۴.۶ میلیارد دلار آورده ارزی برای اجرای ۹۴ پروژه

وزیر نیرو گفت: طی سال های اخیر به دلیل مشکلات مالی کشورهای مقصد صادرات برق به عراق را کاهش داده‌ایم اما در حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی فعال بوده ایم.

به گزارش ایسکانیوز، حمیدرضا چیت‌چیان در نخستین همایش تقدیر از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم اشتغال پایدار و توسعه ایجاد کنیم و به دنبال آن شاهد رشد سطح دانش فنی و فناوری های کشور باشیم باید صادرات را گسترش دهیم، گفت: مهمترین نکته در حوزه توسعه صادرات وجود یک فضای رقابتی در حوزه بین الملل است که باید بتوانیم خود را به این سطح برسانیم.

او ادامه داد: اگر برای رونق صادرات تلاش می کنیم باید بتوانیم مدیریت کشور را نیز به سطح بین المللی ارتقا دهیم، این در حالی است که اگر صادراتی نداشته باشیم و تولیدات کشور در سطح دولتی و داخلی باقی بماند بی شک مدیریت کشور درجا زده و نمی توانیم زمینه های رشد را برای اقتصاد و مدیریت کشور فراهم کنیم.

چیت‌چیان افزود: اگر ما یک موفقیت قابل توجه در بازارهای صادراتی داشته باشیم این توان و اقتدار ملی جایگاه ایران را نیز ارتقا می دهد. این ارتقا دامنه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را در بر می گیرد.

به گفته این مقام مسئول از هر جهت می توان مساله اقتصاد، صادرات و توسعه صادرات را مقوله ای کلیدی تلقی کرد. باید در نظر داشت که وزارت نیرو تنها در حوزه آب و برق فعال نیست و شرکت های خصوصی زیادی نیز در بخش ارکان اصلی فعالیت های این صنعت حضور دارند البته این شرکت ها نقش حمایتی و پشتیبانی ندارند بلکه پیشرو در صنعت آب و برق به شمار می روند، اما دولت و وزارت نیرو بدون حضور و تلاش آنها نمی تواند گام موثری در زمینه رونق و توسعه این صنعت بردارد.

این عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: وزارت نیرو از اواخر جنگ و از دولت سازندگی یک هدفمندی دقیق و هوشمندانه در ایجاد شرکت هایی با توانایی مشاوره ای پیمانکاری در زمینه صنعت آب و برق ایجاد کند. به این ترتیب می توان گفت شرکت های پیمانکاری توسط وزارت نیرو ایجاد شد، بنابراین وزارت نیرو بر اساس نیازهای خود در صنعت آب و برق شرکت های مشاوره ای پیمانکاری را پایه گذاری کرد تا در این عرصه به کمک دولت بیاید که از جمله آنها می توان به شرکت فراب، مپنا، صانیر و ... اشاره کرد. اینها با اراده و به صورت هدفمند از سوی وزارت نیرو تاسیس شدند و الان در عرصه صنعت آب و برق توانمند هستند.

چیت‌چیان ادامه داد: موفقیت این شرکت ها به دلیل هوشمندی مدیران ایرانی و سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده است. این در حالی است که شرکت های دولتی از سوی وزارت نیرو به بخش خصوصی واگذار شد.

وزیر نیرو با اعلام اینکه در بخش برق ۹۰ درصد و در بخش آب ۹۵ درصد کل مایحتاج نیازهای نرم افزاری توسط نیروهای داخلی مدیریت و اجرا می شود، تصریح کرد: این شرکت های داخلی فعال در زمینه صنعت آب و برق قادرند به تنهایی بازارهای داخلی و همچنین بازارهای بین المللی را مدیریت کنند.

به گفته این مقام مسئول، آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال ۹۲ تا ۹۵ مبین اجرای ۹۴ پروژه به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار در کشورهای خارجی است. شاید این رقم در مقایسه با رقبای ایران رقم چندانی نباشد اما در مقایسه با سایر بخش ها نشان می دهد که بخش خدمات فنی و مهندسی توانسته رشد قابل توجهی را تجربه کند.

او اظهار کرد: گرچه طی سال های اخیر به دلیل مشکلات مالی کشور مقصد صادرات برق به عراق را کاهش داده ایم اما در حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی فعال بوده ایم.

چیت‌چیان با تاکید بر اینکه همکاری بین شرکت های ایرانی در بخش صادرات در پایه ایجاد کنسرسیوم هایی می تواند موفق باشد، گفت: چرا که ایجاد کنسرسیوم می تواند امکان رقابت را بالا برد البته نباید از ارتقای کیفیت، رعایت زمان بندی ها در انجام پروژه های به موقع غافل شد.

او ادامه داد: سابقه خوب در اجرای پروژه های صنعت آب و برق پشتوانه بزرگی برای شرکت های داخلی و همچنین دولت ایران محسوب می شود. در امر صادرات تمام دستگاه های دولتی و بنگاه های اقتصادی متحد هستند چرا که در رابطه با اجرای امر صادرات نیازمند هماهنگی و همبستگی تنگاتنگی بین ارکان مختلف دولت و نظام جمهوری اسلامی هستیم، در همین راستا وزارت نیرو از تمام توان و امکانات خود در راستای توسعه صادرات استفاده و صادرات را حمایت می کند.

چیت چیان با تاکید بر اینکه در امر صادرات نباید فرهنگ مطالبه داشته باشیم، مطرح کرد: در این زمینه فرهنگ تعامل و همکاری نتیجه بهتری می دهد. مشارکت با شرکت های خارجی برای توسعه بازارهای صادراتی ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه خیلی از شرکت ها در زمینه صنعت آب و برق به مرحله ای از رشد و توانمندی رسیده اند که به نیکی در سطح بین المللی شناخته شده اند، گفت: اما در بسیاری از موارد شرایط اقتضا می کند گروه ها با شرکت های بین المللی همراه شده و از منابع مالی و نام آنها استفاده کنند. مساله تحقیق و توسعه می تواند شرکت ها را توانمند کند.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده: پورعرب

کد خبر: 760768

وب گردی

وب گردی