ناتو و اتحادیه، ۲عنصر هزینه‌ساز برای پاریس از دید «ملانشون»

نامزد چپ‌گرای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به عنوان رهبر حزبی که از ایده‌های کمونیستی نشات می‌گیرد و روزی در پارلمان اروپا حضور داشته است، اصل و اساس اتحادیه اروپایی و ناتو برای فرانسه را هزینه‌ساز می‌داند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از یورونیوز، «ژان لوک ملانشون» در سال ۱۹۵۱ در شهر طَنجه کشور مراکش که آن زمان هنوز تحت استعمار فرانسه بود، به دنیا آمد. او پدیده این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه است.

یکی از اهداف این نامزد چپگرا خروج فرانسه از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. حمایت از او که جنبش «قهرمان سرکش فرانسه» را رهبری می‌کند، پس از اولین مناظره تلویزیونی بسیار زیاد شد.

ملانشون فارغ التحصیل سال ۱۹۷۲ از دانشگاه بزانسون در رشته فلسفه است. او که پس از پایان تحصیلات به عنوان استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار کار می‌کرد، در سال ۱۹۷۶ به حزب سوسیالیست پیوست.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۰۲ وزیر آموزش فنی و حرفه‌ای در دولت نخست‌وزیر «لیونل ژوسپن» و همچنین تا سال ۲۰۱۰ عضو سنای فرانسه بود.

وی در سال ۲۰۰۸ از حزب سوسیالیست جدا شد و حزب چپ فرانسه را بنیان گذاشت.

ژان لوک ملانشون از سال ۲۰۰۹ نماینده پارلمان اروپا بوده است، اما از منتقدان اصلی اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. او این سازمان را ابزار دست اقتصاد نئولیبرال و به ضرر مردم می‌داند. حامیان او می‌گویند قصد تخریب اتحادیه اروپا را ندارند بلکه می‌خواهند آن را نجات دهند.

ملانشون با شعارهای شورشی در طول مبارزات انتخاباتی حمایت جوانان بسیاری را به خود جذب کرد. شعار مهم او حفاظت از محیط زیست است و در میان نامزدها بیشترین علاقه و استفاده را از تکنولوژی روز نشان داده است. او در شبکه‌های اجتماعی فعالیت زیادی دارد و در یکی از گردهمایی‌های تبلیغاتی خود از تصویر جایگزین هولوگرام استفاده کرد.

ملانشون برای بار دوم است که در مبارزات انتخاباتی ورود به کاخ الیزه شرکت می‌کند. وی در سال ۲۰۱۲ در دور اول انتخابات با کسب ۱۱ درصد آرا مقام چهارم را در میان نامزدهای ریاست‌جمهوری کسب کرد.

ژان لوک ملانشون در صحبت کردن از زندگی شخصی خود بسیار محتاط است اما در پاسخ به یک سوال به طنز گفته است: «اگر انتخاب شوم، شما بانوی اول ندارید زیرا من مجردم. بنابراین رئیس‌جمهوری کم‌خرج‌تری خواهید داشت.»

منبع: ایلنا

305

کد خبر: 760462

وب گردی

وب گردی