افزایش مستمری مددجویان کمک به اقشار کم درآمد

رئیس کمیته امداد با مثبت ارزیابی کردن افزایش مستمری مددجویان از سوی مجلس، این امر را تلاشی برای کمک به اقشار کم‌درآمد توصیف کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کمیته امداد، صبح امروز (یکشنبه، ۳ اردیبهشت ماه) نشست فراکسیون مستقلین ولایی مجلس برگزار شد و پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی نیز در برای ارائه گزارش عملکرد در این جلسه حضور پیدا کرد.

فتاح در این نشست ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام کاظم(ع) افزود: در زمان بررسی بودجه سال ۹۶ کار انقلابی از سوی مجلس برای کمک به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد صورت گرفت و آن افزایش مستمری آنها بود چرا که جهت گیری نمایندگان به سمت فقرا و اقشار ضعیف جامعه بوده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی ادامه داد: بدون شک ادامه این روند گره‌گشا خواهد بود؛ ضمن آنکه افزایش وام اشتغال نیز کمک بزرگی به این مجموعه کرد لذا اگر این موارد از سوی دولت مدیریت نشود تبعات منفی به همراه داشته و مراجعات به کمیته امداد افزایش خواهد یافت.

وی با یادآوری جراحی بزرگ در بدنه مجموعه کمیته امداد گفت: ۱۰ درصد افراد تحت پوشش خارج شده‌اند و ۹۰ درصد مابقی همچنان تحت پوشش این کمیته هستند چرا که عده‌ای واقعا مستقل شده بودند و نیازی به کمک کمیته امداد نداشتند حال اگر در بررسی‌ها خطایی وجود داشته باشد این آمادگی وجود دارد تا بار دیگر افراد تحت پوشش قرار گیرند.

فتاح افزود: البته خروج این ۱۰ درصد از مددجویان کمیته امداد به معنای خارج شدن از تحت پوشش این مجموعه نیست بلکه تنها مستمری آنها قطع شده است.

وی به ارائه برخی از پیشنهادات برای عملکرد بهتر کمیته امداد پرداخت افزود: راننده‌های بین جاده‌ای بیمه تامین اجتماعی ندارند و اگر حادثه‌ای برای آنها رخ دهد به کمیته امداد رجوع می‌کنند لذا می‌طلبد قانون اجباری کردن بیمه تامین اجتماعی برای برخی مشاغل تصویب شود چرا که براساس اطلاعات به دست آمده اکنون ۶ میلیون نفر فاقد بیمه هستند.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه ورود افراد به زندان مشکل بعدی کمیته امداد است گفت: همین امر باعث شده خانواده زندانیان رها شوند که کمیته امداد ناچار به حمایت از آنها است تا جایی که اکنون ۳۰ هزار نفر از مددجویان کمیته امداد افرادی هستند که سرپرستان آنها در زندان به سر می برند.

فتاح به معضل طلاق در جامعه اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعد از طلاق برخی از افراد درخواست دارند تا تحت پوشش کمیته امداد باشند که این روند در حال افزایش است لذا می‌طلبد قوانین طلاق نیز تغییر یابد.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه نبود اشتغال باعث ورود مددجویان می‌شود افزود: بدون شک اگر رکود از بین رود قطعا در کاهش ورودی به کمیته امداد اثر می گذارد.

وی تصریح کرد: باید تکلیف کمیته امداد و سازمان بهزیستی روشن شود چرا که ما اساسا به دنبال کارهای تخصصی نیستیم و حمایت‌های اجتماعی از افراد برای ما حائز اهمیت است.

فتاح در مورد نحوه فعالیت صندوق ولایت نیز گفت: در گذشته وقتی بانکی را برای ارائه وام به مددجویان معرفی می‌کردیم با توجه به شرایط کاری در بانک‌ها به ضامن نیاز بود اما اکنون با راه اندازی صندوق ولایت سپرده‌های مردم جمع شده و مشکل افرادی که ضامن ندارند نیز رفع شده است.

در این نشست برخی از نمایندگان دیدگاه‌های خود را در مورد مسائل و مشکلات کمیته امداد مطرح کردند.

جعفرزاده: عملکرد کمیته امداد در حوزه اشتغال مثبت است

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه عملکرد کمیته امداد در حوزه اشتغال مثبت است، گفت: وقتی دولت اعتباری می‌گذارد این اعتبار هدر نمی رود و تا انتهای زنجیره اشتغال کارها انجام می‌شود که لازم است مرکز پژوهش‌های مجلس این موضوع را مستند سازد و البته می طلبد سایر مجموعه‌ها مانند بهزیستی از روش کمیته امداد تاثیر بگیرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منازلی برای مددجویان ساخته شده که براساس آن دولت باید بخشی از یارانه سود آن را متقبل شود اما متاسفانه دولت‌ها سهم مربوط به خود را نپرداختند که باعث اعتراض بانک‌ها شده است لذا درخواست رسیدگی دارم.

خادم: افزایش مستمری مددجویان، تقاضا برای تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتن را افزایش داده است

در ادامه سیدعلاءالدین خادم با یادآوری افزایش مستمری مددجویان افزود: با توجه به تصویب بودجه برای افزایش مستمری مددجویان میزان تقاضا برای تحت پوشش قرار گرفتن کمیته امداد افزایش یافته لذا ما باید چه جوابی به اینگونه افراد دهیم. از سوی دیگر برخی‌ها کاملا مستقل هستند حال باید چه اقدامی صورت گیرد.

نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیته امداد برای کمک به مددجویان در ابعاد مختلف کار می کند لذا می طلبد در زمینه اشتغال کار بیشتری انجام بگیرد.

احمدی لاشکی: لزوم جایگزینی پرداخت یارانه نقدی با فعالیت‌های حمایتی

احمدی لاشکی در این نشست افزود: چرا پرداخت یارانه به مددجویان و افراد تحت پوشش در قالب پول نقد به افراد پرداخت می‌شود؟ آیا بهتر نیست که به جای پول نقد فعالیت‌های مختلفی برای کمک به مددجویان صورت گیرد.

جمالی: وام‌های کمیته امداد افراد کم‌توان را توانمند نمی‌کند

منوچهر جمالی با بیان اینکه وام‌هایی که کمیته امداد به افراد کم توان پرداخت می کند افراد را توانمند نمی‌کند افزود: بعد از ارائه وام‌ها به متقاضیان افراد از تحت پوشش رها شده در حالی که درآمدی برای خود ندارند.

ملکی: لزوم رسیدگی به وام‌های ارائه شده از سوی کمیته امداد به مددجویان

در ادامه ولی ملکی در این نشست افزود: در شورای اداری اردبیل ارتباط بین رئیس و مدیرکل استان بسیار ضعیف است. از سوی دیگر پذیرش مددجویان تحت پوشش بهزیستی راحت‌تر از کمیته امداد است.

نماینده مردم مشکین شهر ادامه داد: از سوی دیگر به نظر می‌رسد وام های ارائه شده به مددجویان برای خارج شدن افراد از تحت پوشش است که باید به این موارد رسیدگی شود.

عباسی: لزوم ایجاد شغل پایدار برای افراد تحت پوشش کمیته امداد

در ادامه اسدالله عباسی یادآور شد: ایجاد شغل پایدار برای افراد تحت پوشش اقدام خوبی است اما باید قطع و رها نشود.

نماینده مردم املش در مجلس ادامه داد: پرداخت مستمری به مددجویان در مجلس هفتم تصویب شد اما این اعتبارات و بودجه براساس قانون باید به کمیته امداد واریز و سپس به مددجویان کمک می‌شد اما اکنون دولت وارد عمل شده و از طریق دولت افزایش مستمری مددجویان صورت گرفته است. حال جای این سوال باقی است که آیا تنها در شرایط اضطرار پرداخت مستمری از سوی دولت صورت می‌گیرد یا این شرایط ادامه دارد.

قوامی: کمک دولت از طریق یارانه به مددجویان خلاف قانون است

هادی قوامی در ادامه این نشست گفت: کمک دولت از طریق یارانه به مددجویان خلاف قانون است و باید این مهم در اختیار کمیته امداد قرار گیرد تا به سمت توانمندسازی افراد تحت پوشش پیش رود.

میرزاده: لزوم مکان‌یابی برای ایجاد صندوق‌های ولایت به منظور ارائه وام به مددجویان

حمایت میرزاده نیز درخواست کرد تا بخشی از مبالغ در اختیار نمایندگان قرار گیرد تا به نیازمندان کمک شود. از سوی دیگر باید با توجه به ایجاد صندوق‌های ولایت برای ارائه وام به مددجویان مکان یابی مناسب در نظر گرفته شود تا مناطق محروم نیز بی بهره نمانند.

حسن پور: لزوم شفاف‌سازی درباره نحوه کار صندوق ولایت

شهباز حسن پور بیگلری در این نشست افزود: با توجه به راه اندازی صندوق ولایت شایعه شده که کل پول قرار است در یکی از شعب بانک ها نگهداری شود لذا باید تکلیف اینگونه موارد روشن شود از سوی دیگر از شما تقاضا داریم تا معاونان خود را بیشتر در شهرستان‌ها اعزام کنیم تا از نزدیک در جریان مشکلات قرار گیرند.

منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 760945

وب گردی

وب گردی