خطابات قانونیه از منظر امام خمینی (ره) کتابی از طهارت تا دیانت /چهره علمی امام راحل(ره) تحت شعاع چهره سیاسی ایشان قرار گرفت

دکتر عبد الرضا فرهادیان گفت: کتاب من با عنوان (خطابات قانونیه از منظر امام خمینی (ره) و مشهور اصولیان) نوشته شده است و در واقع خطابات قانونیه یک نظریه اصولی است که برای نخستین بار به صورت منسجم توسط امام راحل (ره) در نجف اشرف مطرح شد و سپس شاگردان ایشان که آقایان آیات فاضل لنکرانی ، سبحانی، گرامی، صانعی، مومن و قمی بودند در این راستا پیگیری های بیشتری را انجام دادند. به طور کلیمضمون این کتاب تمام ابواب فقه را از باب طهارت تا دیانت در بر می گیرد.

دکتر عبد الرضا فرهادیان برنده جایزه کتاب برگزیده در بخش ویژه جایزه دومین دوره کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی و معاون فرهنگی دانشجویی واحد یادگار امام خمینی (ره) در خصوص عملکرد این مسابقه به ایسکانیوز گفت: برگزاری چنین مراسمی نقطه عطفی در برنامه ها و اقدامات فرهنگی واحد های دانشگاهی محسوب شده و موجب شناسایی مولفان ، مترجمان و مصنفان پر مایه، در دانشگاه آزاد اسلامی و ترویج هرچه بیشتر فرهنگ مکتوب در کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به این موضوع که جایزه کتاب سال ابن سینا دومین سال عمر خود را سپری می کند از لحاظ کمی و کیفی از نقاط مثبت بسیاری برخوردار است. البته برای افزایش جذابیت محتوایی ان توصیه می کنم تا قسمتی از آن به کتب و ایان نامه های شعار سال که توسط مقام معظم رهبری همه ساله انتخاب می شود اختصاص داده شود.

وی در خصوص بخش های این مراسم عنوان کرد: این دوره از مسابقات در بخش های زبان و ادبیات فارسی، امام خمینی(ره)، پایان نامه دانشجویی، گروه فنی و مهندسی، گروه علوم انسانی و اجتماعی، علوم پزشکی و ناشران برگزار شد که خوشبختانه در این دوره از مسابقات موفق به کسب مقام کتاب برگزیده سال در بخش امام خمینی (ره ) شدم.

معاون فرهنگی دانشجویی واحد یادگار امام خمینی (ره) در خصوص ویژگی های کتابش خاطر نشان کرد: این کتاب با عنوان (خطابات قانونیه از منظر امام خمینی (ره) و مشهور اصولیان) نوشته شده است و در واقع خطابات قانونیه یک نظریه اصولی است که برای نخستین بار به صورت منسجم توسط امام راحل (ره) در نجف اشرف مطرح شد و سپس شاگردان ایشان که آقایان آیات فاضل لنکرانی ، سبحانی، گرامی، صانعی، مومن و قمی بودند در این راستا پیگیری های بیشتری را انجام دادند. به طور کلی مضمون این کتاب تمام ابواب فقه را از باب طهارت تا دیانت در بر می گیرد.

وی یادآور شد: پس از ماه های متعددی که بر روی این موضوع کار کردم مهمترین مطلبی که به آن رسیدم این بود که امام راحل (ره) قبل از انقلاب سیاسی جمهوری اسلامی ایران با نظریه خطابات قانونیه توانستند انقلاب اصولی ای را شکل دهند که جای تامل بسیار دارد.این در حالی است که چهره علمی امام در سال های متمادی تحت الشعاع چهره سیاسی ایشان قرار گرفت،و آنگونه که شایسته شخصیت علمی و ارزشمند ایشان بود شناخته نشدند و به این مطالب پرداخته نشد.

فرهادیان در پایان گفت: این نظریه که به تعبیر آیت الله سید مصطفی خمینی بارقه ملکوتی است، خیلی از گره های کور بحث های اصولی و فقهی را باز می کند. البته نقد های علمی خاصی هم به این نظریه عرضه شده که امید است اولاً شاگردان حضرت امام (ره) و ثانیاً موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به این مهم پرداخته و پاسخ علمی در خوری را ارائه دهند.

200/202

خبرنگار: ناهید سمیعی/انتشار: آخوندی

کد خبر: 761129

وب گردی

وب گردی