جایزه کتاب سال ابن سینا در دانشگاه آزاد اسلامی مهم ترین رویداد فرهنگی در عرصه کتاب است

در همایش جایزه کتاب سال ابن سینا دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد ، بیانیه هیات دوران این همایش قرائت شد .

به گزارش ایسکانیوز، در بخشی از این بیانیه آمده است : ایران اسلامی همواره در عرصه فرهنگ و تمدن بشری خوش درخشیده است . حضور دانشمندان و متفکران در حوزه های گوناگون و متنوع دانش و معرفت بر بلندای تاریخ می درخشد بی شک در عصر کنونی این توان و توشه در جامعه علمی وجود دارد که همچون گذشته در عرصه فرهنگ و تمدن بشری نقش افرین باشد. با وجود مولفان ، مترجمان و مصنفان پر مایه، در دانشگاه آزاد اسلامی که مهیای خدمت به فرهنگ مکتوب کشور می باشند و به منظور شناسایی و معرفی کتاب های برتر در حوزه علوم انسانی و ارج نهادن و تکریم پدید آورندگان و تولید کنندگان این آثار ، جایزه کتاب سال ابن سینا برگزار شد.

در ادامه آورده شده است : جایزه کتاب سال ابن سینا میعادی برای هم اندیشان ، صاحب نظران و عالمانی است که به سعادت جامعه می اندیشند . بدیهی است، کتاب نشانه ای از مجاهدت ، جوشش، نوآوری، دلسوزی و عشق به جامعه بشری و وسیله ای برای تبادل افکار است. جایزه کتاب سال ابن سینا در دانشگاه آزاد اسلامی مهم ترین رویداد فرهنگی در عرصه کتاب است و با عنایت به ظرفیت های بالای دانشگاه می تواند به نهاد علمی بالنده در عرصه ملی و بین المللی تبدیل شود.

در ادامه تاکید شده است : هیات داوران از میان اساتید دانشگاه و خبرگان هر حوزه انتخاب و با جد و جهد بلیغ آغاز به کار نمودند آثار را در برگه های ویژه ، ارزشیابی و امتیاز بندی کردند، بدین ترتیب که:

داوری در سه مرحله انجام شده است: مرحله اول: انتخاب و گزینش کتاب هایی که منطبق با معیارهای مندرج در آیین نامه می باشند. مرحله دوم: انتخاب رتبه های بالاتر از 80 براساس معیارهای تخصصی در هر موضوع و مرحله سوم: گزینش کتابهای با امتیاز بیشتر از 90 براساس آیین نامه.

تاثیرگذاری در ارتقای سطح علمی و فرهنگی، غنی بودن محتوای کتاب و تناسب با موضوع ، تازگی و نوآوری در موضوع ، وسعت دید مولف و تجزیه و تحلیل یافته ها و اطلاعات با روش علمی، ساختار، پرداخت و نگاه کتاب، رعایت استانداردها در ساخت، فصل بندی، نگارش، پاکیزگی و اراستگی ظاهری کتاب از حیث کیفیت چاپ ، ویراستاری، صفحه آرایی و طراحی جلد و ... از جمله معیارهای ارزیابی و داوری جایزه کتاب سال ابن سینا می باشد.

در بخشی دیگر از این بیانه آمده است: آثار برگزیده در این دوره از میان حدود 500 عنوان اثر رسیده توسط اساتید، کارکنان و دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در بخش اصلی شامل کلیات، فلسفه و روانشناسی، دین، اجتماع و تاریخ و جغرافیا بخش ویژه شامل زبان و ادبیات فارسی و بخش جنبی شامل پایان نامه های دکتری با موضوعات ذکر شده داوری شده است.

در ادامه بیان شده است: هیات داوران جایزه کتاب سال ابن سینا ضمن تقدیر و سپاس از تمامی نویسندگانی که در رونق حوزه کتاب سهیم بوده اند با یادآوری چند نکته نتایج داوری خود را اعلام می دارد:

الف) پیشنهاد می شود بخش کلیات و اجتماع بدلیل گستردگی موضوعات و فراوانی آثار رسیده هر کدام حداقل به دو بخش تقسیم شده تا زمینه رقابت بیشتری فراهم شود.

ب)در حوزه دین علی رغم ارسال تعداد زیادی از آثار با مخاطب عام اثر فاخر یا علمی مشاهده نگردید لذا این بخش مستلزم تلاش بیشتر نویسندگان و پِژوهشگران می باشد.

ج) در موضوع تاریخ و جغرافیا اثر منتخبی توسط داوران شناسایی نگردید، بنابراین ، این بخش بدون برنده اعلام می گردد. انتظار می رود با توجه به اهمیت موضوع مورد توجه بیشتر نویسندگان قرار گیرد.

د)تعداد زیادی از آثار فاقد استناد یا ارجاعات بدون درج فهرست منابع بودند که موجب شد تا امتیاز کمتری بگیرند، لذا پیشنهاد می شود به این امر مهم توجه بیشتری نمایند.

ه) در میان آثار منابع فاخری وجود دارد که می تواند در سطح ملی مطرح باشند، پیشنهاد می شود نهادهای مربوطه در جهت تبلیغ این گونه آثار فرهنگی اهتمام بیشتری بورزند، گرچه کسب رتبه برتر در همایش حاضر خود یک تبلیغ فرهنگی است.

200/202

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار:آخوندی

کد خبر: 761105

وب گردی

وب گردی