کودکان کار و خیابان  بی سر پناه شدند / دو انجمن فعال در حوزه کودکان کار در تهران و تبریز تعطیل شد

با گذشت سه روز از پلمب ساختمان یکی از مهم‌ترین انجمن‌های غیردولتی فعال در آموزش کودکان کار و خیابان، «برخی موانع» دلیل پلمب مکان فعالیت دفتر «جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان» اعلام شده بدون آنکه مسوولان انجمن توضیحی درباره جزییات این «موانع» بشنوند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از اعتماد این انجمن با حکم پلیس امنیت، ساعت ٩ صبح روز پنج شنبه ٣١ فروردین ماه پلمب شد در حالی که در متن اخطاریه پلمب که ساعت ٢٠ روز چهارشنبه ٣٠ فروردین ماه و در زمان تعطیلی مجموعه به نظافتچی انجمن تحویل داده شده، آمده است: «برابر نامه... صادره از معاونت نظارت بر اماکن عمومی پاوافاتب و در اجرای قانون نظام صنفی، به دلیل تخلفات ارتکابی ذیل، از مورخه ٣٠ فروردین یک روز مهلت دارید تا کالاهای ضروری یا فاسد شدنی را از واحد کسب تخلیه نمایید...»
با وجود تاکیدات این اخطاریه، اما محمد لطفی‌آذر که از فعالان قدیمی در حمایت از کودکان کار و خیابان است و همکاری خود را با این انجمن، از آغازین روز تاسیس آن- ١١ اردیبهشت ١٣٨٣- شروع کرده، در توضیح نحوه پلمب ساختمان به «اعتماد» می‌گوید: «گفته بودند ٢٤ ساعت مهلت دارید بیایید وضعیت مجوز را تعیین کنید. اما ساعت ٩ صبح روز پنجشنبه آمدند و پلمب کردند. ساختمان را پلمب و اعلام کردند که شنبه برویم اداره پلیس امنیت.»
روز جمعه که مراجعان انجمن، دختران و پسران کمتر از ١٨ سال بودند، کودکانی که تمام ایام هفته را مشغول به کارند و روز جمعه، تنها فرصت است برای تحصیل، کلاس‌های انجمن در پارک همجوار ساختمان برگزار شد چون امکان مطلع کردن بچه‌ها از پلمب انجمن وجود نداشت. شنبه، دو نفر از اعضای انجمن به ساختمان پلیس امنیت واقع در خیابان شریعتی مراجعه کردند و به آنها گفته شد: «انجمن فاقد مجوز است.»
پاسخ اعضای انجمن به معاونت نظارت بر اماکن عمومی، مطابق همان پاسخی است که لطفی، روز جمعه در گفت‌وگویی که با «اعتماد» و سایر رسانه‌ها داشت، به دلیل نامعلوم بودن وضعیت علت پلمب خواهش کرد این گفت‌وگوی دوستانه تا روشن شدن علت پلمب، منتشر نشود.
«مجوز ما تاریخ صدور دارد اما تاریخ انقضا و پایان ندارد. ما موظفیم هر دو سال یک‌بار اعضای هیات‌مدیره را به پلیس امنیت معرفی کنیم. تا امروز هم این روال را اجرا می‌کردیم. هر دوسال، اعضای هیات‌مدیره را معرفی می‌کردیم اما تایید یا رد صلاحیت این افراد بی‌پاسخ و مسکوت می‌ماند. دو سال می‌گذشت و ما مجددا افراد دیگری را به عنوان اعضای هیات‌مدیره معرفی می‌کردیم و باز هم سکوت. یک‌بار هم برای دریافت مجوز به سازمان بهزیستی مراجعه کرده بودیم اما بهزیستی به ما مجوز نداد. طبق قانون ثبت سمن‌ها، در چنین شرایطی و در صورت انجام نشدن رسیدگی، هیات‌مدیره قبلی می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. همکاران ما هم به معاونت نظارت بر اماکن عمومی گفته بودند که شما با سکوت در قبال تایید یا رد صلاحیت اعضای هیات‌مدیره، مجوز انجمن را تمدید نمی‌کردید. در نهایت، روز گذشته به همکاران من گفته شد که بروید از بهزیستی استان تهران نامه بگیرید. در مراجعه به بهزیستی هم جواب شنیدیم که برای صدور مجوز موانعی وجود دارد که باید برطرف شود و این موانع مربوط به شرایط صدور مجوز از سوی بهزیستی نیست.»
اسفند ماه سال گذشته، مجوز فعالیت «انجمن دوستداران حقوق کودک» تعلیق شد. انجمنی که ١٠ سال سابقه فعالیت در شهر تبریز داشت اما با این تعلیق و تا اطلاع ثانوی مجاز به هیچ فعالیتی برای کودکان نیست. مسوولان این انجمن هم در مواجهه با مسوولان انتظامی استان، همین پاسخ را شنیده بودند: «به علت موانع موجود.»
در حالی که بنا بر اطلاع «اعتماد» یکی از انجمن‌های فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران هم از دو سال گذشته با مشکل تمدید نشدن مجوز مواجه است، خودداری متولیان از تمدید مجوز انجمن‌های غیر دولتی حامی آسیب دیدگان اجتماعی در حالی رو به افزایش است که از نیمه دوم سال ٩٤ و بنا بر دستور مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای اجتماعی وزارت کشور، نهادهای مسوول، موظف به کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی شده‌اند.
«جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان» بعد از گذشت ١٠ سال فعالیت در دو منطقه فلاح و پاسگاه نعمت‌آباد، موفق شده اعتماد خانواده‌های ساکن در مناطق پیرامون را در آن حد جلب کند که امروز بیش از ٥٠٠ خانواده آسیب‌پذیر، مراجعان و مددجویان این انجمن باشند. به گفته لطفی، انجمن سه سال قبل هم با مشکلاتی در تامین مکان فعالیت مواجه شد. در حالی که بنا بر قانون شهرداری‌ها، تامین مکان فعالیت انجمن‌های غیردولتی بر عهده شهرداری‌هاست، مسوولان وقت شهرداری قراردادی برای تامین مکان در منطقه فلاح به مسوولان انجمن دادند مبنی بر اینکه به ازای این واگذاری که وظیفه قانونی شهرداری هم بود، مسوولان انجمن موظف به برگزاری آموزش‌های فوق برنامه همچون آموزش زبان انگلیسی برای کودکان کار و خیابان می‌شدند و به دلیل امتناع مسوولان انجمن از پاسخ به این درخواست به دلیل محدودیت‌های زمانی کودکان کار و خیابان و منافات این درخواست با اهداف انجمن (هدفگذاری برای سواد آموزی و مددکاری) و همچنین اعتراض به ایرادات حقوقی قرارداد تنظیمی شهرداری، ساختمان واگذار شده در کلام، از این انجمن پس گرفته شد و انجمن همچنان فعالیت خود را در همان ساختمان قدیمی واقع در پاسگاه نعمت‌آباد ادامه داد. ساختمانی که پیش از این آب انبار بوده و فضای برخی کلاس‌ها تا پیش از بازسازی‌های انجام شده، حتی فاقد ایمنی برای تردد کودکان بود. لطفی در توضیح اهمیت تداوم فعالیت انجمن در منطقه پاسگاه نعمت‌آباد به «اعتماد» می‌گوید: «امیدواریم موانعی که می‌گویند و ما هم حدس می‌زنیم، هر چه زودتر برطرف شود چون تعطیلی این مکان، بزرگ‌ترین آسیب را به کودکان می‌زند. ما یک محیط اجتماعی هستیم و وظایفی که بر عهده دولت بوده را به دوش گرفته‌ایم. این منطقه کانون آسیب است. یافت‌آباد بالای سر ما است و متراکم از کارگاه‌های مبل‌سازی. ابتدای جاده ساوه و غرب ما، تراکم بازار خرید و فروش اتومبیل و کوره‌های آجر پزی و مرکز تجمع کودکانی است که پنجشنبه و جمعه‌ها با فروش بطری آب، نان به خانه می‌برند. جنوب پاسگاه نعمت‌آباد، مرکز تجمع صافکاری‌ها و بازار عبدل‌آباد است و شرق پاسگاه هم، با تراکم کارگاه‌های کفاشی و خیاطی مواجهیم و بنابراین، در این منطقه تعداد قابل توجهی کودک کار ساکن است که نیازمند این حمایت‌ها هستند.»
٢٩ بهمن ١٣٩٠ سمینار بررسی آسیب‌های کودکان کار و خیابان لغو شد. دو روز پیش از برگزاری همایش، به مسوولان برگزاری اعلام شد که حق برگزاری همایش را ندارند. سوم اسفند ١٣٩٠ و ٩ روز پیش از برگزاری انتخابات مجلس نهم، دومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی ایران، لغو شد. همایشی که قرار بود روند ١٠ ساله آسیب‌های اجتماعی ایران را بررسی کند. افرادی که خود را معرفی نکرده بودند، تنها چند ساعت پیش از برگزاری همایش با مسوولان انجمن جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تماس گرفتند و دستور دادند که همایش لغو شود.
٩ خرداد ١٣٩١، تلاش برگزار‌کنندگان دومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی ایران بی‌اثر ماند و همایش برای دومین بار لغو شد.
هفته آینده، ١١ اردیبهشت، روز جهانی کارگر است. هفته گذشته، روزبه کردونی، مدیرکل کاهش آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، برگ برنده دولت یازدهم را حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد ذکر کرد... دیگر نیاز به طرح سوالی نیست.

منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 760814

وب گردی

وب گردی