پنجمین جشنواره گردشگری سفر به توران برگزار می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: پنجمین جشنواره گردشگری "سفر به توران" هفتم و هشتم اردیبهشت ماه امسال در بیارجمند شاهرود برگزار می‌شود .

به گزارش ایسکانیوز از شاهرود حمیدرضا حسنی افزود: این جشنواره روزهای پایانی هفته آینده در روستای هدف گردشگری رضا آباد بخش بیارجمند برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را آشنایی گردشگران با جاذبه‌های طبیعی شهرستان به ویژه منطقه نمونه گردشگری رضا آباد بخش بیارجمند عنوان کرد و گفت: این جشنواره با همکاری بخشداری، اداره پارک ملی توران و شورای اسلامی و دهیاری روستای رضا آباد برگزار می‌شود.

حسنی افزود: رصد ستارگان، آفرود، شترسواری، برپایی سیاه چادر عشایری، اقامت در اقامتگاه های بوم گردی، اجرای موسیقی و آئین‌های محلی، عرضه صنایع‌دستی و سوغات، بازدید از زیستکره توران و روستای هدف گردشگری رضا آباد از جمله برنامه های این جشنواره دو روزه است.

وی با اشاره به اینکه توران، بزرگترین منطقه تحت حفاظت سازمان محیط زیست کشور است، گفت:توران از نظر پوشش گیاهی از تنوّع بالایی برخوردار است و در میان گونه‌های جانوری آن برخی از نادرترین گونه‌ها مانند یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی و پرندگانی همچون زاغ بور و هوبره دیده می‌شود .

حسنی افزود: در مجموعه روستاهای این منطقه طوایف و ایلات مختلفی سکنی دارند و بافت گلیم، توبره، پلاس، سوزن دوزی و تهیه البسه محلی از جمله صنایع دستی مردم این منطقه است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: علاقه‌مندان برای حضور در این جشنواره می‌توانند به دفترهای مسافرتی و جهانگردی مراجعه کرده و یا به طور شخصی برای رزرو اقامتگاه‌های بوم گردی در رضا آباد اقدام کنند.

روستای عشایرنشین رضا آباد از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود در 240 کیلومتری جنوب شرقی شاهرود و 120 کیلومتری جنوب شرقی بیارجمند واقع شده است.مهم ترین جاذبه گردشگری این منطقه تپه های ماسه ای، سیاه چادر عشایری و نقوش بافته های زنان ایل است.

زیستکره توران با بیش از یک میلیون و 400 هزار هکتار وسعت دومین ذخیره گاه زیستکره جهان از نظر وسعت محسوب می‌شود که از سه قسمت پارک ملّی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تشکیل شده است. این منطقه در قسمت جنوبی جاده تهران - مشهد و در قسمت شمال شرقی دشت کویر قرار دارد.

دریافت کننده و منتشر کننده:امین محمودی نیا

کد خبر: 760369

وب گردی

وب گردی