دکتر امیر محمود حریرچی: ایران کشور شادی نیست اما می توان نشاط اجتماعی را به وجود آورد

یک جامعه شناس در رابطه با تاثیر نشاط بر جامعه و نقش شهروندان گفت: در یک کلام جامعه ما، جامعه شادی نیست . شادی یک احساس درونی است و قابل اندازه گیری نیست و دلایل خاص خودش دارد اما شادی ها می تواند مطابق ارزش های جامعه باشد و همه گیر شود .

دکتر امیر محمودحریرچی جامعه شناس، در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز می گوید: آنچه که باعث می شود ما در دنیا جزء کشورهای شاد محسوب نشویم، محروم بودن از عواملی است که موجب ایجاد شادی در جمع می شود مانند امید به آینده، اشتغال و احترام به آزادی های فردی درحدی که حقی از دیگران ضایع نشود.

وی با اشاره به اینکه انسان ها دوست دارند به آزادی های فردی شان احترام گذاشته شود ادامه می دهد: با توجه به انتخابات پیش رو مردم دوست دارند بتوانند آزادانه شرکت کنند و آدم هایی که فکر می کنند برنامه های روشنی برای آینده شان دارند را انتخاب کنند.

حریرچی می گوید: بیشتر کشورهای دنیا شاخص های جهانی را رعایت می کنند و این شاخص ها که نزدیک به 10 تا 15 تا است را کنار هم می گذارند و همه موارد را بر اساس آن می سنجند به عنوان مثال انتخابات دریک کشور را بر اساس ارقام، آرا و درصد شرکت کنندگان بر اساس آن شاخص ها می سنجند حتی می توان میزان بیکاری، تورم و امکانات و فرصت ها برای موفقیت ها یا امکانات برای تفریح و شادی و... را کنار هم گذاشت و متوجه شد که کدام کشورها شاد و یا غمگین هستند و ایران از کشورهای شاد نیست .

به اعتقاد این جامعه شناس بیشتر مردم می توانند بر اساس ،ارزش هایی که برای خودشان تعریف کرده اند شاد باشند چرا که شادی یک احساس درونی است.

وی می گوید: شادی های اجتماعی امری گروهی و دسته جمعی است اما شادی های فردی اینطور نیست و ممکن است یک نفر به هر دلیل حس شادی و نشاط کند یا نکند ولی ما اینجا در مورد شادی دسته جمعی صحبت می کنیم که متاسفانه راه های داشتن شادی دسته جمعی در مملکت مان محدود است و افراد نمی توانند به صورت دسته جمعی شادی کنند می گویند خلاف قانون و مقررات است مثلا می گویند برگزاری کنسرت هامشکل دارد و یا جلوی شادی ها را برای برنده شدن مسابقات تیم ملی می گیرند یا زنان را در استادیوم راه نمی دهند تا تیم ملی را تشویق کنند.

حریرچی می گوید: به هر حال همه مردم دنیا نیاز دارند با هم در جامعه زندگی کرده و با هم شادی کنند اما این شادی در کشور ما کمی کمرنگ است.

وی با اشاره به حس وحال انتخابات پیش رو در میان شهروندان می گوید: متاسفانه شور انتخابات سال به سال کمتر می شود بدون شک شور و شعف را این جوان ها به وجود می آورندجوان ها با شور و شعف به میدان می آیند تا تغییر ایجاد کنند و می بینند قبلا کاندیداها یک شعارهایی داده اند و به آنها عمل نکرده اند یعنی هیچ چیز مشخص و تعریف شده ای وجود ندارد و به همین دلایل است که گاهی انتخابات در ایران و بیشتر کشورهای دنیا بدون شور و حال می شود و عده ای می گویند در انتخابات شرکت نمی کنند البته در کشور ما اینطور نیست که مردم پای صندوق نمی روند در شهرهای کوچک و بزرگ مردم برای رای دادن می روند ولی شور و حال انتخابات در کل دنیا و کشورمان مختص قبل از انتخابات است.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه در دنیا و همچنین در ایران قبل از انتخابات این شور و هیجان را به وجود می آید می گوید:

در انتخاباتی که شور و هیجان وجود داشته باشد نسل جوان حضور پیدا می کنند به این معنی که می خواهند تغییری ایجاد کنند و درصد شرکت کنندگان بالا می رود و در امور جامعه مشارکت می کنند.

حریرچی می گوید: بیایید راجع به واقعیت ها و ریشه ها صحبت کنیم و شادی و نشاط را در جامعه به وجود بیاوریم چرا که نشاط اجتماعی برای مردم هر جامعه ای ضروری و لازم است و اگراین کار را نکنیم جامعه به سوی خمودگی می رود و شادی و شور و نشاط به وجود نمی آید و هر چه زمان بگذرد نشاط اجتماعی کمرنگ تر شود.

خبرنگار:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 761280

وب گردی

وب گردی