خاک را فقیر نکنیم

خاک یکی از منابع مهم و ارزشمند در طبیعت است که عملکرد انسان آنرا به سمت نابودی پیش می برد، بنابراعلام کارشناسان، اگر روند تخریب خاک به همین روال پیش رود تا 30 سال آینده دیگر زمین حاصلخیزی در کشور وجود نخواهد داشت.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا،بدون داشتن خاک سالم حیات و زندگی روی کره زمین امکانپذیر نخواهد بود، 95 درصد غذای انسان از زمین به دست می آید از این رو داشتن خاک سالم با هدف تولید غذای سالم امری بدیهی است که باید مورد توجه مسوولان و مردم قرار گیرد.


هومان لیاقتی رییس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی گفت: ایران در فرسایش خاک جزو 10 کشور اول دنیا است این در حالی است که برای تولید یک تا دو و نیم سانت خاک به 300 تا هزار سال زمان نیاز است.
وی با بیان اینکه در حال فقیر کردن خاک کشور هستیم افزود: خاک مهمترین رکن در محیط زیست است زیرا خاک خوب آب را در خود نگه می دارد و امکان اجرای عملیات آبخیزداری را فراهم می کند.


رییس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: زمانی که خاک فقیر شود در قالب گرد و غبار برای انسان دردسر ایجاد می کند موضوعی که اکنون کشور با آن دست به گریبان است و توفان های ناشی از گرد و غبار از کشورهای عراق و سوریه وارد کشور می شود.
او با بیان اینکه باید منابع موجود را حفظ کنیم گفت: باید احیای تالاب ها جزو برنامه های اصلی باشد، پوشش گیاهی مناسب را توسعه دهیم و در برخی مناطق که امکان دارد با عوامل طبیعی خاک را غنی کنیم یعنی کشاورزی اکولوژیک داشته باشیم.


لیاقتی به آلوده بودن خاک برخی مناطق اشاره کرد و افزود: سالانه 50 هزار تن زباله در کشور تولید می شود، در واقع سرانه تولید زباله در ایران 700 گرم است در حالی که در جهان بین 250 تا 300 گرم است که دفع غیر اصولی پسماند آلودگی خاک را به همراه دارد.


همچنین سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آلوده بودن خاک های کشور یکی از معضلاتی است که محیط زیست کشور با آن روبرو است.


او به آلوده بودن خاک های اطراف تهران اشاره کرد و افزود: خاک های اطراف تهران به دلیل دفع بی رویه پسماند به ویژه فاضلاب و مصرف سموم و کود شیمیایی آلوده است که با این وضعیت دفع غیر اصولی فاضلاب و مصرف سموم شیمیایی همچنان ادامه دارد که استمرار این روند مشکل ساز خواهد شد.


اوتاکید کرد: این وضعیت باید مدیریت شود و کنترل آلودگی صورت گیرد که در لایحه خاک به این موضوع به طور کامل پرداخته شده است که امیدواریم هرچه زودتر تصویب شود تا بتوانیم با متخلفان و آلوده کنندگان برخورد کنیم و هم اینکه روش های مناسبی را برای کاهش آلودگی انجام دهیم.


متصدی اظهار کرد: دردولت یازدهم فعالیت های خوبی در زمینه تصفیه فاضلاب و راه اندازی تصفیه خانه ها به ویژه در جنوب شهر تهران انجام شده است که امیدواریم این فعالیت ها در بخش غرب تهران نیز انجام شود.


او گفت: استفاده بی رویه از کود و سموم شیمیایی عامل دیگر آلودگی خاک و نابودی این مولفه زیستی است که باید در کاهش مصرف آنها برنامه ریزی داشته باشیم.


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: قطعا تمام این اقدامات به کاهش آلودگی ها کمک خواهد کرد اما قطعا سالها طول می کشد تا میراثی که از گذشتگان به ما رسیده را بتوانیم اصلاح کنیم.
او به فرسایش خاک در ایران اشاره کرد و گفت: فرسایس خاک معضل دیگری که کشور با آن درگیر است، در ایران سالانه بیش از 16 هزار تن فرسایش خاک داریم، اما این میزان در جهان بین 8 تا 10 میلیون تن است.


دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان
704/700

کد خبر: 761596

وب گردی

وب گردی