واکنش اردن به اظهارات بشار اسد درباره این کشور

سخنگوی رسمی دولت اردن مخالفت این کشور را با اظهارات بشار اسد درباره برنامه امان برای اعزام نیروهایی به جنوب سوریه اعلام کرد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از شبکه خبری الجزیره، محمد المؤمنی، وزیر اطلاع رسانی و سخنگوی رسمی دولت اردن گفت: اظهارات بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه درباره هماهنگی اردن با آمریکا برای اعزام نیروهایی به جنوب سوریه و اینکه اردن کشوری مستقل نیست "دور از واقعیت و نشان دهنده پیش‌بینی‌های اشتباه و خطرناک وی از بحران سوریه است."

وی افزود: بشار اسد می‌داند که اردن در رأس کشورهایی است که دستورکارهای منطقه‌ای و جهانی را برای بیشتر بحران‌های منطقه متوزان می‌کند. اردن بر تمامیت ارضی سوریه تأکید دارد و از حل سیاسی بحران در این کشور و مبارزه با گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند. "جای تأسف دارد بشار اسدی که سیطره بیشتر خاک کشورش را در دست ندارد درباره موضع اردن سخن بگوید!"

بشار اسد در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود که اردن از آغاز بخشی از برنامه آمریکا در سوریه بوده است.

اسد همچنین گفت: آمریکایی‌ها اگر بخواهند از بخش شمالی اردن علیه سوریه استفاده کنند، آن‌ها این کار را می‌کنند. ما اطلاعاتی در این باره داریم که تنها از طریق رسانه‌ها به دست نیامده بلکه از منابع مختلف گردآوری شده است. اردن کشوری مستقل نیست و ما به آن به چشم سرزمینی می‌نگریم که تروریست‌ها از آنجا وارد خاک ما می‌شوند.

وی تأکید کرد: حمایت نظامی روسیه از سوریه تنها به پایگاهشان در سوریه محدود نمی‌شود بلکه آن‌ها در واقع نیازهای جنگ را می‌دانند. شاید در آینده اگر دشمنانمان و تروریست‌ها و حامیانشان و استراتژی‌شان تغییر کنند و تروریست‌های بیشتری را وارد سوریه کنند در آن صورت احتمالا نیاز به عملیات زمینی روسیه باشد.

وی افزود: تا به این لحظه نیازی به این حمله نبوده است. آنچه انجام شده خوب و کافی بوده است. ایرانی‌ها نیز نقش بسیار مهمی را از طریق مشاوران و افسرانشان ایفا کردند.

اسد درباره عدم ساقط کردن موشک‌های آمریکا که پایگاه الشعیرات را هدف قرار دادند، گفت: بسیاری از مردم درباره سامانه‌های دفاع هوایی ما و روسیه سؤال می‌کنند و به آن به چشم یک قدرت مطلق که می‌تواند هر موشکی را ساقط کنند، می‌نگرند.مسئله از نظر فنی پیچیده است چراکه موشک‌های ما باید هدفشان را ببینند. زمانی که هدف را ببینی نیاز به راداری داری که می‌تواند هر زاویه از زوایای کشور را رصد کند اما این مسئله محال است چراکه ما درباره خاک و بلندی‌ها صحبت می‌کنیم. همانطور که می‌دانید موشک‌های کروز از بلندی‌ها برای مخفی ماندن از رادار استفاده می‌کنند برای همین نیاز به یک سامانه فشرده داریم که هر زاویه‌ای را بپوشاند تا بتواند موشک‌ها را ساقط کند.

بشار اسد تأکید کرد که مذاکرات با طرف روسی درباره خرید اسلحه از جمله سامانه دفاع هوایی جدید همواره ادامه دارد.

وی به نقش مهم و مثبت روسیه در سطح جهانی از طریق شرکت در جنگ علیه تروریسم در سوریه اشاره کرد و گفت: زمانی که روسیه از ارتش سوریه حمایت می‌کند تنها از شهروندان سوری و روسی حمایت نمی‌کند بلکه از اروپایی‌ها و دیگران حمایت می‌کند.

بشار اسد تأکید کرد که دمشق آماده همکاری با هر کشوری از جمله غرب برای آزادی شهر رقه از چنگ داعش است؛ کشوری که اراده لازم برای جنگ با تروریسم را داشته باشد.

وی افزود: تجارب گذشته نشان داده که غرب از تروریست‌ها حمایت می‌کند و اراده لازم را برای جنگ با آن‌ها ندارد. دولت سوریه تماس‌های مستقیمی با کردها و همچنین روسیه دارد.

بشار اسد گفت: تمامی نیروهای خارجی که بدون موافقت دمشق در سوریه هستند چه آمریکایی و چه ترکیه‌ای باید فورا بعد از شکست تروریسم خاک سوریه را ترک کنند وگرنه با زور بیرون رانده خواهند شد. این‌ها با تروریست‌ها یکی هستند و فرقی میان آن‌ها نیست. این گروه‌ها یک ارباب دارند. اولویت کنونی شکست تروریسم است.

منبع: ایسنا

303

کد خبر: 760252

وب گردی

وب گردی