مارین لوپن از فرانسوی ها برای ایجاد وحدت ملی دعوت کرد

مارین لوپن نامزد حزب راست افراطی جبهه ملی که به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه راه یافته است، از رای دهندگان خواست بدون در نظر گرفتن رای خود، برای ایجاد وحدت ملی به وی بپیوندند.

به گزارش ایسکانیوز از تارنمای روزنامه فرانسوی فیگارو، لوپن عصر دیروز در جمع هواداران خود، با ایمان به اینکه گام نخست (پیروزی) در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری برداشته شده است، نتایج این دوره را دستاوردی تاریخی و مسئولیتی بزرگ اعلام کرد.
لوپن که با شعار «به نام مردم» وارد عرصه رقابت شده و رکورد کسب رای حزب خود در انتخابات ریاست جمهوری را بار دیگر شکسته است، از رقیب خود امانوئل مکرون به عنوان وارث «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری کنونی این کشور و مدافع طرح جهانی شدن بی ضابطه، یاد کرد.
پس از اعلام نتایج اولیه دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، تنها سیاستمدار مطرح اروپایی که این پیروزی را به لوپن تبریک گفت، «خیرت ویلدرس» عضو پارلمان هلند و رهبر حزب اسلام ستیز «برای آزادی» بود.
این در حالی است که بسیاری از سیاستمداران فرانسوی و اروپایی از پیروزی امانوئل مکرون و پیشتازی وی در این انتخابات اظهار رضایت کردند.
در این زمینه می توان به نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه همچون «فرانسوا فیون» جمهوریخواه و «بنوا آمون» سوسیالیست اشاره کرد که از هوادارانشان خواسته اند در دور دوم انتخابات به مکرون رای دهند.
در قاره سبز نیز علاوه بر «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سخنگوی «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، «سیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان، «جورج آزبورن» سیاستمدار محافظه کار و رئیس سابق خزانه انگلستان، «لارس لوک راسموسن» نخست وزیر دانمارک و «بورگه برنده» وزیر امور خارجه نروژ؛ این پیروزی را به مکرون تبریک گفتند.
از دیگر نکات قابل توجه پیروزی لوپن در دور نخست این انتخابات می توان به برگزاری تظاهرات گروه های ضدفاشیستی علیه این نامزد حزب راست افراطی جبهه ملی اشاره کرد.
به گزارش ایرنا، «اتیاس فکل» وزیر کشور فرانسه با اشاره به نتایج نهایی دور نخست انتخابات فرانسه، اعلام کرده است که «امانوئل مَکرون» و «مارین لوپن» به ترتیب 23.75 و 21.53 درصد آرا را کسب کردند و به دور دوم این انتخابات راه یافتند.
فکل نرخ مشارکت فرانسوی ها در این انتخابات را 78.69 درصد اعلام کرد. این در حالیست که نرخ مشارکت فرانسوی ها در انتخابات گذشته ریاست جمهوری که در سال 2012 برگزار شد، 80.42 درصد بود؛ آماری که حاکی از کاهش مشارکت فرانسوی ها در انتخابات امسال است.
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در تاریخ هفت می (17 اردیبهشت) با حضور دو منتخب دور نخست برگزار می شود.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 761159

وب گردی

وب گردی