"دیوان سنایی غزنوی" به چاپ چهارم رسید

کتاب شعر کلاسیک فارسی "دیوان سنایی غزنوی" به اهتمام پرویز بابایی، توسط انتشارات نگاه به چاپ چهارم رسید.

به گزارش ایسکانیوز، کتاب" دیوان سنایی غزنوی" با مقدمه، شرح زندگی و شیوه سخن سنایی به قلم استاد بدیع الزمان فروزانفر و به اهتمام پرویز بابایی به تازگی توسط نشر نگاه به چاپ چهارم رسیده است.

این کتاب براساس معتبرترین نسخه ها، شامل مقدمه و شرح زندگی و شیوه ی سخن سنائی نخستین بار توسط انتشارات نگاه در سال 1375 منتشر شده است.

ابوالمجد مجدودبن آدم سنایی شاعر بلند آوازۀ قرن ششم در اوایل یا اواسط نیمۀ قرن پنجم در غزنه متولد شد. خانوادۀ او از نژاد بزرگان و آزادگان بودند و مانند بیشتر خراسانیان آن روزگار مذهب حنفی داشتند. سنایی علوم رایج زمان خود را در جوانی فراگرفت. او از فلسفه و نجوم، هیأت، حکمت، کلام، هندسه، موسیقی، علوم قرآنی چون تفسیر و حدیث، ریاضی و طب اطلاع داشت و گاه اصطلاحات این علوم را در شعر خود به کار می‌برد.

غالب تذکره نویسان به او لقب حکیم داده اند و مولانا نیز از او با عنوان «حکیم غزنوی» یاد کرده است. اما بنابر قول شفیعی کدکنی در کتاب "تازیانه‌های سلوک" به کار بردن لفظ حکیم برای سنایی بیشتر در مفهوم «حکیم الهی» و «عارف» است و نه حکیم به معنای مصطلحی که در مورد فردوسی و ناصرخسرو به کار برده می شود.


این کتاب به اهتمام پرویز بابایی در 677 صفحه و با قیمت 25 هزار تومان تجدید چاپ شد.

خبرنگار: بخشی پور

502500

کد خبر: 760222

وب گردی

وب گردی