افزایش سهم جابجایی بار به 30 درصد از اهداف کلان شبکه ریلی است

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ و نقل راه‌آهن گفت: از مهمترین اهداف کلان شبکه ریلی افزایش سهم جابجایی بار به 30 درصد و مسافر به 20 درصد است.

به گزارش ایسکانیوز؛ نورالله بیرانوند افزود: افزایش ناوگان و توسعه ترانزیت، راه اندازی خطوط برقی، ارتقای کیفیت، ساخت خطوط سریع‌السیر و توسعه قطارهای حومه‌ای با مشارکت بیشتر بخش خصوصی از دیگر اهداف مهم راه آهن است.
وی تاکید کرد امسال بهینه ‌سازی و صرفه‌جویی سوخت به‌ عنوان یکی از موضوع های اصلی اقتصاد مقاومتی سرلوحه کاری راه‌آهن است، همچنین درصددیم با تکمیل راهگذرهای شمال به جنوب و شرق به غرب میزان ترانزیت کالا را تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از پیش افزایش دهیم.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ و نقل راه‌آهن افزود: وسایط نقلیه ریلی و جاده‌ای در بخش حمل بار با توجه به نوع وسیله نقلیه (کامیون و کفی) در زمینه مصرف سوخت نسبت یک‌ به‌ هفت دارند، بنابراین با توجه به مزیت‌های فراوان حمل‌ و نقل ریلی نظیر ایمنی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، حفظ محیط‌ زیست و مقایسه هزینه‌های ساخت راه‌آهن در رشد اقتصادی کشور بسیار تاثیرگذار است.
به گفته وی، برقی کردن خطوط ریلی تهران- مشهد و گرمسار به اینچه ‌برون و همچنین ساختن خطوط سریع‌السیر در کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌ها تاثیر زیادی دارد.
وی افزود: توسعه خطوط حومه‌ای برای جابجایی مسافران حاشیه‌ نشین به مرکز شهرها نیز در تسهیل تردد مسافران در حاشیه کلانشهرها تاثیر زیادی دارد که آلودگی هوا و مسائل زیست ‌محیطی را نیز کاهش می دهد.
طول خطوط ریلی ایران اکنون 13 هزار کیلومتر است و دولت در نظر دارد برای توسعه حمل و نقل ریلی کشور در برنامه ششم توسعه طول این شبکه به بیش از 16 هزار کیلومتر افزایش یابد.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:

402

کد خبر: 761348

وب گردی

وب گردی