در   3  سال و 8 ماه گذشته بیش از2 هزار و 500 خانه بهداشت ساختیم

وزیر بهداشت گفت: وضعیت کشور از نظر پیشگیری از بیماری ها چندان مناسب نیست و با توجه به تغییر سبک زندگی مردم و آموزش های نامناسب رسانه ای که بخشی از آن رهاورد تکنولوژی و توسعه وسایل ارتباط جمعی است، وضعیت بیماری ها در کشور، سال به سال نامناسب تر می شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سید حسن هاشمی صبح امروز در همایش تغذیه سالم؛ سفیران سلامت که به مناسبت دومین روز از هفته سلامت در ساختمان ستاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: رفتار حاکمان و مسئولان کشور در تغذیه جسم، روح و روان مردم موثر است و مردم چیزی را که برای جسم، روح و روان آنها مناسب نیست را نپسندند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: تصمیمات دست اندرکاران قوای مجریه، قضاییه و مقننه با سلامت مردم سر و کار دارد و به تصور من، سلامت حتی از امنیت هم مهمتر است زیرا در صورتی که جامعه ای سالم داشته باشیم می توان به داشتن امنیت امیدوار بود البته خوشبختانه وضعیت امنیت ایران در منطقه آشوب زده خاورمیانه، بسیار خوب است.
دکتر هاشمی با بیان اینکه همه دستگاه های اجرایی کشور باید به سلامت مردم توجه ویژه ای داشته باشند، گفت: از آنها می خواهیم که به بهداشت و درمان مردم کمک کنند اما بخشی از پیشگیری نیز به مردم مربوط می شود که در زندگی روزمره، از مصرف برخی مواد غذایی یا رفتارها، پرهیز کنند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: ما می توانیم هم به مواد مخدر یا به خواندن کتاب، یا به دروغ و صداقت، اعتیاد پیدا کنیم بنابراین اعتیاد به اعمال پسندیده و رفتارهای سالم به سلامتی کمک می کند.
مصرف بالای نمک، چربی و شکر زمینه های بروز بیماری های مختلفی را فراهم می کند و کارشناسان معتقدند که ممکن است تا 30 سال آینده، یک سوم مردم ایران به دیابت مبتلا شوند بنابراین باید از امروز شروع کنیم تا نتیجه آن را در 30 سال آینده ببینیم.
دکتر هاشمی اظهار داشت: در صورت ترویج خشم و خشونت در جامعه و نیز تبلیغ ناامیدی و یاس، نمی توان امیدوار بود که در یک دوره زمانی معین و با اجرای طرح هایی مانند طرح تحول سلامت، این رفتارها اصلاح شوند و رفتارسازی انجام شود.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سفیران سلامت نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه دارند و همکاری وزارت آموزش و پرورش در جهت ترویج سفیران سلامت و نیز تربیت دو و نیم میلیون سفیر سلامت، بسیار ارزشمند بود البته علاوه بر کمیت، باید به کیفیت نیز توجه کرد و این افراد اول باید به سلامتی خود و بعد به سلامت خانواده و جامعه، توجه کنند.
دکتر هاشمی با اشاره به سفر اخیر خود به کشور عمان، خاطرنشان کرد: در این سفر آنها از طرح تحول سلامت به عنوان طرح سلامت روحانی نام می بردند و مدعی بودند که همانند ایران، در سیستم بهداشتی خود از کارشناسان تغذیه استفاده می کنند اما یکی از آنها، 130کیلوگرم وزن داشت بنابراین عالم بی عمل همانند زنبور بی عسل است و وقتی پدر و مادری فرزند خود را به مصرف کم نمک یا استفاده منظم از مسواک توصیه کند و خودش این کار را انجام ندهد، اثرگذاری زیادی را به همراه نخواهد داشت.
وزیر بهداشت میزان اضافه وزن و چاقی در سنین میانسالی در ایران را 70 درصد عنوان کرد و افزود: سفیران سلامت وقتی به نقش پیامبری خود عمل می کنند که اول مراقب سلامتی خود و بعد مراقب سلامتی خانواده، بستگان، همسایه ها و جامعه باشند.
دکتر هاشمی ضمن ابراز خرسندی از اقدامات وزارت بهداشت در دولت یازدهم، گفت: اگر برخی نهادها و شرکای ما کمک بیشتری می کردند امروز شاهد کارنامه درخشان تری بودیم اما اگر در طول 38 سال گذشته به اندازه سه سال و 8 ماه گذشته کار شده بود و دولت و مجلس نیز به سلامتی مردم توجه کرده بودند، وضعیت ما بسیار بهتر از امروز بود.
وزیر بهداشت اضافه کرد: در طول سه سال و 8 ماه گذشته بیش از دو هزار و 500 خانه بهداشت ساختیم، 3 هزار آمبولانس جدید به ناوگان اورژانس کشور اضافه کردیم، حداقل 21 هزار تخت بیمارستانی جدید را تحویل داده یا تا پایان دولت تحویل خواهیم داد بنابراین اگر در طول 10 دولت گذشته این اقدامات انجام شده بود، امروز با مشکلات حوزه سلامت روبرو نبودیم.

دکتر هاشمی ضمن تاکید بر اهمیت توسعه بیشتر زیرساخت های حوزه سلامت، خاطرنشان کرد: فرهنگ سلامت مردم نیز باید تغییر کند و والدین، مراقبت بیشتری از فرزندان خود داشته باشند. برای ایران زیبنده نیست که سالانه حدود 18 هزار نفر در حوادث جاده ای جان خود را به دلیل بی توجهی به قوانین، از دست بدهند زمانی که به مسئولان اعتراض می کنیم، عنوان می کنند که تولید خودرو، اشتغال ایجاد می کند اما این نه تنها اشتغال نیست بلکه گرفتن جان مردم است.

وزیر بهداشت ضمن انتقاد از برخی رودربایستی ها و تردید ها در تصمیم گیری برای کاهش حوادث جاده ای در کشور، گفت: متاسفانه فرهنگ صحیح رانندگی و استفاده از وسایل نقلیه به طور کامل در کشور شکوفا نشده و مردم ممکن است با امن ترین خودروها نیز تلفات زیادی در حوادث داشته باشند.
دکتر هاشمی با اشاره به ضرورت کاهش مصرف نمک، گفت: از مسئولان جهاد کشاورزی می خواهیم که به حرف نانوایان توجه کنند و وقتی به آنها می گوییم که از نمک کمتری در نان استفاده کنند، می گویند که گندم داخلی کیفیت مناسبی ندارد و برای افزایش کیفیت آن، باید نمک زیادی به آرد اضافه شود بنابراین تقاضا داریم تا زمینه های صادرات گندم داخلی و واردات گندم خارجی و ترکیب گندم داخلی و خارجی را فراهم کنند چرا که در این صورت هر قدر هم که ویتامین دی به آرد اضافه شود اما حاوی مقدار زیادی نمک خواهد بود.
وزیر بهداشت گفت: حتما باید به مصرف منطقی روغن، شکر و نمک و نیز تحرک کافی و فعالیت فیزیکی توجه داشته باشیم و همیشه سعی کنیم که نه به غذاها و رفتارهای نامناسب بلکه به رفتارها و غذاهای مناسب، معتاد شویم.
دکتر هاشمی در پایان وضعیت مصرف لبنیات در کشور را بسیار نامناسب عنوان کرد و گفت: مصرف لبنیات مردم ایران در مقایسه با کشورهای جهان و منطقه، بسیار پایین است اما در استفاده از لوازم آرایشی مقام اول دنیا را داریم.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 760494

وب گردی

وب گردی