معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: استعدادیابی از برنامه های جشنواره مجسمه های نمکی نهبندان باشد

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استعداد یابی باید از برنامه های جشنواره مجسه های نمکی تالاب کجی نمکزار نهبندان باشد تا سطح آن در منطقه با وضعیت بهتر توسعه یابد.

به گزارش ایسکا نیوز،علی مرادخانی جمعه شب در نخستین جشنواره ملی مجسه های نمکی تالاب کجی نمکزار نهبندان خراسان جنوبی که با حضور هنرمندان 11 استان برگزار شد، افزود: حضور مردم و افراد ناشناس در حوزه های مختلف به فرهیختگی منطقه و ایجاد یک معرفت عمومی به موضوع هنر کمک می کند.
وی اظهار کرد: در آینده نزدیک شاهد حضور افراد علاقه مند بسیاری در این جشنواره خواهیم بود و این جشنواره چند سال آینده به عنوان یکی از جشنواره های شاخص مطرح خواهد شد.
وی تصریح کرد: در حوزه هنرهای تجسمی کارهای زیادی انجام شده، امروز در این مکان هم هنرمندان و هم ،افراد بومی منطقه شرکت کردند.
همچنین فرماندار نهبندان پیشنهاد کرد که دبیرخانه دایمی جشنواره یاد شده تشکیل شود که سال آینده با شناخت نقاط ضعف و قوت سطح خدمات بالاتر رود.
اصغر نظافت افزود: توجه به صنعت توریسم در طرح توسعه نهبندان مطرح است و امیدواریم نقطه تالاب کجی نمکزار به عنوان زمینه توسعه این صنعت را در منطقه فراهم کند.
وی اظهار کرد: ورود هر گردشگر خارجی چندین شغل در منطقه ایجاد می کند،از نیمه دوم سال 1395 تا امروز بیش از هزار و 500 گردشگر خارجی وارد نهبندان شدند.
این جشنواره با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی و با حضور امام جمعه نهبندان،مدیران کل حفاظت محیط زیست،فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار بیرجند و تعدادی از هنرمندان استان برگزار شد.
در مرحله اول جشنواره 201 اثر از 22 هنرمندان استان ، اوایل دی ماه تا پایان بهمن ماه 1395 به دبیرخانه جشنواره رسید و پس از داوری 30 گروه از 11 استان به مرحله راه یافتند.
در پایان مراسم در بخش آزاد، « زینب اسما ارسیان » و صفورا فدایی مقام اول، سعید نصری و محسن احسانی مقام دوم را کسب کردند.
در بخش ویژه محیط زیست، پری شاهیوندی و صدیقه پورچنگیز مقام اول، مجتبی جانفدا و حدیثه رنجبر مقام دوم را کسب کردند.
تالاب کجی نمکزار نهبندان با دارا بودن چشم اندازی بسیار زیبا، در 75 کیلومتری نهبندان و در حاشیه محور این شهرستان به بیرجند قرار گرفته است.
مساحت این تالاب 22 هزار هکتار و 765 متر مربع می باشد و با وجود خشکسالی های چند سال اخیر در این شهرستان، اما همچنان زنده و پایدار مانده است.
پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی این تالاب 14 گونه برآورد شده و از این پرندگان مهاجر می توان به عقاب طلایی، زاغ بور، دال، زاغی، گنجشک درختی، پرستو، هدهد، دم جنبانک ابلق، چکاوک کاکلی، هوبره، سبزه قبا، جغد کوچک، بلدرچین معمولی و زاغ نوک قرمز اشاره کرد.
پرنده « زاغ بور» منحصربه فردترین و پرنده آندمیک ایران (تنها در ایران وجود دارد) به شمار می آید و تالاب کجی نمکزار نهبندان زیستگاه این پرنده زیباست.
زاغ بور جز آن دسته از پرندگانی است که فقط در ایران و آن هم در استان های سمنان و یزد و بویژه در خراسان جنوبی و شهرستان نهبندان زندگی می کند.

منتشرکننده :امین محمودی نیا

کد خبر: 760201

وب گردی

وب گردی