داوطلبان؛ پیشگامان حفاظت از محیط‌زیست

گزارش فعالیت‌های زیست‌محیطی سازمان جوانان ارایه شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شهروند، نشست جوانان و داوطلبان، پیشگامان حفاظت از محیط‌زیست با حضور نمایندگان سازمان‌های جوانان و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر و معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان، نمایندگان سازمان محیط‌زیست، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و صلیب‌سرخ کنیا برگزار شد. در این نشست گزارشی از فعالیت‌های سازمان جوانان پیرامون حفاظت از محیط زیست، ازجمله برنامه‌های آموزشی و ترویجی و... ارایه شد. استراتژی ۲۰۲۰ فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر نیز بر نقش جوانان آموزش‌دیده به‌عنوان سفیران فرهنگی و تسهیل‌گران در رهبری و مشارکت در فعالیت‌های داوطلبانه تأکید دارد.
تفاهمنامه همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و هلال‌احمر
همچنین بر اساس یادداشت تفاهم همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، زمینه‌های همکاری این نهادها مبنی بر گسترش فعالیت‌های علمی و آموزشی ازجمله برگزاری دوره‌های مشترک و کارگاه‌های آموزشی، برگزاری کارزارهای حمایتی و بهره‌گیری از منابع و ظرفیت‌های مشترک فراهم شده است.
به این ترتیب و با هدف اجرایی‌کردن این تفاهمنامه، «طرح ملی نهضت سبز» با شعار افزایش پوشش گیاهی، کاهش اثرات بلایای طبیعی توسط سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر اجرایی شده است. در این طرح تاکنون علاوه بر کاشت ۵۰‌هزار اصله نهال، ۶۲‌هزار اصله نهال نیز میان افراد توزیع شده است. همچنین با برگزاری ۴۰۰ دوره کارگاه‌های مهارت‌های تولید، کاشت و نگهداری نهال، سعی شده تا دانش افراد درخصوص نگهداری از گیاهان ارتقا یابد تا در جهت ترویج این آموزش‌ها گام بردارند. همچنین اعزام ۳۵۰ کاروان سحاب جهت شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و شناسایی ۵۰۰ منطقه آسیب‌پذیر، جلب مشارکت ۳۰۰ نفر از نخبگان فرهنگی و قهرمانان ورزشی، شناسایی یک‌هزار و ۱۰۰ نفر از اقلیت‌ها و اقوام و گروه‌های آسیب‌پذیر، ایجاد ۳۵۰ پست توزیع کیسه‌های زباله از دیگر اقدامات انجام شده در این طرح است. مشارکت ۳۲‌هزار و ۵۰۰ نفر از اعضای سازمان جوانان از غنچه‌های هلال گرفته تا اعضای کانون‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، آزاد و روستایی نشان از استقبال اعضا از انجام فعالیت‌های بشردوستانه در کنار سایر فعالیت‌های امدادی دارد که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی «طرح ملی نهضت سبز»، پرشورتر از گذشته برگزار شود.
در پایان این نشست، اعضای حاضر بر پیشگیری از گسترش بلایای زیست‌محیطی ازجمله تخریب پوشش گیاهی و مصرف بی‌رویه منابع آبی تأکید کردند. نمایندگان فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ نیز با تمجید از برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر ایران خواستار این شدند تا در جهت حفظ محیط‌زیست و ترویج برنامه‌های پیشگیرانه، هر چه بیشتر از کمک و مشارکت مردم استفاده شود.
لزوم حساس‌سازی مردم و مسئولان
دومین روز از نشست جوانان و داوطلبان، پیشگامان حفاظت از محیط‌زیست با حضور دکتر مسعود حبیبی، رئیس سازمان جوانان برگزار شد. دکتر حبیبی با اشاره به این‌که تغییرات اقلیمی در منطقه خاورمیانه و ایران، اهمیت توجه به محیط‌زیست و حفاظت از آنان را دوچندان کرده است، افزود: باید با یک برنامه‌ریزی منسجم، جوانان و داوطلبان هلال‌احمری را برای اجرای برنامه‌های زیست‌محیطی آماده کنیم. وی ادامه داد: براساس توافقنامه سه‌جانبه میان جمعیت هلال‌احمر و سازمان محیط‌زیست و فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، طرح ملی «نهضت سبز» همه ساله توسط اعضای سازمان جوانان اجرایی می‌شود.
رئیس سازمان جوانان تصریح کرد: اجرای برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، بشردوستانه و ترویجی ازجمله بخش‌های مختلف طرح ملی نهضت سبز است که قصد دارد با فرهنگسازی و آگاهی‌بخشی عمومی در سطح جامعه، مردم را نسبت به اهمیت حفاظت از محیط زیست آگاه کند. دکتر حبیبی با بیان این‌که لازمه ایجاد تحول در اجرای برنامه‌های زیست‌محیطی، حساس‌سازی مردم و مسئولان نسبت به این موضوع است، گفت: یکی از وظایف ما در جمعیت هلال‌احمر، مدافعه‌گری در نگهداری از محیط‌ زیست است؛ چراکه محیط ‌زیست در افزایش تاب‌آوری جامعه نقش‌ بسزایی دارد. وی افزود: با توجه به تعداد زیاد داوطلبان اعم از کودکان، نوجوانان، جوانان و سایر افراد جامعه در جمعیت هلال‌احمر ایران، می‌توان با ارایه برنامه‌های مدون آموزشی به این افراد گام مهمی در آموزش سایر افراد جامعه برداشت.
در پایان نشست دو روزه جوانان و داوطلبان، پیشگامان حفاظت از محیط زیست، اعضای حاضر و نمایندگان فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر با جمع‌بندی نظرات مطرح‌شده، بر حفاظت همه‌جانبه از محیط‌زیست تأکید کردند.
آموزش افراد از سنین پایین، بهره‌گیری از بخش‌های خصوصی، تفکیک پسماند از مبدأ، تشویق مردم به استفاده از کیسه‌های غیرپلاستیکی، ترویج فرهنگ نگهداری از پوشش گیاهی و درختان، حفظ منابع آبی و... ازجمله موضوعاتی بود که به‌عنوان راهکارهای عملیاتی حفاظت از محیط‌زیست مطرح شد.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 761088

وب گردی

وب گردی