متن یادداشت تفاهم همکاری بین پارلمانی میان ایران و قرقیزستان

متن یادداشت تفاهم همکاری بین پارلمانی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز، یادداشت تفاهم همکاری بین پارلمانی میان جوکورگو کنش جمهوری قرقیزستان و مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران امضا شد که متن آن به شرح زیر است:

جوکورگو کنش جمهوری قرقیزستان (در این سند از این به بعد «جوکورگو کنش» نامیده می شود) و مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران (در این سند از این به بعد «شورا» نامیده می شود) ( در جایی که دو طرف با هم و مشترکا مورد اشاره قرار گرفته‌اند «طرفین» و به صورت مجزا «طرف» نامیده می شوند.)

با در نظر داشتن روابط تاریخی، مذهبی و فرهنگی دو کشور؛

با تصدیق منافع مشترک، که از همکاری‌های پارلمانی در زمینه‌های توسعه حاکمیت دموکراتیک و تساوی در برابر قانون حاصل می‌شود؛

با در نظر گرفتن اینکه روابط متقابل پارلمانی بخش مهمی از روابط مردم با مردم را تشکیل می دهد؛

با درک اینکه تحکیم روابط متقابل پارلمانی در زمینه‌های دو جانبه و چند جانبه به تقویت اعتماد متقابل، درک،افزایش تشریک مساعی و پیشرفت همکاری‌ها کمک خواهد کرد؛ و

با اطلاع از چالش های مشترک و مشابه، مانند تروریسیم، افراطی گری و فرقه گرایی که دو ملت با آن مواجه شده‌اند و نیاز فوری به توجه به آنها و ضرورت اقدامات مشترک در مقابله با آنها وجود دارد؛ حال بر این اساس، طرفین مقرر نمودند با یکدیگر در زمینه‌های زیر کار کنند؛

1- تقویت همکاری ها در همه حوزه‌های پارلمانی، از جمله:

الف) پروسه‌های قانونگذاری ، تدوین و تحقیق؛

ب) به اشتراک گذاری قوانین؛

ج) فعالیت‌های کمیسیونی و نظارتی؛

د) زیرساخت‌های اداری، پارلمان الکترونیک و فناوری تبادل اطلاعات؛

ه) تسهیم تجربیات در زمینه پارلمان سبز.

2- تشویق ارتباطات بین پارلمانی از طریق؛

الف) ایجاد گروه های دوستی پارلمانی در "جوکورگوکنش" و "شورا"

ب) سازماندهی تبادلات منظم و متقابل پارلمانی از طریق تثبیت دیدارهای دو جانبه، جهت ارتقاء بیشتر سطح تفاهمات و شبکه سازی.

ج) همکاری، مشاوره و حمایت همدیگر در مجامع چند جانبه بین المللی و منطقه ای با در نظر گرفتن وضعیت‌های استقرار طرف دیگر در موضوعات جهانی و منطقه ای؛

د) تدارک چارچوب‌های مناسب برای نمایندگان زن و جوان، برای مشارکت‌های سودمند متقابل و مفید.

3- جهت ارتقاء روابط تجاری و اقتصادی و ایجاد شرایط لازم در این زمینه، توافق می شود که برای تصویب قوانین مرتبط در مجالس دو کشور همکاری شود.

4- تبادل تجربیات در جهت ارتقای عملکرد بخش‌های اداری مجلس و نمایندگان، به وسیله اسازماندهی کارگاه‌های آموزشی ، سمینارها و کنفرانس‌ها.

5- طرفین از مبارزه با افراط گرایی و تروریسم در منطقه حمایت کرده و بر همکاری در زمینه تصویب اقدامات قانونی لازم در این مسیر توافق کردند.

6- توافق بر تقویت مصوبات قانونی لازم برای مبارزه با کاشت، تولید و قاچاق مواد مخدر و ایجاد تسهیلات قانونی لازم برای نهادهای مقابل کننده با این پدیده شوم.

7- تلاش های خود را برای اجرایی کردن این یادداشت تفاهم از طریق مشورت های منظم به کار گیرند تا منجر به توافقاتی خاص با ا هداف تحقق این یادداشت شود.

8- طرفین توافق می کنند این یادداشت تفاهم مشترک می تواند با رضایت دو طرف اصلاح شود. در شرایطی که یک طرف اصلاحیه ای کتبی به طرف دیگر پیشنهاد کند، دیگری باید طی90 روز بعد از دریافت چنین پیشنهادی از طریق مجاری دیپلماتیک، به آن پیشنهاد جواب دهد.

9- افزون بر این توافق می شود که:

الف) این یادداشت تفاهم همکاری بعد از امضاء اجرایی می شود و به صورت اجرایی در دوره نامحدود زمانی باقی می ماند، مگر اینکه توسط یکی از دو طرف خاتمه یابد، در این صورت باید آن طرف به صورت کتبی 6 ماه قبل تر،از طریق مجاری دیپلماتیک، بابیان اینکه قصد خاتمه دادن به آن را دارد، طرف دیگر را مطلع کند.

ب) خاتمه یادداشت تفاهم همکاری، پیرو پاراگراف «الف» این ماده، نباید بر نهایی کردن برنامه ها و فعالیت هایی که تحت مقررات این یادداشت تفاهم در حال انجام هستند و در زمان خاتمه یادداشت تفاهم کاملا اجرایی نشده اند، تأثیر بگذارد/

برای گواهی مراتب بالا، امضا کنندگان زیر، این یادداشت تفاهم همکاری را در سه نسخه اصلی، به قرقیزی ، فارسی و انگلیسی امضاء می نمایند و هر سه متن از اعتبار یکسان برخوردار خواهند بود. در موارد اختلاف تفسیر متن انگلیسی الزام آور است.

این یادداشت تفاهم همکاری در تهران، روز 24 ماه آپریل سال 2017 میلادی برابر با روز 4 ماه اردیبهشت سال 1396 هجری شمسی امضاء شده است.

چینی بای تورسون بکوف علی لاریجانی

رئیس جوکورگوکنش رئیس مجلس شورای اسلامی

جمهوری قرقیزستان جمهوری اسلامی ایران

خبرنگار و منتشرکننده: راضیه فراهانی

کد خبر: 761262

وب گردی

وب گردی