ماکرون: از مسیری که دولت ترکیه می رود تاسف می خورم

نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تاکید کرد اگر در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسد از همه نظامهای دموکراتیک در تمام کشورها حمایت خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز؛ امانوئل ماکرون وزیر اقتصاد پیشین فرانسه که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری کشورش به دور دوم رسیده است، روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت قربانیان نسل کشی ارامنه در پاریس تاکید کرد:" من مسیری را که دولت ترکیه در آن قدم گذاشته است تائید نمی کنم و از این بابت عمیقا تاسف می خورم."
وزیر اقتصاد پیشین فرانسه در دولت فرانسوا اولاند تاکید کرد اگر در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسد از همه نظامهای دموکراتیک در تمام کشورها حمایت خواهد کرد چرا که فرانسه باید برای شان و منزلت خود و دیدگاهی که از اروپا و ارزشهای آن دارد، حرمت قائل شود.
در مراسم پاریس که به مناسبت سالروز نسل کشی ارامنه در سال هزار و نهصد و پانزده برگزار شده بود، امانوئل ماکرون دسته گلی را بر روی بنای یادبود قربانیان این حادثه قرار داد.

وی ابراز امیدواری کرد بتواند تاریخ بیست و چهارم آوریل را که نسل کشی ارامنه در آن اتفاق افتاد، در تقویم جمهوری فرانسه وارد کند این در حالی است که مسئله حساس نسل کشی ارامنه که فرانسه در سال دو هزار و یک با تصویب قانونی آن را به رسمیت شناخت، روابط میان پاریس و آنکارا را از سالها پیش با تنشهایی همراه کرده است.
فرانسه اولین کشور غربی است که ژانویه سال دو هزار و یک نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخت با این حال تا کنون هیچ قانونی درباره مجازات منکران نسل کشی ارامنه در این کشور تصویب نشده است. شورای قانون اساسی فرانسه فوریه سال دو هزار و دوازده تصویب قانونی را در این زمینه وتو کرد. مقامات آنکارا اذعان می کنند که شمار زیادی از ارامنه در خاک این کشور کشته شده اند اما سازماندهی این کشتار را به منظور حذف سراسری ارامنه در خاک ترکیه تکذیب می کنند و این حادثه را نسل کشی نمی دانند.

تایید:سرلک

کد خبر: 761392

وب گردی

وب گردی