نعمت زاده:  اختصاص 230هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در سال 95/ رشد ارزش افزوده بخش صنعت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته بیش از 161 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش صنعت و معدن و افزون بر 72 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تجارت اختصاص یافت که در مقایسه با سال 1394 به ترتیب 32 و 26 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسکانیوز؛ محمدرضا نعمت زاده امروز (شنبه) در نشست خبری در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: همه تسهیلات یادشده جدید نیست و در برخی موارد تسهیلات پرداخت شده در گذشته که استمهال شده بودند، نیز محاسبه شده است.
به گفته این مقام ارشد حوزه تولید کشور، ارزش افزوده بخش معدن مطابق آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در 9 ماهه پارسال رشد پنج درصدی داشته و با توجه به رو به رشد بودن تولیدات در اغلب زمینه ها بخصوص خودرو، فلزات اساسی، لوازم خانگی و مواد غذایی، رشد ارزش افزوده در 12 ماهه پارسال قابل پیش بینی است.
نعمت زاده یادآوری کرد: سال گذشته آمارها در بخش معدن منفی اعلام شده بود، اما ناشی از اشکالات در جمع آوری آمار و اطلاعات است که بانک مرکزی درصدد اصلاح آن است.
وی با اشاره به حمایت از صنایع کوچک و متوسط، خاطرنشان کرد: قرار بود به 75 هزار واحد کوچک و متوسط که مشکل نقدینگی داشتند تسهیلات اعطا شود؛ در این راستا 12 هزار فقره تسهیلات به ارزش افزون بر 170 هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: نتایج بررسی و نظارت ها وزارتخانه از تسهیلات اعطایی حاکی است منابع مالی بتدریج در حال تاثیرگذاری در راستای افزایش تولید و اشتغال است و در پایان نیمه نخست امسال می توان در این زمینه به اظهار نظر پرداخت.به گفته نعمت زاده، سال گذشته بیش از پنج هزار طرح نیمه تمام در کشور به بهره برداری رسید که از آن جمله 31 طرح ملی است که افتتاح شده یا در شرف بهره برداری است.
وی ادامه داد: با وجود پیش بینی رشد 25 درصدی در مقدار صادرات، اما رشد 35 درصدی در این بخش به ثبت رسید که البته این میزان از نظر مبلغ فقط سه درصد رشد به دلیل کاهش قیمت های جهانی به ثبت رسیده است.
این مسوول خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک به 13 درصد واحدهای صنعتی کشور دانش بنیان شده اند و در تلاشیم تا واحدهای موجود را با ارتقای فناوری یا تولید پیشرفته دانش بنیان کنیم.
وی همچنین از ثبت تراز تجاری مثبت کشور برای دومین سال پیاپی خبر داد، به طوری که در مقابل 44 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، حدود 43 میلیارد دلار واردات غیرنفتی داشتیم.
نعمت زاده همچنین با اشاره به تلاش های این وزارتخانه برای رفع موانع تولید، تصریح کرد: مالیات و مشکلات تامین اجتماعی، عمده نگرانی های فعالان اقتصادی را تشکیل می داد که طی نشست های متعدد با وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل سازمان امور مالیاتی این مشکلات کاهش یافت.
وی اضافه کرد: اکنون اظهارنامه های صنایع و واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، همانطور که شرکت ها اعلام می کنند باید از سوی سازمان مالیاتی پذیرفته شده و مفاسا حساب بدهند که به این ترتیب از بلاتکلیفی ها در این زمینه کاسته شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از صدور دستورالعمل جدید سازمان امور مالیاتی و تغییر بخشنامه در زمینه صادرات خبر داد.
وی افزود: در زمینه مشکلات تامین اجتماعی نیز که ماموران این سازمان گاهی پرونده های تا 10 سال گذشته را بررسی کرده و بجای بازرسی، حسابرسی می کردند؛ اما اکنون پذیرفتند که فقط بازرسی (و نه حسابرسی) انجام داده و بازرسی ها یک ساله شود؛ در این زمینه به زودی بخشنامه جدید صادر خواهد شد.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 760400

وب گردی

وب گردی