عزای عمومی در افغانستان در پی حمله اخیر طالبان

افغانستان امروز (یکشنبه) دو روز بعد از حمله شبه‌نظامیان طالبان به یک پایگاه ارتش این کشور در بلخ که دست‌کم 100 سرباز افغان را کشت، در عزای عمومی بود.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که به دنبال این حمله معترضان افغان خواهان استعفای وزرای دولت و مقام‌های ارتش شدند.

با وجود آنکه هنوز رقم دقیق حمله روز جمعه به پایگاه "لشکر 209 شاهین" ارتش افغانستان در بلخ مشخص نیست اما برخی مقام‌های محلی تعداد کشته شده‌ها را تا 130 تن نیز ذکر کردند.

این حمله که مرگبارترین حمله طالبان به یک پایگاه ارتش افغانستان تاکنون بوده حاکی از افزایش قدرت این گروه شبه نظامی در فاصله بیش از 15 سال بعد از سرنگون شدن حکومتش در کابل در حمله آمریکا است.

ساختمان‌های دولتی و نمایندگی‌های سیاسی افغانستان امروز به مناسبت عزای عمومی پرچم‌هایشان را به حالت نیمه برافراشته درآورده و مراسم نماز ویژه‌ای برای قربانیان این حمله برگزار شد.

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده که این حمله دست‌کم 100 کشته و زخمی برجای گذاشته است.

این وزارتخانه هنوز به درخواست رسانه‌ها برای آمار کامل تلفات این حمله 5 ساعته در نزدیکی شهر مزار شریف پاسخ نداده است.

مقام‌های محلی از جمله محمد ابراهیم خیراندیش، رئیس شورای استانی تعداد تلفات این حمله را 130 کشته و حدود 60 زخمی ذکر کرد.

به دنبال این حمله بسیاری از افغان‌ها از دولت این کشور به سبب ناتوانی‌اش در جلوگیری از سلسله حملات اخیر طالبان از جمله حمله به یک بیمارستان نظامی در شهر کابل در ماه مارس انتقاد کردند.

یکی از این افغان‌ها به نام ذبیح الله در فیس بوک نوشت: مادرها، فرزندانشان را از دست می‌دهند و خواهرها، برادرانشان را و همسرها شوهرانشان را. دولت افغانستان برای جلوگیری از این خشونت‌ها چه کاری انجام می‌دهد؟ فقط محکوم می‌کند؟ من خیلی خسته هستم و به جز گریه کار دیگری نمی‌توانم انجام دهم.

بسیاری از معترضان افغان استعفای عبدالله حبیبی، وزیر دفاع و فرمانده لشکر 209 شاهین در بلخ را خواستار شدند.

مایکل کوگلمان، تحلیلگر نظامی در واشنگتن گفت: این حمله از فرط استیصال نبود بلکه طالبان توانست به یک پایگاه ارتش افغانستان نفوذ کند. این نشانه بزرگی از قدرت است.

یک منبع نظامی در این پایگاه عنوان کرد که این حمله از جانب نفوذی‌ها انجام شده و شبه‌نظامیان عامل آن جوانان داوطلب استخدام بودند که به منظور آموزش در آنجا حضور داشتند.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 760846

وب گردی

وب گردی