کوچ بهاره عشایر استان تهران آغاز شد

مدیر امورعشایر استان تهران از آغاز کوچ بهاره عشایر این استان از مناطق گرمسیر (قشلاقی) به مناطق سردسیر (ییلاقی) خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز سیروس نصیری در این باره افزود: 1800 خانوار عشایر استان تهران به همراه 400 خانوار عشایر میهمان از استانهای قم ، البرز، مرکزی و سمنان از مناطق قشلاقی (گرمسیر) خود به سمت مناطق ییلاقی شهرستان های فیروزکوه، دماوند و شمیرانات کوچ خود را آغاز کردند.

وی بیان کرد: کوچ بهاره عشایر تا 15 خرداد ادامه دارد و در این تاریخ عشایر استان تهران در مناطق ییلاقی به مدت 100 روز مستقر می شوند که البته ممکن است با توجه به شرایط اقلیمی تاریخ ورود عشایر به مراتع ییلاقی با اندکی تاخیر انجام شود.

مدیر امورعشایر استان تهران ادامه داد: هماهنگی خوبی با استانداری و سایر دستگاههای مربوطه صورت گرفته تا خدمات رسانی مناسبی به عشایر داشته باشیم که البته امیدواریم تخصیص اعتبارات مصوب ارائه خدمات به کوچندگان کامل شود.

وی گفت: تامین امنیت در مسیر کوچ، تسهیل و هماهنگی لازم برای تردد عشایر و دام از معابر و جاده های برون شهری، ارایه خدمات بهداشتی به عشایر، واکسیناسیون و سایر خدمات دامپزشکی، آبرسانی، مرمت و بازگشایی مسیرهای عشایری از خدمات مهم دستگاههای مربوطه به عشایر است.

نصیری تصریح کرد: با توزیع سیلندر گاز و استفاده از انرژی های سازگار با محیط زیست و همچنین سامانه های مختلفی از جمله فانوس و حمام خورشیدی، روشنایی معابر در استقرارگاه های عشایری در نظر گرفته شده و مسیرهای کوچ عشایر نیز مرمت و بازگشایی می شود.

وی با بیان اینکه عشایر استان تهران با دارا بودن 700 هزار راس دام سبک از تولید کنندگان عمده گوشت قرمز در استان تهران هستند افزود: این جامعه تولید کننده در سال گذشته بیش از 66 هزار تن محصولات زراعی، باغی، لبنی و پروتئینی تولید کردند و در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز با اجرای طرح افزایش تولید گوشت قرمز در پرواربندی های دام عشایری بر تولیدات خود افزودند.

نصیری یادآور شد: با توجه به گسترش فضای شهری، کارخانجات، مزارع و ایجاد شهر و شهرکهای جدید، عبور از برخی از مسیرهای ایل راههای عشایری دچار مشکل شده و اعلام می شود ، برابر قانون هرگونه تعرض، انسداد و یا واگذاری ایل راههای عشایری و حریم آنها مطلقا ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

مدیر امور عشایر استان تهران به هنگام کوچ عشایر و دام آنها از شهروندان درخواست کرد در معابری که عشایر و دام آنها در حرکت هستند با صبر، حوصله و احتیاط حرکت کنند.

منتشر کننده: زهره حاجیان

700700

کد خبر: 760838

وب گردی

وب گردی