دادستان کل کشور: مکالمه تلگرام به زعم کارشناسان مشکل امنیتی دارد

دادستان کل کشوراعلام کرد: هیچ یک از رسانه هایی که از بودجه عمومی و دولتی استفاده می کنند حق حمایت از یک کاندیدای خاص را ندارند.

به گزارش ایسکانیوز،حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور شب گذشته در گفت‌وگو با برنامه نگاه یک شبکه یک با تشریح آخرین اقدامات و برنامه های ستاد پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی و کمیته بررسی تبلیغات انتخابات ابراز امیدواری کرد با هماهنگی و همدلی همه دستگاه های ذیربط و مشارکت مردمی،انتخاباتی با شکوه،سالم و در فضایی همدلانه برگزار شود.
دادستان کل کشور در ابتدای این برنامه از برگزاری زنده مناظره های انتخابات ریاست جمهوری به دنبال تصمیم جدید کمیته بررسی تبلیغات انتخابات خبر داد و دلیل آن را پاسخ مثبت به درخواست افکار عمومی و کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام کرد.
وی گفت: در جلسه قبلی این کمیته بحث شد که خاطره خوبی از مناظره ها در اذهان شکل نگرفته و بعضا مطالب و برخوردها طوری بود که نوعی التهاب به وجود آورد؛ نگرانی ها این بود که خدای ناکرده در پخش زنده دوباره، مسایلی پیش آید که اخلاق انتخاباتی مخدوش شود و یا مغایر با شآن نظام باشد لذا با اکثریت آرا پخش مناظره ها به صورت برنامه ضبط شده تصویب شد.
منتظری تصریح کرد: اما به دنبال این تصمیم افکار عمومی و کاندیداها به دنبال پخش زنده مناظره ها بودند و لذا در جلسه اخیر این کمیته پخش زنده مناظره ها تصویب شد.
وی با اشاره به اینکه البته دغدغه های مربوط به پخش زنده مناظره ها همچنان باقی است گفت:با شناختی که ازکاندیداهای محترم داریم می دانیم که شان آنها اجل از این است که مشکلی پیش بیاید و امیدواریم این عزیزان در مناظره های پخش زنده که در واقع پاسخ مثبتی به خواسته مردم بود، شرایط یک مناظره خوب و اخلاقی را رعایت کنند و طرفداران آنها نیز خود را موظف به رعایت اخلاق کریمانه انتخاباتی بدانند.
منتظری با اشاره به اینکه همه افراد دارای تریبون،رسانه ها و طرفداران کاندیداها به اتفاق خود کاندیداها باید فضای مناسبی برای برگزاری یک انتخابات پرشور و در فضایی شاد و امیدوار را رقم بزنند گفت: زمینه استفاده عادلانه و منصفانه از امکانات رسانه ای از جمله صدا و سیما و خبرگزاری ها و روزنامه ها فراهم شده است.
وی افزود: به صراحت قانون و به موجب ماده 68 قانون انتخابات رسانه های دولتی و دارای بودجه عمومی حق ندارند له یا علیه نامزدها تبلیغ کنند البته نقد برنامه ها به صورت مستدل ممنوعیت ندارد و مقام تشخیص نقد هم مرجع قضایی است.
دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه بنا نداریم در آستانه انتخابات فضا بسته شود اظهار کرد:تمام افرادی که برای برنامه های انتخاباتی به استان ها و شهرهای مختلف می روند باید خطوط قرمز نظام را رعایت کنند و از طرح مباحث مغایر با احکام دین و قانون اساسی بپرهیزند و با در پیش گرفتن اخلاق کریمانه انتخابات را به برخوردهای تند و نامناسب آلوده نکنند.
منتظری افزود: تصمیم دیگر در خصوص تبلیغات انتخابات استفاده قانونی و در چارچوب ضوابط و با دریافت مجوز از سالن های عمومی دولتی برای برگزاری برنامه های انتخاباتی است.همچنین از همه روزنامه ها می خواهیم که در چارچوب قانون عمل کنند و بدانند که هر روز رصد می شوند تا خدای نکرده مغایر قانون له یا علیه کاندیداها عمل نکرده باشند.
وی تاکید کرد: مطابق قانون قوه قضاییه مکلف است شعب ویژه ای به منظور رسیدگی فوری به تخلفات و جرایم انتخاباتی تشکیل دهد که بر همین اساس رییس قوه قضاییه در تاریخ هیجده اسفند پارسال بخشنامه ای در این خصوص صادر کرد و به دنبال آن ستاد رسیدگی به جرایم انتخاباتی به ریاست دادستان کل و دبیری معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در مرکز و متناظر آن در استان ها تشکیل شده است.
این مقام قضایی با اشاره به اینکه در قانون 18 مورد جرم انتخاباتی تعریف و احصا شده است گفت: بر این اساس این ستاد کار خود را آغاز کرده و تبلیغات زودهنگام چه در فضای حقیقی و چه فضای مجازی رصد شده و در فضای مجازی بصورت 24 ساعته این کار انجام می شود.
دادستان کل کشور با اعلام این که از زمان اعلام اسامی کاندیداها از سوی وزارت کشور تبلیغات آزاد است گفت: البته تبلیغات در صدا و سیما و رسانه های مکتوب عمومی و دولتی در حال برنامه ریزی است و روز یکشنبه هم قرعه کشی برنامه های تبلیغی از صداو سیما انجام می شود.
وی تصریح کرد: از کاندیداهای محترم ریاست جمهوری می خواهم که قانون انتخابات را به اعضای ستاد های خود آموزش دهند تا مشکلی پیش نیاید و بار دیگر از کاندیداها و طرفداران آنان متواضعانه می خواهیم که قانون را رعایت کنند چون که ما تمایلی به ورود دستگاه قضایی برای برخورد نداریم و اگر البته مواردی از تخلف و جرم پیش آمد بعدا گلایه نکنند که چرا قوه قضاییه ورود کرد.
وی درخصوص فعالیت در فضای مجازی در انتخابات از مداومت فعالیت کانال ها و گروه های مجازی داخلی دارای مجوز و غیر مجاز خبر داد و گفت: بخشی از فضای مجازی که منشا آن در خارج کشور است نیز در حد توان رصد و برخورد مناسب خواهد شد تا دروغ پراکنی و نقشه های آنان به حداقل برسد چرا که انچه برای ما مسلم است این است که دشمن از طریق فضای مجازی درصدد حمله به سلامت و صلابت انتخابات است.
منتظری تاکید کرد: امنیت کشور در هر زمان و مکانی اولویت بسیار مهم ماست و این امنیت آسان به دست نیامده و هزینه های فراوانی بابت آن داده ایم و اجازه نخواهیم داد از طریق برخی شبکه ها این امنیت به مخاطره بیفتد.
وی با اشاره به اینکه قوه قضاییه در رسیدگی های خود از نظرات کارشناسان استفاده می کند افزود: سیستم مکالمه صوتی تلگرام به اذعان همه دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی خلاف امنیت کشور بود و زمانی که این مقامات اطمینان بدهند که از بعد فنی مشکلات برطرف شده و اختلالی در امنیت کشور ایجاد نمی کند؛ آن وقت آزاد است.
دادستان کل کشور همچنین خواستار توجه مردم به هزینه های تبلیغات انتخاباتی از سوی کاندیداها شد و افزود: مجلس شورای اسلامی و شوراها و یا ریاست جمهوری تجارت خانه نیست که عده ای بخواهند بصورت میلیاردی، نامشروع و با پول های کثیف برای آن هزینه کنند. البته دستگاه قضایی و سازمان بازرسی کل کشور نیز بر این موارد نظارت دارد و امیدواریم با تبدیل سیاست های کلی انتخابات که اواخر سال گذشته ابلاغ شد؛ به قانون، برای انتخابات دوره های بعد بتوانیم بصورت قانونی مشخص کنیم و رصد کنیم که کاندیداها چقدر هزینه کرده اند و هزینه ها را از کجا آورده اند.


دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / منتشر کننده: زهره حاجیان

700/308

کد خبر: 760636

وب گردی

وب گردی