آزادی 3 تبعه افغان از سوی ستاد دیه

در سال گذشته از جمع 182 مددجوی جرایم غیرعمد آزاد شده از سوی دفتر نمایندگی ستاد دیه در استان قم، 3 نفر را اتباع کشور افغانستان تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسکانیوز، در سال ۱۳۹۵ به همت مردم نوع‌دوست استان قم تعداد ۱۸۲ نفر از مددجویان جرایم غیرعمد با کمک ستاد دیه استان قم از زندان آزاد شدند که از این جمع 179 نفر مرد و 3 زندانی را هم زنان شامل می‌شدند.

بدهی این افراد رقمی بالغ بر ۹۷ میلیارد ریال بود که با تلاش کمیته صلح و سازش و برگزاری جلسات متعدد با شکات و طلبکاران 45 درصد از مجموع بدهی‌ها گذشت شد و مابقی اعتبار لازم نیز از محل کمک‌های مردمی، تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌ها و دیگر نهادهای حمایتی تامین شد.

از کل مددجویان آزاد شده تعداد ۲۶ نفر با محکومیت دیات ناشی از تصادف رانندگی یا حوادث کارگاهی، ۹۹ نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی‌های مالی و 57 مددجو هم بابت ناتوانی در پرداخت تعهدات مربوط به مهریه و نفقه روانه زندان شده بودند.

سنگین‌ترین پرونده مفتوح شده در سال گذشته مربوط است به یک محبوس قمی که با بدهی ۵/۵ میلیارد ریالی از سال 94 روانه زندان شده بود و سبک‌ترین پرونده به لحاظ بار مالی هم مرتبط می‌شود به یک بدهی ۷ میلیون ریالی که موضوع این پرونده به محض طرح در ستاد دیه و احراز ناتوانی مالی بدهکار در کمترین زمان رسیدگی انجام شد.

همچنین یکی از مددجویان با ۷۰ سال و مددجوی دیگر با ۱۹ سال سن، به ترتیب مسن‌ترین و جوان‌ترین مددجویان آزاد شده در سال 1395 هستند.

در حال حاضر تعداد ۳۰۹ زندانی جرایم غیرعمد در قم تحمل حبس می‌کنند که 90 درصد این افراد بابت محکومیت‌های مالی در زندان حضور دارند و طبق آخرین آمار بدهکاران دیه ناشی از ارتکاب جرایم غیرعمد در این استان تنها 32 نفر هستند.

اما در کنار همه این آمار آن چه در عملکرد سال گذشته ستاد دیه استان جالب توجه است دستیگری از 2 زندانی افغانستانی است که با وجود محدودیت‌های زیاد ستاد دیه در امر مساعدت به اتباع خارجی اما این دو زندانی مستمند و آبرومند نیز طی مراحل مختلفی از تسهیلات وام بدون سود بهره‌مند شدند.

نزدیک به 50 زندانی تبعه افغانستان از ابتدای فروردین سال 94 تا اسفند ماه سال 95 به دلیل عدم استطاعت مالی در پرداخت دیه ناشی از حوادث رانندگی، به ستاد دیه استان قم مراجعه کرده‌اند.

با عنایت به این که حمایت از اتباع غیرایرانی در راستای رسالت این مجموعه قرار ندارد، اما به دلیل این که در برخی موارد طرف زیان‌ دیده به عنوان مثال در یک سانحه رانندگی یک فرد ایرانی است، برای همین منظور این ستاد مردمی طبق رسالتی که از بدو تاسیس بر دوش گرفته بر خود فرض می‌داند به منظور کاهش آلام اولیای دم و بازماندگان ناشی از فوت سرپرست خانواده یا عضوی موثر در یک خانواده ایرانی مساعدت روند درمان آسیب‌دیدگان را در شرایط خاصی پیگیری نماید.

قابل ذکر است در این حمایت‌ها ریالی به مسبب خارجی حادثه پرداخت نشده و تمامی مبالغ مروبط به دیات ناشی از تصادفات جرحی یا فوتی، به منظور کاهش مشکلات مصدومان یا خانواده‌های مستحق دریافت دیه متوفیان به طرف‌های ذی‌حق ایرانی تخصیص پیدا می‌کند.

هر چند استان‌های مرزی به دلیل همجواری با کشورهای همسایه بیشتر درگیر چنین پرونده‌هایی هستند، اما استان قم نیز به ویژه در 2 سال گذشته پذیرای پرونده‌های بسیاری بوده است که تعدادی از آن‌ها تایید و بسیاری هم جهت دریافت تسهیلات واجد شرایط محرز نشده‌اند.

بررسی پرونده‌ این مددجویان خاص ستاد دیه نشان می‌دهد 90 درصد این افراد غیرایرانی بیمه‌نامه نداشته یا اساسا فاقد گواهینامه معتبر هستند که البته به دلیل تسریع در جبران خسارت آسیب‌دیدگان ایرانی این نوع حوادث در اقدامی ویژه به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

به دلیل توانایی کم مالی و سهولت در خرید موتورسیکلت بیشتر مددجویان خارجی این نهاد حمایتی (اعم از افغانی، عراقی و ارمنی) راکبان موتورسوار به شمار می‌آیند که به طور تفکیکی در سال 94 تعداد ۲۹ نفر و سال گذشته هم تعداد 18 نفر تبعه کشور افغانستان به دنبال حوادث منجر به فوت یا جرح روانه زندان‌های سطح استان قم شده‌اند.

منبع: ایسنا
دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / منتشر کننده: زهره حاجیان

700/308

کد خبر: 760382

وب گردی

وب گردی