موفقیت‌های مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، عامل تخریب بدخواهان

در پی انتشار خبرهایی مجعول و برخاسته از تخیلات نویسنده در برخی رسانه‌ها علیه دانشگاه آزاد اسلامی، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان آموزش عالی کشور نسبت به آن واکنش نشان داده اند.

به گزارش ایسکانیوز، توسعه علمی، پیش درآمد توسعه در دیگر عرصه‌های کشور است و رشد دانش آموختگان تحصیلات عالی می‌تواند سنگ بنای توسعه و تحقق اهداف اسناد بالادستی کشور باشد. توسعه تحصیلات تکمیلی نیز از دیگر شاخص‌هایی است که تحقق توسعه علمی را میسر می‌کند. دانشگاه آزاد اسلامی در این رهگذر ایستگاه‌های متعددی را تاسیس کرده است تا رسیدن به چشم انداز ایران 1404 را هموارتر کند. با این حال برخی جریان‌ها تحقق اهداف اسناد بالادستی کشور را قربانی رسیدن به اهداف سیاسی و جناحی خود می‌کنند و با نادیده گرفتن آمار، ارقام و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی بر سنگ تخریب در رسانه‌ها می‌کوبند.

بزرگترین دانشگاه حضوری جهان طی چند سال اخیر بخشی از توان حرفه ای خود را صرف مقابله با این جریان خاص کرده است اما گویا فضاسازی رسانه‌های خاص علیه اقدامات مثبت این دانشگاه، سر دراز دارد و قرار نیست مغرضان عملکرد مثبت این دانشگاه را در آموزش عالی کشور ببینند.

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی، یکی از این نمایندگانی است که از این تخریب‌ها سخن می‌گوید. به اعتقاد قوامی؛ دانشگاه آزاد اسلامی در سه سال اخیر حیات رو به رشدی داشته و توانسته با طرح‌های دانش بنیان و توسعه تحصیلات تکمیلی، فرصت‌های خوبی در کشور ایجاد کند.

به گفته او؛ گسترش رشته‌های آموزش عالی و به ویژه تحصیلات تکمیلی در داخل مشکلاتی نظیر خروج ارز را برای کشور کم خواهد کرد.

نماینده مردم اسفراین در خانه ملت، کاهش وابستگی به شهریه را از دیگر موفقیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سه سال اخیر می‌داند. او تأکید می‌کند که در مدیریت سوم این دانشگاه، میزان وابستگی به شهریه کاهش یافته و این روزها درآمد دانشگاه از محل شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد است. دانشگاه آزاد اسلامی این روزها ارتباط بیشتری با جامعه پیدا کرده و پروژه‌های خوبی نیز در دست اجرا دارد.

قوامی معتقد است این موفقیت‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی موجب شده بدخواهان دست به تخریب بزنند چرا که معمولاً منتقدان این موفقیت‌ها را برنمی‌تابند و شروع به تخریب و سهم‌خواهی می‌کنند.

به اعتقاد او؛ مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی باید نسبت به این تخریب‌ها بی اعتنا بوده و اقدامات خود را در راستای تلاش و سازندگی کشور ادامه دهند.

از روزی که حمید میرزاده بر کرسی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی تکیه زده، با چالش‌های بیشتری نسبت به عبدالله جاسبی رئیس 30ساله این دانشگاه مواجه شده است. یکی از این چالش‌ها واحدهای زیان‌ده این دانشگاه بوده است. روزی که میرزاده آمد، از 472 واحد، 235 واحد به سمت ورشکستگی و انحلال می‌رفت. واحدهایی که نه تنها سوددهی نداشتند، بلکه زیان‌ده بودند. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اما از همان ابتدا برای این مشکل چاره ای پیدا کرد و تجمیع واحدها را در دستورکار قرار داد. بنابراین روند کاهش تعداد واحدهای زیان ده با شتاب بیشتری دنبال شد؛ موضوعی که نایب‌رئیس برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از آن سخن می‌گوید: قبل از مدیریت حمید میرزاده بسیاری از واحدهای این دانشگاه زیان‌ده بودند اما این واحدها امروز وضعیت خوبی پیدا کرده و از زیان‌دهی خارج شده اند. در چند سال آینده نیز انتظار می‌رود وابستگی درآمدهای دانشگاه به شهریه تا 70درصد کاهش پیدا کند.

طبق برنامه دانشگاه آزاد اسلامی، تا سال 99 وابستگی به درآمدهای شهریه تا 60درصد کاهش خواهد یافت. درآمدهای جایگزین از فعالیت‌های پژوهشی و دانش بنیان، شرکت‌های دانش بنیان و تبدیل به احسن اموال دانشگاه حاصل خواهد شد.

قوامی در بخش دیگر این گفتگو، از مدیریت علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی سخن گفته و تاکید می‌کند از ولایتی انتظار داریم با نگاه اعتدالی خود به مسیر رو به رشد و پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی کمک کند.

آنطور که نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید؛ نمایندگان مردم در خانه ملت این روزها تعامل خوبی با دانشگاه آزاد اسلامی دارند. تعاملی که در مدیریت‌های قبلی این دانشگاه وجود نداشت.

او می‌گوید؛ اخیراً 193 نماینده مجلس شورای اسلامی از مقام معظم رهبری برای انتصاب علی اکبر ولایتی به عنوان رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین از فعالیت‌ها و اقدامات رو به رشد این دانشگاه در سه سال اخیر تشکر کرده اند.

او از تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی هم صحبت به میان آورده و می‌گوید: امروز در عرصه تولید علم، اگر سهم مقالات دانشگاه آزاد اسلامی را در نظر نگیریم، رتبه ایران چند پله تنزل پیدا می‌کند. این مسئله نشان می‌دهد مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تلاش زیادی برای ارتقای وضعیت علمی کشور انجام داده اند.

به اعتقاد قوامی؛ تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای استقلال بیشتر کشور بوده و بر تولید در کشور تاثیر گذاشته است؛ امری که می‌تواند بیانگر ارتباط بیشتر دانشگاه و جامعه باشد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

کد خبر: 760290

وب گردی

وب گردی