سیستم تصفیه پساب ۲۰ درصد از مراکز درمانی فاقد کارایی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه بیش از ۱۶۰ بیمارستان در سطح استان تهران وجود دارد،گفت: بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست از مجموعه مراکز درمانی استان تهران و مجموعه واحدهایی که در حوزه دارویی فعالیت دارند، سیستم تصفیه پساب و پسماند حدود ۲۰ درصد از این واحدها دارای کارایی لازم نیستند.

به گزارش ایسکانیوز بر اساس گزارش سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران(سامات)، ناصر مهردادی در حاشیه پایش سرزده از چگونگی مراحل بارگیری زباله‌های بیمارستانی در راستای مدیریت پسماند واحدهای صنعتی و خدماتی استان تهران گفت: از مجموع بیمارستان‌هایی که امروز مورد پایش قرار گرفت تعدادی از واحدها ضوابط لازم برای بی خطرسازی و بارگیری را انجام نداده‌اند و از مجموع ۵ بیمارستان به ۲ واحد درمانی اخطاریه زیست محیطی داده شد.

وی با اشاره به اینکه این واحدها با شهرداری‌ها جهت بارگیری و حمل و نقل قرارداد دارند،گفت: کم‌کاری از ناحیه مجموعه بیمارستانی و در برخی موارد از سوی متصدی مربوطه بوده است چرا که برخی بیمارستان‌ها تجهیزات لازم برای بی‌خطرسازی پسماندها را دارند اما فرآیند بی‌خطرسازی به شکل درست و استاندارد صورت نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: تذکر و اخطاریه‌های لازم به واحدهایی که سیستم تصفیه پساب و پسماند آن‌ها کارایی لازم را ندارد، داده شده و در صورتی‌که که این واحدها به تعهدات خود عمل نکنند برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد.

در ادامه سیستم تصفیه پساب شرکت ساویز و ایران هورمون با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افتتاح و در راستای ادامه طرح پایش ویژه واحدهای صنعتی استان به صورت سرزده از نحوه کارکرد سیستم آنلاین شرکت دارو پخش بازدید شد.

مهردادی در حاشیه این افتتاح گفت: بر اساس بازدیدهای قبلی از این واحد مشخص شد که سیستم تصفیه پساب واحد دارای کارایی لازم نیست و با پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و همکاری مسئولان این مجموعه نواقص موجود در عملکرد این سیستم اصلاح شد و خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که سیستم تصفیه پساب این مجموعه توانایی لازم را برای تصفیه مطلوب دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم در حوزه محیط زیست عمل به تعهدات قانونی و تکالیف مربوط به صنایع است،اظهارکرد: دستگاه محیط زیست در جایگاه خود به عنوان دستگاه نظارتی نگرانی‌هایی در این خصوص داشته است و توجه ویژه‌ای به انجام این تکالیف دارد. اگر به محیط زیست در جایگاه حقیقی خود توجه داشته باشیم، مشکلات و معضلات مربوط به این حوزه کاهش خواهد یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در حوزه آلودگی‌ها به سبب ماهیت، قابلیت شهودی کمتری دارد موضوع فاضلاب و انتشار آن به منابع زیرزمینی است، گفت: در این شرایط تا حد امکان با اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های زیست‌محیطی از انتشار این آلودگی‌ها به محیط زیست و منابع جلوگیری کنیم.

گفتنی است؛ با بهره‌برداری از سیستم تصفیه پساب این واحدها، پساب موجود در فرآیندهای مختلف پس از تصفیه بازچرخانی می‌شود و مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد که این امر علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف منابع آب باعث کاهش تولید آلودگی می‌شود.

در ادامه بازدید سرزده از نحوه کارکرد سیستم آنلاین شرکت دارو پخش جهت بررسی صحت کارکرد سیستم پایش لحظه‌ای تصفیه پساب این مجموعه از طریق نمونه برداری، آزمایش و مطابقت نتایج حاصله با اطلاعات به‌دست آمده از پایش آنلاین این مجموعه در مرکز نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران انجام شد.

مهردادی در حاشیه این بازدید گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از سال گذشته برنامه پایش ویژه واحدهای صنعتی در سه بخش اساسی هوا، پسماند و پساب صنعتی اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه در طی این مدت نزدیک به ۳۰۰۰ واحد صنعتی مورد پایش قرار گرفتند و امروز این رقم به ۳۲۰۰ واحد افزایش یافته است، گفت: حدود ۸۰۰ واحد از مجموع واحدهای پایش شده آلاینده بودند که در خصوص انجام اقدامات لازم جهت رفع آلایندگی به این واحدها تذکرات لازم داده شد.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 761097

وب گردی

وب گردی