هشدار کره شمالی به چین درباره عواقب تشدید تحریم ها

به دنبال جلوگیری چین از تخلیه محموله کشتی های حامل زغال سنگ کره شمالی در بنادر این کشور، پیونگ یانگ هشدار داد که ادامه این روند، باعث بروز فاجعه در روابط دو کشور شد.

به گزارش ایسکانیوز، خبرگزاری کره شمالی امروز (شنبه) بدون آنکه به طور مستقیم به نام چین اشاره کند، این کشور را خطاب قرار داد و اعلام کرد: درست نیست کشوری که دم از دوستی با ما می زند با آهنگ دیگران برای تحت فشار قراردادن پیونگ یانگ همراه شود.
واکنش امروز کره شمالی پس از آن صورت گرفت که وزارت بازرگانی و اداره کل گمرک چین چندی پیش با انتشار اطلاعیه های جداگانه ای اعلام کردند که به منظور اجرای قطعنامه شماره 2321 شورای امنیت سازمان ملل و براساس قانون تجارت خارجی جمهوری خلق چین این دو نهاد اقتصادی در سال جاری میلادی (2017) واردات زغال سنگ کره شمالی را به طور کامل متوقف کرده اند.
حال خبرگزاری کره شمالی با انتقاد شدید از این تصمیم، تصریح کرده است: هیچ صدایی در انتقاد از سیاست های نظامی آمریکا که تسلیحاتش را روانه منطقه کرده است، به گوش نمی رسد اما یک کشور در اطراف ما فشارها علیه کره شمالی را به شکل نادرستی افزایش می دهد.
خبرگزاری کره شمالی ادامه می دهد: این کشور می گوید که با ما رابطه مهمی دارد و از ما می خواهد این مناسبات را مهم و محترم بشماریم. این کشور مدعی است که می خواهد امنیت کره شمالی و منطقه حفظ شود و از کمک های خود برای بهبود شرایط اقتصادی دم می زند اما با تحریم های سخت اقتصادی علیه پیونگ یانگ همراه می شود.
این گزارش سپس تاکید می کند که این کشور همسایه که حالا با تحریم های اقتصادی آمریکا علیه کره شمالی همراه شده است بداند که یک فاجعه در روابط دوجانبه رخ خواهد داد و نتایج این تحریم ها برای روابط دو طرف مخرب و ویرانگر خواهد بود.
کره شمالی هشدار داده است که اگر این کشور بخواهد تحریم ها را بیشتر کند و با دشمنان پیونگ یانگ یکصدا و همدست شود، باید عواقب فاجعه بار آن برای مناسبات را نیز بپذیرد.
خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی نیز امروز نوشت: ظاهرا کره شمالی از اینکه اعلام شده است در صورت آزمایش ششم هسته ای این کشور صادرات سوخت هم از چین به کره شمالی متوقف می شود، به شدت عصبانی است.
پیشتر هم رسانه های چین گزارش کرده اند که از تخلیه بار چندین فروند کشتی حامل زغال سنگ از کره شمالی در بنادر چین جلوگیری شده و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از این اقدام چین و همراهی این کشور برای فشار بیشتر بر پیونگ یانگ تقدیر کرده است.
«گائو هو چنگ» وزیر بازرگانی چین نیز ماه گذشته در یک نشست خبری در پکن به صراحت اعلام کرد که «توقف واردات زغال سنگ از کره شمالی از سوی چین رعایت وظایف بین المللی است و با مقررات قوانین مرتبط چین هماهنگ است.»

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 760438

وب گردی

وب گردی