیان - اینها بخشی ازجملات یوسف اصلانی دربرنامه خندوانه بود که باعث شد مردم مهربان ما دست به دست هم بدهند وهزینه ساخت مجتمع ورزشی ،درمانی، تفریحی را به بچه های معلول اهدا کنند.

داداش یوسف 146 پسر دارد

حالا دیگر پس از 20 سال کار کردن در حوزه کودکان بی سرپرست نام داداش یوسف برای بسیاری ازایرانیان آشناست به ویژه از زمانی که در برنامه خندوانه شرکت کرد و حرف های صمیمانه دلش را با ساده ترین کلمات با مخاطبان این برنامه درمیان گذاشت و به زعم رامبد جوان و دست اندرکاران برنامه بهترین برنامه خندوانه شود و با کمک ها و مهربانی های مردم 70 درصد از ساخت مجموعه پیشرفت کند.

قرارمان با یوسف اصلانی که همه او را به نام داداش یوسف می شناسند در مرکز بهشت امام رضا(ع) درمحله تختی بود و با اینکه بیشتر ازیک ساعت از قرارمان دیرتر رسید اما کسی ناراحت نشد و بر اوخرده ای نگرفت چرا که سر و سامان دادن به اوضاع 146 فرزند در سه مرکز که همه بهشت امام رضا (ع) نام دارد کارساده ای نیست به ویژه حالا که باید پروژه بزرگ مجتمع را هم اداره کند.

اومی گوید:جرقه راه اندازی مجتمع زمانی خورد که چندین بار با بچه های مرکز که چند نفرشان هم معلول هستند به استخررفتیم و ما را راه ندادند وهر چقدربا مسئولان استخر ها حرف زدیم و آنها را توجیه کردیم قبول نکردند که بچه های ما در کنار افراد عادی شنا کنند.

اوبا اشاره به اینکه ما با منطق و دلیل به آنها می گفتیم که این بچه ها مشکلی ندارند و حتی بهتر وحرفه ای ترازافراد عادی شنا می کنند قبول نمی کردند می گفتند مشتری هایمان را ازدست می دهیم می گفتند خطرناک است که یک معلول شنا کند حتی چند بار هم کارمان به مشاجره کشید ویک بار هم به 110 زنگ زدند و وقتی به مامور توضیح دادم که ما چیز زیادی نمی خواهیم فقط می خواهیم بچه های ما در کنار افراد جامعه زندگی کنند وایزوله نباشند ومجانی هم نمی خواهیم مامور انتطامی متوجه حرف های ما وغمگین شدن و گاه گریه کردن بچه ها شد وعذرخواهی کردو از همان جا بود که فکر کردم تا کجا وکی باید این رفتاررا تحمل کنیم وجرقه ساخت یک استخربرای خود بچه های مرکز و بچه های معلول در ذهنم خورد.

داداش یوسف با اشاره به اینکه همه تلاش می کنیم که همه جا مانند جاده ها و خیایان ها و معابر ومراکز را برای حضور معلولان مناسب سازی کنیم که البته بسیارلازم و واجب است می گوید: اما پیش ازآن باید ذهنمان را مناسب سازی کنیم ،دست اندازها را از ذهنمان برداریم ، یک آسانسورو رمپ برای مغزمان بگذاریم و دردرجه اول معلول را درجامعه بپذیریم وسپس به فکرمناسب سازی کردن معابربرای آنها باشیم .

او با یاد آوری تلاش ها وسختی هایی که برای قرارگرفتن بچه ها در کنار افراد عادی جامعه تحمل کرده می گوید: چندین باربرای راه ندادن بچه ها با استخرو مراکزتفریحی اشک مان را در آوردند من نمی گفتم بلیط ورود به استخررا به من و بچه های بی سرپرست ومعلول مجانی بدهید حتی چند بار بچه ها ازاینکه راهمان نمی دادند با گریه بیرون آمدند و حس کردم دیگرتحمل و مدارا جایز نیست و باید دست به کار شد و در کنار بهشت امام رضا (ع)در شهر زیبا زمین خالی وجود داشت و بنا شد یک استخر در 100متر بنا کنیم تا بچه ها دیگر مشکل نداشته باشند که به لطف خدا و کمک مردم خیر و نوع دوست به 200 متر و 500 متر و در نهایت در5000 متر در 5 طبقه تبدیل شد و مجموعه ورزشی تفریحی درمانی شیک و متناسب با علم روز دنیا برای معلولان جسمی حرکتی درحال ساخت است.

روز افتتاح مجتمع هیچ فرد سالمی را راه نمی دهیم

او به حرکتی جالب وعجیبی که درروز افتتاح مرکز انجام خواهد شد اشاره می کند وبا لبخند می گوید: با بچه ها فکرکردیم و قرارگذاشتیم روزافتتاح جلوی مجتمع می ایستیم و در کمال ادب واحترام هیچ فرد سالمی را راه نمی دهیم.

یاد برنامه خندوانه می افتیم که رامبد جوان با شنیدن این تصمیم گفت که یوسف دیوانه است و خود داداش یوسف معتقد است که دیوانگی وجنون نشانه عشق است و برای انجام کارهای بزرگ و رسیدگی به اموربچه هایی که فرشته های روی زمین هستند باید دیوانه بود وجنون داشت وعاشق بود .

اوبه ویژگی های مجتمع بزرگ درمانی، ورزشی و تفریحی معلولان اشاره می کند و می گوید:دریک طبقه استخرویژه خانم ها و طبقه دیگر ویژه آقایان، سونا ، جکوزی ، وجود دارد ومراکز فیزیوتراپی، کار درمانی، دندان پزشکی معلولان ذهنی، گفتار درمانی و ....وجود دارد همچنین دررشته های ورزشی سعی داریم با استفاده ازمربیان خوب و تغذیه مناسب بچه های معلول را برای مسابقات پارالمپیک آماده کنیم تا برای ایرانی ها افتخار بیافرینند وخودشان رابه همه ثابت کنند.

اومی گوید: درساخت این مجتمع دو باربه بن بست خوردیم وبرای سومین بار روز 24 اسفند کاملا پروژه را تعطیل کردیم وبه دور مجتمع حصار کشیدیم و به همراه بچه های مراکزبه سفررفتیم و درروز ولادت امیر المومنین(ع) مهمان برنامه خندوانه شدیم و بنا بر گفته رامبد جوان ودست اندرکاران برنامه از بی سابقه ترین برنامه های خندوانه بود و مبلغ قابل توجهی برای ادامه ساخت و ساز پروژه تهیه شد.

مجتمع چند اتاق عمل برای دندانپزشکی معلولان ذهنی دارد

کیست که نداند دندانپزشکی معلولان دهنی چقدر سخت وزمان بر ودر مواردی غیرقابل اجرا است ؟

داداش یوسف با بیان این مطلب می گوید: که اگریک معلول ذهنی وگاهی جسمی- حرکتی نیازبه دندانپزشکی داشته باشد باید به اتاق عمل برود و متاسفانه بیشترخانواده ها هزینه های این کاررا ندارند ومعمولا ازرفتن به دندانپزشکی خودداری می کند اما دراین مجتمع چندین اتاق عمل در نظرگرفته شده و دندانپزشکان و مجرب وماهراین کار را انجام می دهند .

او به پیشرفت ساخت وساز این پروژه بزرگ اشاره می کند و می گوید: سال گذشته استارت کاررا زدیم وخوشبختانه تا امروز70 درصد پیشرفت داشته است.

به گفته مدیر موسسه بهشت امام رضا (ع) راه اندازی این پروژه 3 هدف دارد: هدف اول خدمات رسانی مناسب و شیک و خوب به معلولان است به این صورت که سرویس ایاب ذهاب برای معلولان در نظر گرفتیم که معلولان رااز درب خانه سوارمی کند و به مجتمع می آورد و همه کارهای درمانی یا فیزیوتراپی وکاردرمانی یا دندانپزشکی و در کنارش استفاده ازاستخر ودیگر امکانات تفریحی انجام می شود و دوباره به خانه شان می رساند.

او تاکید کرد: یکی ازمشکلات مهم مادران وخانواده هایی که معلول دارند این است که فرزندانشان نمی توانند به راحتی از خانه بیرون بروند ودر جامعه حضورداشته باشند و با راه اندازی این مجتمع خانواده ها خیالشان از بیرون رفتن و فعالیت های اجتماعی فرزندشان راحت می شود.

اشتغال 60 نفراز بچه های بهزیستی

داداش یوسف درمورد دومین هدف ازراه اندازی مجتمع ورزشی – تفریحی و درمانی می گوید: هدف دوم ایجاد اشتغال برای 60 نفراز بچه های بهزیستی است که 30 نفرشان از پسران خودم در مراکز بهشت امام رضا (ع) است که نیاز به شغل دارند و30 نفر ازدخترخانم هایی که درمراکزبهزیستی زندگی می کنند وبه این ترتیب کل پرسنل مجتمع ازبچه ها ی بهزیستی خواهند بود.

او تاکید می کند:این 60 نفر دو سه ماه پیش از افتتاح مرکزدر بهترین آموزشگاه های تهران آموزش می بینند ومدارک معتبر در رشته های تاسیسات،غریق نجات، مربی شنا، فیزیوتراپی،کار درمانی ،مدیریت،حسابداری و... می گیرند و در این پروژه با حقوق خوب مشغول به کارمی شوند ودر ادامه زندگی خود را سرو سامان داده وازدواج می کنند و تشکیل خانواده می دهند.

به گفته یوسف اصلانی هدف سوم ازراه اندازی این مجتمع این است که با درآمد حاصل از پروژه ، بهشت امام رضا(ع) به خودکفایی برسد وشرایط مناسب و با عزتی را برای ورود بچه هایی که در آینده به مجموعه ما اضافه می شوند را فراهم کند.

او با اشاره به اینکه پس ازپخش برنامه خندوانه مادریک معلول با من تماس گرفت و گفت: 13 سال فرزند معلولم درخانه مانده بود چرا که نمی توانستم اورا به مراکز ورزشی و تفریحی ببرم وهمین برایم شبیه به عقده شده بود و شنیدن جمله شما در خندوانه که درروز افتتاح مجتمع هیچ سالمی را راه نمی دهیم باعث شد از صمیم دل خوشحال شوم وسختی های این 13سال از یادم برود.

داداش یوسف تاکید می کند: از فدراسیون ورزش های رزمی و چند فدراسیون دیگر اعلام آمادگی کرده اند که درروزافتتاح برای حمایت ازبچه های معلول با لباس های ورزشی حاضرمی شوند و با خوشحالی دوست دارند که آنها را به مجموعه راه ندهند...

سطح انفاق مردم را پایین نیاوریم

به اعتقاد یوسف اصلانی سطح انفاق مردم پایین آمده ومی گوید:ما مردم بزرگ و نیکوکاری داریم اما گاهی شاهد اتفاقاتی هستیم که انفاق و نیکوکار بودن مردم را به پایین ترین سطح می کشاند به عنوان مثال هنرمندی برای کمک به نیازمندان قنداق کودکی خود را به برنامه ای هدیه می دهد وهنرمند دیگری سی دی آلبوم جدیدش را و هنرمندان و ورزشکاران دیگری بودن کنار بچه ها و گرفتن عکس سلفی با آنها را بزرگترین هدیه به آنها می دانند و ...

روزانه برای 200 نفر صبحانه و ناهار و شام تهیه می شود

در مجموعه های بهشت امام رضا(ع) 147 پسر نگهداری می شوند و با احتساب پرسنل مراکز باید هر روز برای 200 نفر صبحانه و ناهار و شام آماده کرد.

یوسف اصلانی با بیان این مطلب می گوید: این کاراز 20 سال پیش شروع شده و در این مدت طولانی حتی یک روزهم مشکلی برای تهیه غذا نداشته ایم هرچند گاهی تصورمی شود که فقط تهیه روزانه 600 قرص نان برای این تعداد کارراحتی نیست اما خداوند همیشه پشت این بچه هاست و کمک مان می کند.

پسرانم ازدواج کنند برایشان خانه می خرم

در بهشت امام رضا (ع)در منطقه 18 ، 37 نفر از بچه های 15 تا 25ساله در دو بخش زندگی می کنند که17 نفر از آنها ازبچه های دانشجو و سربازهستند و به گفته داداش یوسف تا زمانی که درسشان تمام نشود و شغل مناسبی پیدا نکنند و ازدواج نکنند پیش ما خواهند ماند.

او با بیان جمله ای همه ما و احتمالا همه خوانندگان این صفحه را به تعجب وا می دارد می گوید: پس از اینکه پسران من شغل خوبی پیدا کردند و توانستند که نان حلال به دست بیاورند برایشان زن می گیرم و به عنوان هدیه خانه ای برایشان می خرم و در حال حاضریکی از پسرانم نامزد کرده است.

در مرکزاردیخانی که شعبه 3 بهشت امام رضا (ع) درمنطقه 17 است 40 نفر از پسران 6 تا 12 سال زندگی می کنند و بقیه درمرکزی در شهرزیبا زندگی می کنند.

کاش همه بچه ها در خانواده بزرگ شوند

اگر از داداش یوسف بپرسی که آرزویت چیست می گوید: 15 -16 ساله که بودم برایم یک رویا بود که همه مراکز جمع شود و همه فرزندان بی سرپرست در کنار خانواده زندگی کنند و حالا می بینم که می شود این رویا به واقعیت تبدیل شود.

خبرنگار و منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 760160

وب گردی

وب گردی