دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد؛ مهلت ۴۵روزه دولت برای اعلام تعرفه‌های جدید واردات

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت تا ۴۵ روز آینده باید نرخ کالاهای وارداتی را متناسب با توان تولید داخلی تنظیم و تعرفه های آن را مشخص و ابلاغ کند و برنامه های جدید خود را برای مبارزه با قاچاق و شبه قاچاق ارائه کند.

به گزارش ایسکانیوز از شاهرود سیدحسن حسینی شاهرودی با اشاره به اینکه امسال سال «تولید و اشتغال» است، افزود: نخستین جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی و جلسه کمیسیون اقتصاد بنا را بر این گذاشت تا در خصوص اوامر مقام معظم رهبری اقدامات جدی را آغاز کند.

وی افزود: نخستین اقدام ما این بود که در تعامل وزارتخانه های اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت برنامه های آن ها را برای سال تولید و اشتغال بررسی کنیم و دو وزرای این دو حوزه اقتصاد دعوت شدند و در بیش از 2 ساعت و نیم جلسه، تصمیمات بسیار خوبی اتخاذ شد.

حسینی گفت: به رغم تعامل خوب، تناقص هایی را هم در تعریف دولتی ها از چگونگی جلوگیری از واردات کالا مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: یک نگاه بر این بود که واردات را باید هدفمند کنیم و نمی توانیم جلوی آن بایستیم زیرا در این صورت قاچاق، رونق می یابد و باید در حمایت از تولید حرکتی را انجام دهیم تا به خودی خود واردات به حداقل خود برسد و قاچاق، بی اثر شود.

وی افزود: نگاه دوم بر این بود که باید طرح ضربتی را داشته باشیم برای ممنوعیت برخی از کالاهایی که در داخل کشور تولید و حتی قابلیت صادرات آن را داریم.

حسینی اضافه کرد: نگاه نخست، صحیح است و باید تولید داخلی قابل رقابت با تولید خارجی شود اما اگر نگاه حمایت از تولید صادرات محور و برون گرا باشد باید گام به گام به پیش برود.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، 696 قلم کالا را در نظر گرفته و به ستاد اقتصادی مقاومتی اعلام و ابلاغ کرده است، گفت: از این اقلام، 476 قلم کالای مصرفی با دوام و 79 قلم کالای صنایع معدنی و 74 قلم کالای مرتبط با خودرو و 67 قلم کالای مربوط به ماشین آلات و سرمایه ای است.

حسینی افزود: این کالاها، ممنوعیت واردات اعلام شده است البته در شرایط و موارد خاص با تصمیم وزارت صنایع بخشی از این اقلام می تواند وارد شود.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: قرار است در مدت 45روز یعنی تا 15 خرداد امسال دولت لیست اقلام ممنوعه را بر اساس این فهرست و 200 قلم کالای پیشنهادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تدوین و مشخص کند.

وی افزود: همچنین دولت تا 45 روز آینده باید نرخ کالاهای وارداتی را متناسب با توان تولید داخلی تنظیم و تعرفه های آن را مشخص و ابلاغ کند و برنامه های جدید خود را برای مبارزه با قاچاق و شبه قاچاق ارائه کند.

حسینی با بیان اینکه تقریباً همه کالاهایی که از طریق قاچاق وارد کشور می شود مصرفی است، ادامه داد: در حوزه گمرکی 14 رویه برای واردات و 22 نوع عوارض گمرکی و 65 ردیف معافیت گمرکی داریم که در جهان بی سابقه است. باید به اجماع در این زمینه برسیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از قوانین به درستی اجرا نشدند، گفت: تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیستند.

حسینی افزود: منظور ما این نیست که محدودیت واردات کالا به سمت اقتصاد درون گرا، منزوی و افراطی باشد بلکه باید توانمندسازی فرآیند تولید را برای رقابت در فضای بین المللی داشته باشیم.

منتشرکننده:امین محمودی نیا

کد خبر: 760771

وب گردی

وب گردی