دیدار هیات جریان صدر عراق با بارزانی و ارائه ۲ طرح درباره انتخابات و مرحله مابعد داعش

رئیس کمیته مسئول اجرای طرح‌های مقتدی صدر در دیدار با رئیس اقلیم کردستان عراق دو طرح‌ درباره اصلاح انتخابات و مرحله پس از آزادسازی موصل را ارائه کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، هیات سیاسی جریان صدر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، احمد الصدر، رئیس کمیته ویژه اجرای طرح‌های مقتدی صدر،‌ رهبر جریان صدر عراق در دیدار روز شنبه خود با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در اربیل دو نسخه از طرح‌های مقتدی صدر برای اصلاح انتخابات و مرحله پس از آزادسازی موصل را به وی ارائه کرد.

در این دیدار صباح الساعدی، ضیاء الاسدی، محمد الموصلی و نصار الربیعی نیز حضور داشتند.

این هیات افزود: ‌احمد الصدر بندهای این دو طرح را که شامل اجرای انتخاباتی آزاد، عادلانه و شفاف از طریق تشکیل یک کمیسیون جدید مستقل و تدوین قوانین انتخابات عادلانه است، ارائه کرد.

هیات مذکور در ادامه بر لزوم برقراری آشتی ملی در مرحله پس از آزادسازی موصل از وجود گروه‌های داعشی و لزوم تلاش برای ایجاد یک صندوق بین‌المللی برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده و نیز کمک به آوارگان و پایان دادن به مشکلاتشان و تسریع در بازگرداندن آنها به مناطقشان پس از برقراری امنیت در آنجا تاکید کرد.

طبق بیانیه مذکور بارزانی در این دیدار از اقدامات اصلاح‌طلبانه مقتدی صدر به ویژه این دو طرح تقدیر و تشکر کرد.

هیات سیاسی جریان صدر عراق روز شنبه از ورود هیاتی از جریان صدر به اقلیم کردستان خبر داد.

از سوی دیگر به دنبال اتهام عمار حکیم، ‌رهبر ائتلاف ملی شیعیان عراق به برقراری روابطی محرمانه با اسرائیل، بحران سیاسی بزرگی میان این ائتلاف و اربیل آغاز شد.

مقتدی صدر تعدادی از رهبران برجسته جریان وابسته به خود را جهت مذاکرات سیاسی برای حل بحران به وجود آمده با بغداد درباره مساله استقلال اقلیم به اربیل فرستاد.

حزب دموکراتیک کردستان در بیانیه‌ای با انتقاد شدید از حکیم، سخنان وی درباره استقلال کردستان را "تکان دهنده و دردناک" خوانده و اعلام کرد، کردها اطمینان و امید خود را نسبت به اقدامات تاثیرگذار ائتلاف ملی جهت پایان یافتن مشکلات از دست داده‌اند.

در این بیانیه آمده است، این سخن عمار حکیم مبنی بر اینکه اسرائیل تنها طرفی خواهد بود که کشور کردستان را در صورت تشکیل به رسمیت خواهد شناخت، تکان‌دهنده و ‌دردناک و اهانت به مردم کردستان است.

حزب دموکراتیک کردستان در ادامه بیانیه خود این سخن عمار حکیم را "اتهامی غیر مستقیم به کردها" قلمداد کرد که براساس این اتهام اسرائیل کردها را به تعیین سرنوشت‌شان تشویق می‌کند.

منبع: ایسنا

306/300

کد خبر: 760882

وب گردی

وب گردی