مجوز راه‌اندازی مرکز تحقیقات انرژی‌های تجدیدپذیرنوین دانشگاه آزاد اسلامی دماوند صادر شد

مجوز راه‌اندازی مرکز تحقیقات انرژی‌های نوین تجدیدپذیر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند از سوی سازمان مرکزی این دانشگاه اخذ شد.

به گزارش ایسکانیوز، با توجه به رشد قابل توجه فناوری در سال‌های اخیر، نیاز به انرژی به طور چشمگیری در حال افزایش است. از طرفی، کاهش منابع فسیلی، خطر نیروگاه­‌های هسته‌­ای، افزایش چشمگیر نیاز به انرژی فسیلی برای مصارف صنعتی، نیاز به سازگاری با محیط زیست و کنترل آلودگی هوا و اثر گازهای گلخانه ای منجر به رشد سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف دنیا در بخش انرژی های تجدیدپذیر شده است.

در کشور ما نیز با توجه به پتانسیل بالای موجود برای تولید انرژی های نو، تحقیق و توسعه تکنولوژی‌های تولید این نوع از انرژی‌ها ضروری به نظر می رسد؛ در همین راستا مجوز راه اندازی مرکز تحقیقات انرژی‌های نوین تجدیدپذیر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، فروردین امسال از سوی سازمان مرکزی اخذ شد.

این مرکز زیر نظر دکتر محمود صفری رییس واحد دماوند و با همکاری معاون پژوهش و فناوری این واحد دانشگاهی و با تشکیل کمیته علمی متشکل از استادان، دانشجویان و فارغ التحصیلان نخبه فعالیت­های مقدماتی خود را آبان 1395 آغاز کرده بود و پس از آن با هدف تحقیق و توسعه و تحقق بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه تولید و اشتغال فعالیت خود را در مبحث انرژی‌های نو شروع کرد و پس از آماده‌سازی فضای فیزیکی و ساخت چند نمونه اولیه آزمایشگاهی زمینه لازم برای بازدید و اخذ مجوز لازم را مهیا و سرانجام پس از بازدید کارشناس رسمی سازمان مرکزی موفق به اخذ مجوز شد.

این مرکز در راستای نیاز روز افزون صنایع منطقه و کشور، با انجام خدمات تحقیق و مشاوره، اجرای پروژه‌­های مختلف برون دانشگاهی در راستای بهینه‌سازی تولید و مصرف، انتقال و توزیع انرژی قصد دارد با توجه به اولویت‌های پژوهشی سازمان‌ها و صنایع مختلف در راستای رفع نیازهای تحقیقاتی و صنعتی کشور گامی موثر بردارد.

از اهداف کوتاه مدت و بلندمدت این مرکز می‌­توان از گسترش مرزهای دانش و فرهنگ نوآوری و کارآفرینی، بسترسازی برای تشکیل قطب‌های علمی و پژوهشی، اجرای طرح‌های پایلوت و طراحی و ساخت قطعات و دستگاه‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر، همکاری با واحدهای فن‌ورر، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان، هدفمند ساختن موضوع رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، مشارکت در اجرای پروژ های پژوهشی و پی ریزی پژوهش‌های پیشرفته با همکاری مراکز علمی داخل و خارج از کشور نام برد.

برخی از دستاوردها و نمونه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی ساخته شده در این مرکز شامل نمونه آزمایشگاهی دستگاه کنترل و مدیریت ذخیره کننده‌های انرژی، طرحی آزمایشگاهی از هوشمند سازی شبکه آب ساختمان از طریق لوله‌های برگشتی و میکروکنترلر، ساخت نمونه کنتور دیجیتال و نمونه اولیه دستگاه ردیاب خورشید را برشمرد.

منبع: آنا

کد خبر: 761393

وب گردی

وب گردی