جهانگیری: تهران آمادگی دارد کریدور ترانزیتی خلیج فارس ـ دریای سیاه را میان ایران و گرجستان فعال کند

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه ایران و گرجستان هر دو در یک حوزه ی تمدنی و فرهنگی قرار دارند، گفت: اشتراکات فراوانی میان دو ملت وجود دارد که بستر مناسبی برای توسعه ی همکاری های تهران ـ تفلیس است.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (شنبه) در مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه ی جمهوری اسلامی ایران و گرجستان، اظهار داشت: ایران از نخستین کشورهایی بود که استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت و در تمام فراز و نشیب های سیاسی از استقلال این کشور حمایت کرد.

وی همچنین با اشاره به از سرگیری کار کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور که دو سال قبل پس از وقفه ای طولانی انجام شد،‌تصریح کرد: آغاز به کار مجدد این کمیسیون نقطه ی شروع جدیدی برای توسعه ی همکاری های ایران و گرجستان بود که منجر به توافقات خوبی میان دو کشور شد که برخی از این توافقات اجرایی شده و مابقی توافقات نیز باید در دستور کار اجرا قرار گیرد.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: کمیسیون مشترک اقتصادی همکاری های دو کشور، نقشه ی راه روابط اقتصادی و توسعه ی همکاری ها را ترسیم می کند و وزارتخانه ها و دستگاه های ذیربط دو کشور باید از طریق ارتباط و هماهنگی با همتایان خود، روند اجرای برنامه ها را دنبال کنند.
جهانگیری یکی از زمینه های اصلی همکاری میان ایران و گرجستان را ترانزیت کالا دانست و از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای فعال کردن و راه اندازی کریدور ترانزیتی خلیج فارس ـ دریای سیاه میان دو کشور خبر داد.
وی اضافه کرد: مسئولین دو کشور تا کنون چند دور مذاکره در خصوص این کریدور داشته اند که باید روند این مذاکرات سرعت بیشتری پیدا کند.
جهانگیری همچنین با اشاره به برخی مشکلات و موانع بر سر راه فعالیت رانندگان ترانزیتی که از مسیرهای مختلف از ایران به گرجستان سفر می کنند، گفت: انتظار داریم وزارت اقتصاد گرجستان و وزارت راه و شهرسازی ایران زمینه ی فعالیت برای رانندگان ترانزیتی میان دو کشور را تسهیل کنند تا با رفع این موانع شاهد توسعه ی مبادلات تجاری میان دو کشور باشیم.
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: البته برای افزایش مبادلات تجاری و گسترش مناسبات اقتصادی نیازمند تکمیل زیرساخت ها هستیم اما نباید کارها تا زمان تکمیل زیرساخت ها متوقف شود و باید برای فعالیت و توسعه ی همکاری های اقتصادی گام برداریم.
وی با بیان اینکه احداث مسیر ترانزیتی خلیج فارس تا دریای سیاه هم از نظر زمان و هم از نظر هزینه مقرون به صرفه است، گفت: کشورهای بزرگی مانند چین، هند و مالزی که حجم زیادی از کالا را صادر می کنند تمایل دارند از این مسیر جایگزین استفاده کنند.
جهانگیری ادامه داد: افزایش مبادلات دو کشور توسعه ی همکاری های گمرکی را بیش از پیش ضروری می کند و باید دو کشور برای تسهیل در تبادلات اسناد لازم را تهیه و امضا کنند.
معاون اول رییس جمهور از نشست چهار جانبه ی ایران، گرجستان، روسیه و ارمنستان برای تبادل برق بعنوان یکی از راه های توسعه ی همکاری های منطقه ای یاد کرد و گفت: ایران از این طرح حمایت می کند و معتقدیم ظرفیت های موجود در این کشورها می تواند مکمل یکدیگر باشد و منافع همه را تامین کند.
وی اظهار داشت: گرجستان دارای منابع آبی و بادی و موقعیت جغرافیایی ممتازی است و می تواند با اتکای به این منابع تولید برق خود را افزایش دهد. ایران نیز می تواند دانش و تجربه ی خود در زمینه ی سد سازی و ساخت توربین را به گرجستان منتقل کند. خوشبختانه توربین های تولید شده در ایران از نظر کیفیت قابل رقابت با محصولات بهترین شرکت های دنیا است. همچنین آمادگی داریم برق تولیدی گرجستان را به کشورهای نیازمند اطراف ایران صادر کنیم.
جهانگیری با تاکید بر اینکه همکاری های بانکی از پیشنیازهای اصلی همکاری در سایر بخش های اقتصادی است، به حضور و مذاکره مسئولان بانک مرکزی کشور با مقامات گرجی اشاره کرد و گفت: این موضوع باید با جدیت دنبال شود و همکاری های بانکی سامان مناسبی بیابد.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ایران در زمینه ی انرژی نیز آمادگی تامین گاز مورد نیاز گرجستان را دارد، گفت: ما می توانیم گاز را در مرز با آذربایجان یا ارمنستان تحویل گرجستان بدهیم و اخیراً محموله ی 4 میلیون متر مکعبی برای 4 ماه توافق شده است که قطعاً اجرای آن نیازمند حل و فصل مسائل بانکی است.
وی خاطر نشان ساخت: شناخت دو کشور از ظرفیت های یکدیگر محدود است و باید با برگزاری نمایشگاه و همایش های تجاری اطلاعات خوبی در اختیار فعالان اقتصادی و تجار دو کشور قرار داد.
جهانگیری همچنین آمادگی سرمایه گذاری مشترک دو کشور برای تولید محصول و صادرات به بازارهای اروپایی را یادآور شد و گفت: دو کشور از ظرفیت خوبی در حوزه ی کشاورزی برخوردارند و ایران می تواند در حوزه ی نباتات، مبارزه با آفات، دامپزشکی، تولید سموم شیمیایی و داروهای دامی تجربیات خود را در اختیار طرف مقابل قرار دهد.
معاون اول رییس جمهور گفت: گرجستان در حال نوسازی است و ایران می تواند در تامین مصالح ساختمانی و سیمان که بسیار توانمند است کمک قابل توجهی برای رفع نیازها انجام دهد.
وی لغو روادید میان دو کشور را موجب افزایش گردشگری توصیف کرد و با تاکید بر اینکه باید ساماندهی لازم برای برگزاری تورهای مشترک و سفر گردشگران دو کشور انجام شود، گفت: انتظار داریم گرجستان با توجه به حضور قابل توجه گردشگران ایران امور مربوط به آنان را تسهیل نمایند.
جهانگیری تاکید کرد: نقش اصلی همه مناسبات بخش خصوصی دو کشور است و دو دولت باید بسترساز توسعه ی همکاری بخش خصوصی باشند، در این زمینه لازم است ارتباط بین اتاق های بازرگانی بیشتر شود تا بخش خصوصی دو کشور بتواند به یکدیگر متصل شوند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به ظرفیت های خوب فرهنگی، علمی و دانشگاهی میان دو کشور بر استفاده از این ظرفیت ها برای توسعه ی فرهنگی تاکید کرد و گفت: ایران در زمینه ی علوم جدید و فناوری های نوین نظیر نانو پیشرفت های خوبی داشته و می تواند در این بخش به گرجستان کمک کند.
وی با تاکید بر مذاکره برای به ثمر رسیدن هرچه سریعتر توافقنامه معاضدت قضایی تصریح کرد: ما هیچ محدودیتی برای توسعه ی همکاری ها با گرجستان نداریم و امیدواریم این سفر نقطه ی عطفی در توسعه ی همکاری های سیاسی،‌اقتصادی و فرهنگی دو کشور باشد.
نخست وزیر گرجستان نیز در این دیدار، توسعه ی همکاری ها و گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران را یکی از مهمترین اولویت های سیاست خارجی گرجستان برشمرد و گفت: امسال بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط سیاسی دو کشور را جشن می گیریم.
گئورگی کویریکاشویلی با بیان اینکه دو کشور در همین مدت کوتاه از روابط دوستانه و صمیمانه ای برخوردار بوده اند، تصریح کرد: گرجستان از روند توسعه ی همکاری های تهران ـ تفلیس که در سالهای اخیر شاهد آن بوده ایم استقبال می کند.
نخست وزیر گرجستان با یادآوری حضور خود در تهران در سال 2015 بعنوان وزیر اقتصاد این کشور خاطر نشان کرد: در سال 2015 کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور برگزار شد و اهداف مهمی برای توسعه ی همکاری ها تدوین گردید و سفر فعلی من به تهران نیز در راستای اجرای اهداف گذشته و ترسیم اهداف جدید است.
گئورگی کویریکاشویلی با تاکید بر اینکه توسعه ی همکاری با کشور بزرگی مانند ایران از مهمترین اولویت های دولت گرجستان است، علاقمندی خود برای توسعه ی روابط در همه ی موضوعات مطرح شده در این نشست را اعلام کرد و گفت: اجرایی شدن این توافق ها می تواند منافع دو کشور را تامین کند.
وی با آمادگی کشورش برای امضای توافقنامه تجارت آزاد با ایران گفت: این موضوع باعث توسعه ی همکاری های اقتصادی و تجاری خواهد شد.
نخست وزیر گرجستان نیز همکاری های 4 کشور روسیه، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان در زمینه ی برق را بسیار مهم خواند و گفت: کشورش در صورت اجرای طرح های جدید در حوزه ی برق خرید توربین های ساخت ایران را در دستور کار قرار خواهد داد.
گئورگی کویریکاشویلی با اشاره به موضوع انتقال گاز و کالا از طریق آذربایجان یا ارمنستان و حضور سرمایه گذاران ایرانی در حوزه ی کشاورزی، گفت: همه ی این طرح ها در حال اجرا است و باید برای تسریع در این بخش ها بیش از پیش تلاش کرد.
وی حضور گردشگران ایرانی در گرجستان را بسیار مهم خواند و گفت: آمادگی داریم تا زمینه ی اتصال شرکت های ایرانی و شرکت های گرجی در حوزه ی گردشگری را فراهم کنیم. در خصوص تسهیل امور مربوط به گردشگران ایرانی در مرزهای گرجستان نیز آمادگی داریم تا بهترین شرایط را برای حل مسائل فراهم کنیم زیرا ما برای میهمانانی که از تمام دنیا بویژه ایران به کشور ما می آیند احترام بسیاری قائل هستیم.
نخست وزیر گرجستان با ابراز خرسندی از راه اندازی مرکز مطالعات گرجی در دانشگاه تهران بر روابط نسل های جدید و حضور دانشجویان دو کشور در دانشگاه های یکدیگر استقبال کرد و گفت: روابط فرهنگی و آموزشی می تواند پایه های مناسبات فیمابین را مستحکم تر کند.
گئورگی کویریکاشویلی سپس از تلاش خود برای تسهیل در حکم و استرداد زندانیان ایرانی در گرجستان خبر داد و گفت: موضوع معاضدت قضایی در دستور کار این سفر است.
وی با اشاره به احداث پارک های صنعتی در کشورش گفت: صاحبان صنایع ایران می توانند با حضور در این پارک ها و همکاری مشترک، محصولات خود را به اروپا صادر کنند.

خبرنگار و منتشرکننده: راضیه فراهانی

کد خبر: 760410

وب گردی

وب گردی