رونمایی دکتر لاریجانی از کتاب «اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۵»

رییس مجلس شورای اسلامی از کتاب «اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۵» رونمایی کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به همراه رییس مرکز پژوهش‌های مجلس از کتاب «اقتصاد ایران در سال 1395» که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس تدوین و منتشر شده است، رونمایی کرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پس از تهیه و تدوین کتاب «اقتصاد ایران در سال 1394» و استقبال وسیع و گسترده نهادها و دستگاه‌های مختلف به ویژه مجموعه‌های فعال در حوزه اقتصادی، برای دومین سال متوالی به تهیه گزارش سال «اقتصاد ایران در سال 1395» اقدام کرد.

گفتنی است در اواخر سال 1393 رییس مجلس شورای اسلامی از مرکز پژوهش‌ها خواستار تحلیل منسجمی از وضعیت اقتصاد ایران به صورت سالانه شدند که پس از انتشار کتاب اقتصاد ایران در سال 1394، کتاب «اقتصاد ایران در سال 1395» نیز تهیه، تدوین و منتشر شد.

پایش اقتصاد ایران به صورت کامل نخستین بار توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در قالب کتاب «اقتصاد ایران در سال 1395»، انجام شده است.

بر این اساس در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «گرچه دستگاه‌های اجرایی کشور گزارش‌های آماری متعددی از شاخص‌های اقتصاد ایران منتشر می‌سازند اما گزارش‌های مذکور عمدتا با دو کاستی همراه هستند؛ نخست آنکه تنها تصویری از برخی بخش‌های اقتصاد ایران را ارائه می‌کنند و دوم آنکه فاقد چارچوب تحلیلی روشنی برای دسته‌بندی داده‌ها و مسائل هستند.»

وجه تمایز گزارش حاضر، انتخاب چارچوبی برای بیان وضعیت اقتصادی است که معطوف به نیازهای سیاستگذاران به ویژه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است. درکنار این چارچوب، آخرین داده‌ها و اطلاعات در دسترس توصیف شده و در فصل پایانی، مهمترین فرصت‌ها و چالش‌های یک سال آتی و برخی اولویت‌ها برای سیاستگذاران اقتصادی تبیین شده است.

بنابراین گزارش، کتاب حاضر در قالب 4 فصل تحت عناوین "محیط اقتصاد"، "متغیرهای کلان اقتصادی"، "اقتصاد" و "عمومی" تدوین شده است.

منبع: خانه ملت

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / منتشر کننده: فاطمه سرلک

308/200

کد خبر: 761169

وب گردی

وب گردی