اعتراض پکن به بازدید مقامات نظامی فیلیپین از جزیره مورد مناقشه

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با ابراز نارضایتی از این اقدام مانیل ابراز امیدواری کرد فیلیپین قدر فرصت پیش آمده را برای توسعه روابط دو کشور بداند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آسوشیتدپرس از مانیل، «لو کانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین با ابراز نارضایتی از این اقدام مانیل ابراز امیدواری کرد فیلیپین قدر فرصت پیش آمده را برای توسعه روابط دو کشور بداند.

وی افزود بهبود روابط پکن و مانیل که به دشواری و با توافق طرفین حاصل شده است سبب برقراری آرامش و ثبات در دریای چین جنوبی خواهد شد.

«روبسپیر بولیوار» Robespierre Bolivar سخنگوی وزارت امور خارجه فیلیپین نیز با انتشار بیانیه ای در پاسخ به سخنان همتای چینی خود گفت جزیره تیتو بخشی از استان پالاوان Palawan این کشور است.

بولیوار تصریح کرد بازدید از این جزیره بخشی از تعهد دولت در قبال امنیت و معاش شهروندان فیلیپین است.

دولت فیلیپین روز شنبه با بیان آنکه شهروندان و سربازان فیلیپینی برای دهه ها در جزیره تیتو حضور داشته اند بر حق مالکیت این جزیره تاکید کرد. ­

«دلفین لورنزانا» Delfin Lorenzana وزیر دفاع و «ادواردو آنو» Eduardo Ano فرمانده نیروهای مسلح فیلیپین روز جمعه از جزیره مورد اختلاف تیتو در دریای چین جنوبی دیدار و بر حق حاکمیت فیلیپین بر این جزیره مورد مناقشه با چین ، تاکید کردند.

بر اساس این گزارش، چین تلاش کرد دو هواپیمای حامل لورنزو و آنو را هنگام عبور از جزیره مصنوعی سوبی Subi از مسیر منحرف کند.

پکن مدعی حاکمیت جزیره کوچک تیتو است که در فیلیپین به این جزیره پاگاسا (Pag-asa) گفته می شود.

این جزیره شامل یک پادگان فیلیپین است.

جزایر اسپراتلی که مشتمل بر 100 جزیره ، آبسنگ و صخره های مرجانی میان ویتنام و فیلیپین است به دلیل اهمیت نظامی راهبردی یکی از مهمترین مناطق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی است.

چین، ویتنام، فیلیپن، برونئی، مالزی و تایوان مدعی حاکمیت تمام یا بخشی از این جزیره هستند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

305/300

کد خبر: 760563

وب گردی

وب گردی