5 میلیون  نفر دیابتی داریم و 5 میلیون نفر مستعد دیابتی شدن /16 درصد از مردم فشار خون دارند

وزیر بهداشت تعداد بیماران دیابتی کشور را 5 میلیون نفر عنوان کرد و از مستعد بودن 5 میلیون نفر دیگر از مردم برای این بیماری خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از وبدا، دکتر سید حسن هاشمی شب گذشته در حاشیه همایش سفیران سلامت دانشجویی، اظهار داشت: حدود 16 درصد از مردم ایران، دارای فشار خون هستند و 50 درصد از بیماران نیز از فشار خون خود اطلاعی ندارند.
وزیر بهداشت گفت: اگر وضعیت همین گونه باشد، 30 درصد از جامعه به دیابت مبتلا می شوند و از مهمترین دلایل آن، سبک زندگی، نوع تغذیه و کم تحرکی است بنابراین اگر می خواهیم 30 سال آینده، به دیابت مبتلا نشویم، باید از امروز شروع کنیم و پیشگیری، اقدامی فرهنگی است.
دکتر هاشمی در پاسخ به این سوال که فشار خون و قند خون خود را هر چند وقت یک بار چک می کنید، گفت: معمولا فشار خون را به طور مرتب چک می کنم اما دیابت را سالانه یک بار کنترل می کنم زیرا عوامل خطر برای ابتلا به این بیماری در من کمتر است اما در سنین ما، قند خون باید حداقل هر دو سال یکبار کنترل شود.
وزیر بهداشت در خصوص یکی از تبلیغات فضای مجازی مبنی بر فواید شیر بعضی حیوانات در بهبود برخی از بیماریها، خاطرنشان کرد: تا کنون در مورد شیرهای حیوانات دیگر، چیزی نشنیده ام اما در مورد شیر شتر می دانم که همکاران طب سنتی ما در برخی از موارد، استفاده از آن را توصیه می کنند ولی مردم هم به تبلیغات غیر علمی، اعتماد نکنند.
دکتر هاشمی تاکید کرد: افرادی که تحصیل کرده هستند، توجه بیشتری به تبلیغاتی که مبنای علمی ندارند می کنند و به آن اعتمادی ندارند اما برخی از افراد ممکن است فریب بخورند و برخی دیگر نیز از باورها و اعتقادات دینی مردم سوء استفاده می کنند.
وزیر بهداشت با بیان اینکه اطبا و علمای طب سنتی ایران، اهل مطالعه بوده اند، افزود: افرادی که در این حوزه به صورت علمی آموزش ندیده اند، قابل اعتماد نیستند و خوشبختانه آگاهی مردم روز به روز بیشتر می شود و کمتر فریب این گونه افراد را می خورند و گذر زمان و آگاهی بیشتر مردم، راه را بر افراد سودجو می بندد.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 760204

وب گردی

وب گردی