پدیده "اخبار جعلی" به کمپین انتخاباتی فرانسه هم سرایت کرد

بر اساس اعلام پژوهشگران دانشگاه آکسفورد، پدیده انتشار "اخبار جعلی" که سال گذشته میلادی تاثیر زیادی بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گذاشت اکنون کمپین انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از پایگاه واشنگتن تایمز، بر طبق یک گزارش منتشر شده از سوی موسسه پژوهش‌های اینترنتی دانشگاه آکسفورد انگلیس از هر چهار ماجرای سیاسی که در طی یک هفته از ماه مارس در توئیتر به اشتراک گذاشته شد یک مورد "عمدا جعلی" بوده است.

این پژوهشگران این گزارش را بعد از بررسی نزدیک به ۸۴۲۰۰۰ توئیت مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در طی یک دوره هفت روزه در ماه گذشته میلادی تهیه کرده‌اند. از بین توئیت‌های مرتبط با مقاله‌های خارجی، حدود یک چهارم حاوی مطالبی که از نظر این گزارش "دارای ایدئولوژی افراطی، بیش از حد حزبی یا توطئه آمیز" تشخیص داده شدند، بوده‌اند.

بنا به گفته این پژوهشگران، یک سری حساب‌های "کاملا ماشینی" مسئول تولید "حجم انبوه ترافیک اینترنتی" به ویژه در ارتباط با مطالب حاوی انتقاد از فرانسوا فیون، کاندیدای ریاست جمهوری محافظه کار فرانسه و یکی از چهار کاندیدای پیشرو در دور اول انتخابات بوده‌اند.

این در حالی است که بعد از اعلام تاثیر فراوان پدیده "اخبار جعلی" بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته میلادی در آمریکا پژوهشگران تصدیق کردند که شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر مطمئنا برای ایجاد یک تغییر ایدئولوژیک می‌توانند استفاده شوند.

در گزارش آکسفورد نوشته شده است: ترکیب ماشینی سازی و پروپاگاندا می تواند تاثیر چشمگیری بر آراء عمومی در جریان مناظره های مهم سیاسی، انتخابات و بحران‌های سیاسی بگذارد.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 760297

وب گردی

وب گردی