انتخابات فرانسه؛ فروپاشی یا ثبات؟

مارین لوپن خواهان فرگزیت که ورژن فرانسوی برگزیت محسوب می شود شده است، خواهان تصویب قانون منع مهاجرت است و تصمیم دارد تمام مساجد فرانسه را به بهانه مبارزه با تروریسم تعطیل کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سی‌ان‌ان، انتخابات ریاست جمهوری فرانسه معمولا جز مسائلی نیست که توجه کسی را به خود جلب کند و در مجموع این کار دشواری است که کسی را قانع کنیم تا توجه خود را به انتخابات ریاست جمهوری این کشور معطوف کند.

اما حتی تا پیش از آخرین حملات تروریستی پاریس در هفته اخیر، این انتخابات بسیار پیچیده توجه آمریکا و سایر کشورهای جهان را به خود جلب کرده است.

دلیل این جلب توجهات حضور فردی بنام مارین لوپن است. کسی که نظرسنجی ها از بخت بلند او برای عبور مرحله اول انتخابات سخن می گویند. آمارها نشانگر حضور قطعی این کاندیدای ناسیونالیست و ضد اسلام در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است.

این کاندیدای جنجالی پس از اقدام تروریستی اخیر که منجر به کشته شدن یک افسر پلیس شد، قاطعانه اعلام کرد در تمام مساجد فرانسه را فورا خواهد بست و تمام کسانی که در لیست تروریست های دیده‌بان حقوق بشر قرار دارند را سریعا از فرانسه اخراج خواهد کرد.

لوپن و اطرافیان او تمرکز خود را معطوف به بحث خطرات تروریسم کرده اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با حضور در استادیو خبری خبرگزاری آسوشیدپرس خطاب به خبرنگار این خبرگزاری از احتمال بالای پیروزی مارین لوپن در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه سخن گفت و حملات تروریستی هفته گذشته فرانسه را بر نتیجه این انتخابات موثر دانست. او در ادامه لوپن را قوی ترین کاندیدای نظرسنجی ها دانست و پیش بینی کرد این کاندیدای ناسیونالیست و ضد اسلام 5 سال آینده را در کاخ الیزه بگذراند.

رئیس جمهور آمریکا در حالی این سخنان را بیان می کرد که باراک اوباما پیش از ترامپ، ماکرون را به عنوان جدی‌ترین رقیب در مقابل لوپن اعلام کرده بود.

او در ادامه گفت: پیامی که من می توانم به عنوان حرف خودم به شما بدهم، آرزوی موفقیت برای همه در روزهای باقی مانده است. به کاندیداها توصیه می کنم در روز از حداکثر توان خود استفاده نمایند. چون هر روز می تواند آخرین روز موثر آن ها در انتخابات باشد و تفاوت را رقم بزند.

ماکرون در آخرین صحبت های خود و پس از پیام اوباما خطاب به مخاطبان خود گفت: تسلیم ترس نشوید! تقسیم اتحادیه اروپا را نپذیرید و در مقابل حذف مهاجرت بایستید!

هرچند که حتی پیش از مداخله اوباما و ترامپ، انتخابات فرانسه تحت تاثیر برگزیت قرار داشت. نمود بارز تاثیرپذیری لوپن از ترامپ را می توان در بحث قانون منع مهاجرت مشاهده کرد. قانونی که از سوی نامزد پوپولیسم-ناسیونالیسم فرانسوی تبلیغ شده است.

از طرفی باتوجه به اینکه نمی توان توقع داشت هیچ کاندیدایی موفق شود بیش از 50 درصد آرا را در دور اول کسب کند، باید در انتظار برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دور 7 می 2017 باشیم. نظرسنجی نشان می دهد بعید است که حتی لوپن و ماکرون و بتوانند در دور اول بیش از نیمی از آراء را کسب کنند.

پیش بینی می شود دور دوم انتخابات فرانسه میان ماکرون و لوپن برگزار شود. لذا پس از دور اول باید در انتظار اخبار جنجالی بیشتری درباره کاندیداهای مد نظر اوباما و ترامپ باشیم.

مترجم: مجتبی اسماعیلی/تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 760522

وب گردی

وب گردی