تلاش آمریکا برای جلوگیری از تشکیل کمیته حقیقت یاب مستقل در سوریه

سازمان ممنوعیت سلاح شیمیایی پیش نویس قطعنامه روسی- ایرانی برای تشکیل کمیته جدید برای انجام تحقیقات درباره حمله شیمیایی احتمالی را با فشار مشترک انگلیس و آمریکا رد کرد؛ جعلی و ساختگی بودن این حمله همانطور که حامیان سوریه معتقدند باعث بیم لندن - واشنگتن از تکرار تجربه های خود در متهم ساختن کشورهای منطقه و حمله به آنها شده است.

به گزارش ایسکانیوز، پیش نویس روسی خواستار این است که کمیته تحقیق درباره بکارگیری سلاح شمیایی در سوریه اطمینان یافته و از چگونگی رسیدن آن به خان شیخون اطلاع یابد و نیز از از فرودگاه الشعیرات که آمریکا با 59 موشک «تام هاوک» خود در روز ششم آوریل (17 فروردین) جاری به آن حمله کردند، بازدید کنند تا نسبت به وجود سلاح شیمیایی در انبارهای آن یا عدم وجود آن مطمئن شوند.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بامداد جمعه ششم آوریل دستور داد تا پایگاه هوایی الشعیرات ارتش سوریه با ادعای حمله شیمیایی دولت سوریه به خان شیخون در جنوب ادلب و کشتار غیرنظامیان، هدف حمله قرار گیرد. پایگاه الشعیرات یکی از فعال ترین پایگاه های ارتش سوریه در حمله به مواضع تروریست های حاضر در شرق سوریه بود.
براساس گزارش ها از خان شیخون در حمله هواپیماهای جنگی سوریه به مواضع تروریست ها در منطقه خان شیخون یک انبار مواد شیمیایی تروریست های جبهه النصره که در محل اسکان غیرنظامیان بوده منفجر و باعث انتشار گازهای سمی در این منطقه شد که در اثر آن بیش از 80 نفر کشته شدند.
اما تروریست های مستقر در سوریه و متحدان غربی- عربی آنها بدون ارایه دلیلی ادعا کردند که حمله مذکور توسط هواپیماهای جنگی سوریه انجام شده است.
سازمان ممنوعیت سلاح شیمیایی پیش نویس قطعنامه روسی - ایرانی برای تشکیل کمیته جدید برای انجام تحقیقات درباره حمله شیمیایی احتمالی را با فشار مشترک انگلیس و آمریکا رد کرد این در حالی است که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه تأکید کرده که دولتش نامه ای به سازمان ملل ارسال کرده و از این سازمان می خواهد تا کمیته تحقیق مستقلی را به سوریه برای انجام تحقیقات بفرستد، اما این نامه پاسخی دریافت نکرد.
روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم چاپ لندن با اشاره به تحقیات صورت گرفته در زمینه حمله شیمیایی به منطقه 'خان شیخون' نوشت: پروفسور «تئودور پوستل» متخصص آمریکایی جهانی در زمینه سلاح شیمیایی به طور کلی در صحت و درستی گزارش سازمان اطلاعات آمریکا که به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور ارائه شد، تردید کرد؛ گزارشی که در آن تأکید شده که هواپیماهای سوری از سلاح های شیمیایی برای حمله به خان شیخون استفاده کردند.
این پروفسور آمریکایی در مقاله ای به همراه مدارک و تحلیل علمی که در روزنامه الکترونیکی «کونتر بنش» آمریکا منتشر کرد، تأکید کرد که بمب شیمیایی فرضی که بر خان شیخون فرو ریخته شد، ممکن نیست که از هوا شلیک شده باشد، بلکه روی زمین بوده است و روس ها به آمریکایی ها رسما بیست و چهار ساعت قبل اطلاع دادند که هواپیماهای جنگی سوریه شهرک خان شیخون را بمباران می کنند. پروفسور پوستل برای رفتن به شهرک خان شیخون و شهادت دادن اعلام آمادگی و تأکید کرد که بمبی که روی زمین بود را برخی منفجر کردند.
این روزنامه ادامه می دهد، احتمال «ساختگی» و جعلی بودن حادثه همانطور که اسد رئیس جمهور سوریه و «بثنیه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه ای وی گفتند، بعید نیست.
براساس گزارش این رونامه، آمریکا و انگلیس سوابق زیادی در این زمینه دارند.«کالین پاول» وزیر خارجه پیشین آمریکا به شکل مستقیم و در یک برنامه زنده تلویزیونی اعتراف کرد که پیش از حمله واشنگتن به عراق در سال 2003، سازمان اطلاعات آمریکا وی را گمراه کرد و به او تصاویر و اطلاعات جعلی درباره کارخانه های سلاح شیمیایی سیار عراقی داده است. بعدها مشخص شد این اطلاعات توسط جاسوسی جذب شده توسط «تونی بلر» نخست وزیر انگلیس و آمریکا ارائه شده است. بلر نیز که شریک «بوش» پسر در تجاوز و حمله به عراق بود پرونده سلاح شیمیایی عراق را در پارلمان انگلیس نشان داد و گفت که صدام دیکتاتور عراق می تواند سلاح شیمیایی اش را در 45 دقیقه مجهز و آماده کند، اما بعدها مشخص شد که این پرونده، پوشه خالی بود و تونی بلر پارلمان را فریب داده است.
همچنین شعبان در گفت وگو با شبکه خبری «المیادین» تأکید کرد که روس ها به هیأت سوری که از مسکو دیدن کرد، اطلاع داد که ترامپ حمله موشکی به فرودگاه الشعیرات یا مکان های دیگر را تکرار نمی کند. این یعنی اینکه سازمان اطلاعات آمریکا دلایل و اسناد توجیه این حمله را به منظور نشان دادن ترامپ به عنوان مرد قوی و مقتدر، مهیا و جعل کرده است.
بنابراین دونالد ترامپ که بدون اطلاعات کافی و مشخص شدن طرف حمله شیمیایی دست به حمله به مواضع راهبردی ارتش سوریه در حمص زد و از تحقیقات بین المللی و مستقل در این زمینه جلوگیری می کند.
حمله شیمیایی در خان شیخون سوریه دهها کشته برجای گذاشت که اکثر آنها را کودکان تشکیل می دهند حال باید سازمان های بین المللی بدون توجه به فشارهای غربی و آمریکایی گزارش های واقعی و حقیقی از عاملان حمله خان شیخون و چگونگی ورود آن به سوریه فراهم کنند.
در همین راستا 'فیصل المقداد' معاون وزیر خارجه سوریه نیز پیشتر گفت: ما در چند هفته گذشته اطلاعاتی را در اختیار سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی قرار داده ایم مبنی بر اینکه جبهه النصره، محموله مواد شیمیایی وارد سوریه کرده و این مواد را برای اجرای حملات خود انبار کرده است.
به رغم این اطلاع رسانی دمشق، مقامات سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی هیچ اقدامی برای بررسی نحوه دستیابی گروه تروریستی جبهه النصره به مواد شیمیایی انجام نداد، درحالی که می توانستند مستقیما یا از طریق سازمان ملل ترکیه، اردن، عربستان، رژیم صهیونیستی، آمریکا و سایر کشورهای حامی گروه های تروریستی در سوریه را تحت فشار قرار دهد تا روشن شود که این مواد شیمیایی توسط کدام کشور یا سازمان و گروهی با چه هدفی در اختیار گروهک تروریستی جبهه النصره قرار گرفته است؟.
کاخ سفید با ادعای وجود سلاح کشتارجمعی به عراق حمله کرد و پس از اشغال این کشور ثابت شد که عراق عاری از سلاح کشتار جمعی بود. حمله آمریکا به عراق ، لیبی، افغانستان صدها هزار غیرنظامی را قتل عام کرد و این کشورها جولانگاه گروه های تروریستی شده و از سال 2001 ثبات و آرامش به کشورهای مزبور بازنگشته است، بنابراین پر واضح است که آمریکا برای جلوگیری از اشتباهات خود در منطقه از تشکیل کمیته حقیقت یاب مستقل در خصوص حملات شیمیایی در سوریه جلوگیری کند.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 760460

وب گردی

وب گردی