تهران-ایسکانیوز: «حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: آفریقای جنوبی و ایران می توانند همفکری و همکاری بیشتری برای مقابله با خشونت و افراطی گری در منطقه داشته باشند.
به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امورخارجه، امیرعبداللهیان که در پرتوریا (پایتخت اجرایی آفریقای جنوبی) با خانم «نوما ایندیا امفکتو» همتای خود در وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی دیدار و گفت و گو کرد.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با اشاره به گسترش تهدید خشونت و افراط گرایی در مناطق مختلف از جمله قاره آفریقا مقابله با آن را مستلزم توسعه همکاری های بین المللی دانست.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه تاکید کرد : آفریقای جنوبی و ایران می توانند همفکری و همکاری بیشتری در این حوزه داشته باشند .

امیرعبداللهیان همچنین با مهم ارزیابی کردن سفر آقای زوما رییس جمهوری آفریقای جنوبی به تهران ابراز امیدواری کرد که در سفر آتی اعضای کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آفریقای جنوبی به تهران زمینه های متعدد همکاری ها و زمینه حصول توافقات خوبی در خلال سفر رییس جمهوری این کشور به تهران حاصل شود.

معاون عربی و آفریقای وزیرامورخارجه همچنین از اعلام آمادگی برای میزبانی رییس مجلس و هیات پارلمانی آفریقای جنوبی در تهران خبر داد و ابراز امیدواری کرد که شاهد تقویت روابط پارلمانی بین دو کشور باشیم .

امیرعبداللهیان همچنین به حمایت ها و مواضع آفریقای جنوبی در رابطه با فلسطین و غزه اشاره و از نقش آفریقای جنوبی در این زمینه و همچنین حضور خانم «امفکتو» در جلسه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد تهران برای بررسی اوضاع غزه تشکر کرد .

معاون عربی و آفریقای وزیرامورخارجه با اشاره به آرمان های نلسون ماندلا نسبت به مردم فلسطین و ادامه این مواضع از سوی دولت آفریقای جنوبی ابراز امیدواری کرد: زمینه همکاری ها و رایزنی های سیاسی در این خصوص بیش از پیش توسعه یابد .

وی همچنین در این دیدار ضمن تشریح ملاقات خود با رییس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آفریقای جنوبی بر ضرورت توسعه رایزنی های بیشتر بین پارلمان های دو کشور تاکید کرد .

«نوما ایندیا افکتو» معاون وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز در این دیدار رابطه با تهران را برای دولت آفریقای جنوبی بسیار مهم ارزیابی کرد.

معاون وزیر امورخارجه آفریقای جنوبی بر نقش رایزنی و همفکری دو کشور در موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی تاکید کرد .

وی تروریسم را یکی از مهمترین معضلات و چالش های قاره آفریقا دانست و بر همکاری و رایزنی با جمهوری اسلامی ایران برای همفکری و مشورت در این خصوص و همچنین حمایت انسان دوستانه از مردم فلسطین تاکید کرد.

در این دیدار که با حضور سفرای دو کشور برگزار شد، معاون وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی ضمن جویا شدن آخرین وضعیت سلامتی مقام معظم رهبری، برای معظم له آرزوی سلامتی و بهبود عاجل کرد.
کد خبر: 76057

وب گردی

وب گردی