بلومبرگ: چرا هند باید از به آب انداخته شدن دومین ناو هواپیمابر چین بترسد؟

بلومبرگ به مناسبت ورود دومین ناو هواپیمابر به ناوگان دریایی چین در گزارشی به مقایسه توان نیروهای دریایی پکن و دهلی‌نو پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز؛ بلومبرگ در گزارشی نوشت: به آب انداختن دومین ناو هواپیمابر چین در هفته اخیر لحظه‌ای بسیار مهم و همچنین ناراحت‌کننده برای هند است. ناو «Type 001A» که احتمالاً «Shandong» نامگذاری شود رقابت چین با رقیب آسیایی‌اش (هند) را تشدید می‌کند.

هند اوایل سال جاری یکی از ناوهای خود به نام Viraat را از سرویس خارج کرد و در حال حاضر این کشور فقط یک ناو (Vikramaditya) در دریا دارد.

نکته جالب توجه این است که Shandong بر خلاف ناو قبلی، ساخت خود چین است؛ اما Vikramaditya یک ناو روسی است که در دهه 80 تغییر کاربری داده شد و پیش از این با نام Admiral Gorshkov شناخته می‌شد.

استراتژیست‌های نیروی دریایی چین می‌گویند این کشور به دو ناوگروه در غرب اقیانوس آرام و دو ناوگروه در اقیانوس هند نیاز دارد. دولت هند نیز در تلاش است تا با تقویت روابط این کشور با آمریکا ارتش خود را احیا کند؛ اما این کار هزینه زیادی دارد.

از آنجایی که هند معتقد است باید بر اقیانوس هند تسلط داشته باشد و در این منطقه قدرتنمایی کند تمرکز بیشتری روی ناوهای جنگی دارد. در نتیجه این کشور پول بسیار زیادی را برای به دست آوردن Admiral Gorshkov هزینه کرد. تحویل این ناو روسی 6 سال دیرتر از موعد مقرر انجام شد و به سه برابر قیمت اولیه خریداری شد.

البته از هند انتظار نمی‌رود که پا به پای چین پیش برود. زیرا اقتصاد چین چهار برابر اقتصاد هند است. در نتیجه بودجه دفاعی جمهوری خلق چین نیز دست‌کم 3 برابر هند است. البته چین نیز نسبت به آمریکا همین موقعیت را دارد و بودجه نظامی آمریکا سه برابر بودجه ارتش چین است.

اما چین برای حل این مسئله یک استراتژی کاربردی را به کار گرفته است. چین به جای اینکه ناوهای هواپیمابر خود را با ناوگان آمریکا مقایسه کند سعی کرد روی سلاح‌هایی مانند موشک‌های بالستیک و زیردریایی‌ها تمرکز کند. این کار چین در واقع انعکاس استراتژی موفق اتحاد جماهیر شوروی در زمان جنگ سرد است و اکنون که منافع و قابلیت‌های چین افزایش یافته این کشور منابع بیشتری را به توسعه ناوهایش اختصاص داده است.

این در حالیست که هند با در اولویت قرار دادن ناوهای هواپیمابر تقریباً بودجه نیروی دریایی را به صفر رسانده و در حال حاضر فقط 13 زیردریایی معمولی دارد که 11 فروند از آنها بیش از 25 سال از عمرشان می‌گذرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

303/300

کد خبر: 761689

وب گردی

وب گردی